Biodrivmedel framåt trots tvekan och skatter
Användningen av biodrivmedel ökade kraftigt förra året. Totalt användes 17,2 terawattimmar biodrivmedel, vilket är nästan en femtedel (18,6 procent) av energiinnehållet i drivmedel för fordon.
Det här innebär att Sverige är bäst i Europa på att byta från fossila drivmedel till biodrivmedel. Ändå har politiska åtgärder saknats för att på allvar stimulera biobränslena och har skatter använts för att minska intresset för biodrivmedel.
Etanolanvändningen har sålunda minskat med 22 procent, främst genom att försäljningen av E85 halverats. Det är helt en effekt av införandet av skatt på detta miljövänliga bränsle.
Men regeringen har också avstått från att höja kraven på låginblandning av etanol i bensin till de tio procent som är EU-normen. Det skulle på ett enkelt sätt snabbt ha ökat biodrivmedlens andel.
Bakom ökningen ligger istället främst förnybar diesel (HVO), som nästan fördubblats.
Att minska användningen av fossila bränslen i transportsektorn är den största utmaningen om klimatmålen som överenskoms i Paris ska kunna nås. Därför är den starka frammarschen för biodrivmedlen ytterst välkommen. Att den kommit trots, istället för tack vare, politiska åtgärder från regeringen visar på det stora intresset som finns.
Nu är framförallt EU-kommissionens njugga inställning ett orosmoment. Regeringen måste göra allt för att Sveriges möjligheter att använda biodrivmedel ska kunna fortsätta.
Yngve Sunesson