Annons

Bätt­re bo­nus be­hövs

Ledare Ett bonus-malus-system som gynnar miljöbilar är välkommet, men förslaget måste ha större morötter för att ge tillräcklig effekt.
Opinion • Publicerad 25 mars 2017 • Uppdaterad 13 december 2021
Miljöbonusen räcker inte för en elbil. 		            Foto: TT
Miljöbonusen räcker inte för en elbil. Foto: TT

Änt­li­gen stod mil­jö­mi­nis­tern i ta­lar­stolen för att be­rätta om att ett nytt mil­jö­bils­sy­stem är klart. Det har tagit över två år, trots att det fanns ett i stort sett fär­digt för­slag när Lena Ek läm­nade över som mil­jö­mi­nis­ter.

Ändå har för­sla­get inte blivit till­räck­ligt bra. Från alla håll kommer kri­tik – från bi­list­or­ga­ni­sa­tionen Bil Sweden, från tan­ke­smed­jan Fores, som forskar om­kring mil­jö- och kli­mat­frå­gor, och från Cen­ter­par­ti­et. Alla vill de ha en större mo­rot i sy­stemet, som fi­nan­sieras med hög­re for­dons­skatt för bilar som släpper ut mer kol­di­ox­id.

Annons

För­sla­get från rege­ringen in­ne­bär att de bilar som har min­st ut­släpp, el­bilar och vät­gas­bilar, får max­i­mal bo­nus på 45 000 kro­nor. Det är min­dre än vad ut­redningen fö­re­slog, och kri­tikerna vill ha större bo­nus för de bästa.

Ett an­nat pro­blem är att ex­em­pel­vis eta­nol­bilar inte får nå­gon bo­nus alls, trots att de när de an­vänder eta­nol har myc­ket låga net­to­ut­släpp. Om rege­ringen som utlovat tar bort skatten på eta­nol igen, ef­ter att in­fö­ran­det för två år se­dan i stort sett slog ut mark­naden helt, skulle det finnas för­ut­sätt­ningar för en åter­hämtning, vil­ket skulle vara ett re­la­tivt snabbt sätt att minska kli­mat­ut­släppen.

Fi­nans­mi­nis­ter Mag­da­le­na Anderson räknar med att tjäna skat­te­pengar på det nya sy­stemet, efter­som den nu­va­ran­de mil­jö­bils­pre­mie er­sätts, sam­ti­digt som den nya mil­jö­bo­nusen ska be­ta­las av de mil­jö­stö­ran­de bilarnas av­gifter. Ex­akt hur det slår är svårt att be­räkna, men efter­som bo­nusen är för li­ten en­ligt de flesta be­dö­ma­re kommer fi­nans­mi­nis­tern san­no­likt att tjäna mer än be­räknat. Det är knappast po­ängen med ett sy­stem som ska leda till minskade ut­släpp, snarare tvärt­om.

Så visst är det bra att mil­jö­mi­nis­ter Ka­ro­li­na Skog fått fram ett för­slag till riks­dagen. För­hopp­nings­vis kommer riks­dagen att kun­na enas om för­bätt­ringar, så att mil­jö­bilarna verk­li­gen kommer ut på mark­naden på all­var. An­nars ris­keras att målet om fos­sil­fri for­dons­flotta 2030 inte kan nås.

Yng­ve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons