Låt inte fulheten breda ut sig
Utöver kyrkan är de vackraste byggnaderna i en ort oftast offentliga myndighetsbyggnader av olika slag. Haken är bara att de är minst hundra år gamla. De är närmast utformade som tempel, robusta konstruktioner i tegel och sten. Stilen har ofta klassiska inslag, antydningar till pelare vid portarna. Allting andas stor respekt för den verksamhet som skulle bedrivas därinne när huset byggdes. Utformningen signalerade att där inne pågick saker som förtjänade den största vördnad, saker som samhället tog på djupt allvar.
För att använda ett gammalt ord, som kanske kan upplevas lite märkligt, kan man rent av säga att husen visade att det som ägde rum därinne var någonting som var heligt för samhället. Som sagt, de vackraste husen i en ort är hundra år gamla tempel.
Det handlar om gamla museer, myndighetsbyggnader som domstolar och polisstationer, bibliotek, järnvägsstationer och sjukhus. Men framför allt handlar det om skolor. Fanns inget annat byggnadsverk att tala om i en liten ort så fanns där alltid en vacker skolbyggnad
Nu var det tyvärr länge sedan det var vanligt att uppföra skolbyggnader av sådan klass och kvalitet att de blev små tempel tillägnade kunskap och utbildning. Men denna långsamma sjangsering av offentliga skolbyggnader verkar tyvärr vara på väg att slå nya bottenrekord.
I Dagens Samhälle (23/6) beskrivs en mycket allvarlig brist på skollokaler runtom i landet. I två av tre kommuner är lokalbristen nu akut. Bakgrunden är att elevantalet, i och med migrationsvågen, har skjutit i höjden på ett sätt som det helt saknas planering för. Kommunerna tycks stå närmast handfallna inför de stora elevkullarna.
Ordföranden i barn- och bildningsnämnden i Borlänge, Mari Jonsson (S), talar om att kommunen har tvingats införa tvåskift i gymnasieskolan och att matsalarna har fått sådan trängsel att eleverna måste äta i klassrummen.
I 43 procent av kommunerna försöker man hantera nödläget genom att göra klasserna större. Så mycket för de vanliga politiska ambitionerna om lugnare klassrum och mer lärartid för eleverna. Utvecklingen tycks gå i rakt motsatt riktning. Med fler barn i klassrummen blir stöket ofrånkomligen värre.
Utbyggnadsbehoven är väldiga. I de 20 största kommunerna ska 45 nya skolor uppföras inom tre år, i Malmö ska åtta skolor byggas. I hela 66 procent av kommunerna löser man lokalbristen genom modulhus av olika slag. Efterfrågan på moduler är så stor att de är slut hos leverantören.
Kontrasten mellan dessa uppstaplade träcontainrar och de vördnadsbjudande tempel som byggdes för hundra år sedan kan knappast bli större. Signalen om samhällets prioriteringar och förlorade känsla för vad som har bestående värde kan inte bli tydligare. Det formligen skär i hjärtat.
Att klasserna blir större och lokalernas funktionalitet blir lägre är illa nog. Men man ska inte heller underskatta konsekvensen av att låta ren och skär fulhet breda ut sig i samhällsfunktioner som tidigare hölls för heliga. Samhällets värderingar syns i vilka byggnader man uppför. Vilka värden är det nu som dominerar?