Stoppa skadliga och olagliga barnreklamen
Världshälsoorganisationen WHO vill begränsa riktad reklam till barn för skräpmat och läsk på nätet.
Barnfetma är ett globalt problem som riskerar att förvärras om inte utvecklingen stoppas. Enbart i Sverige är vart femte barn, det vill säga närmare en halv miljon, överviktigt.
Förutom ett bättre samhälleligt samarbete krävs även reglering. För precis som forskare vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset tog upp i Dagens Samhälle (6/10 2016), väljer barn inte själva att bli överviktiga.
Det är enbart ett mindre antal barn som har stark ärftlighet för fetma. Alla andras övervikt är ett resultat av uppväxtmiljö. Fetma eller övervikt ökar risken att drabbas av exempelvis typ 2-diabetes, hjärt- kärlsjukdomar samt vissa cancerformer.
Barn behöver därför skyddas så långt möjligt mot skadlig reklam. Skadlig just därför att den har som syfte att bryta barns psykologiska skyddsmekanismer när barn exponeras för nätreklam i alla dess underligaste former.
På samma sätt som föräldrar inte vill att deras barn ska utsättas för våld måste vi värna barn när det gäller vilken reklam de utsätts för.
Regleringsbehovet uppstår eftersom företagen på ett mycket sofistikerat sätt numera klarar av att både lokalisera och identifiera barn och därför också kan nå dem med de mest psykologiskt penetrerande budskapen. Data om mobilanvändarna gör barn helt transparenta. Budskapen letar sig fram genom nätreklam i appar och dylikt. Extra skadlig blir reklamen eftersom unga genom att digitalt gilla skräpmaten också för vidare budskapet till sina kompisar.
25 procent av barnen i EU är feta eller överviktiga med allvarliga framtida hälsoproblem som väntar. WHOs rekommendation till alla EU-stater att snarast införa lagar mot nätreklam för skräpmat till barn, helst tills de är 18 år, är utomordentlig.