Annons

Stoppa skad­liga och olag­liga barn­re­klamen

Opinion 25 pro­cent av barnen i EU är feta el­ler över­vik­tiga med all­var­liga fram­ti­da häl­so­pro­blem som väntar.
Opinion • Publicerad 14 januari 2017 • Uppdaterad 24 november 2021

Världs­häl­so­or­ga­ni­sa­tio­nen WHO vill be­gränsa rik­tad re­klam till barn för skräp­mat och läsk på nätet.

Barnfetma är ett glo­balt pro­blem som ris­kerar att för­värras om inte ut­vecklingen stoppas. En­bart i Sve­ri­ge är vart femte barn, det vill säga nä­rmare en halv mil­jon, över­vik­tigt.

Annons

För­ut­om ett bätt­re sam­häl­le­ligt sam­ar­be­te krävs även re­glering. För pre­cis som fors­ka­re vid Uppsala uni­ver­si­tet och Aka­de­miska sjuk­huset tog upp i Dagens Sam­häl­le (6/10 2016), väljer barn inte själva att bli över­vik­tiga.

Det är en­bart ett min­dre an­tal barn som har stark ärft­lig­het för fetma. Alla an­dras över­vikt är ett re­sul­tat av upp­växt­mil­jö. Fetma el­ler över­vikt ökar risken att drabbas av ex­em­pel­vis typ 2-dia­be­tes, hjärt- kärl­sjuk­domar samt vissa can­cer­former.

Barn be­höver där­för skyddas så långt möj­ligt mot skad­lig re­klam. Skad­lig just där­för att den har som syf­te att bryta barns psy­ko­lo­giska skydds­me­ka­nismer när barn ex­po­neras för nät­re­klam i alla dess un­der­ligaste former.

På sam­ma sätt som för­äl­drar inte vill att de­ras barn ska ut­sättas för våld måste vi värna barn när det gäller vil­ken re­klam de ut­sätts för.

Re­glerings­be­hovet upp­står efter­som fö­re­tagen på ett myc­ket so­fis­ti­ke­rat sätt nu­me­ra klarar av att både lo­ka­li­sera och iden­ti­fiera barn och där­för ock­så kan nå dem med de mest psy­ko­lo­giskt pe­ne­trerande bud­skapen. Data om mo­bil­an­vän­da­rna gör barn helt trans­pa­renta. Bud­skapen letar sig fram ge­nom nät­re­klam i appar och dy­likt. Ex­tra skad­lig blir re­klamen efter­som unga ge­nom att di­gi­talt gilla skräp­maten ock­så för vidare bud­skapet till sina kom­pisar.

25 pro­cent av barnen i EU är feta el­ler över­vik­tiga med all­var­liga fram­ti­da häl­so­pro­blem som väntar. WHOs re­kom­men­da­tion till alla EU-stater att snarast in­fö­ra lagar mot nät­re­klam för skräp­mat till barn, helst tills de är 18 år, är ut­om­or­dent­lig.

Ledar­re­dak­tionen
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons