Annons

Varnar för fulsäljare: ”Säg nej!”

Hässleholm Nu varnar kommunens konsumentvägledare Niclas Sturesson för det som han kallar ”fulsälj”.
Hässleholm • Publicerad 11 juli 2017 • Uppdaterad 15 december 2021
Niclas Sturesson. Foto: Privat
Niclas Sturesson. Foto: Privat

– Det är ett jättevanligt problem att folk hör av sig till mig och säger att de har blivit lurade. De reagerar först när fakturan kommer, säger Niclas Sturesson till Norra Skåne.

Enligt honom är det säljare av telefonabonnemang som är särskilt skickliga på att övertyga folk att gå med på saker som de egentligen inte vill. Dels handlar det om försäljning via telefon men också säljare som står i gallerior och liknande. De arbetar ofta på provision.

Annons

– Ofta händer detta folk som är stressade och står med matkassarna i händerna, säger han och fortsätter:

– De kan fråga vad du har för mobil och när du tar upp den säger säljaren ”Usch, har du den gamla? Vill du inte ha en ny aldeless gratis?” Ofta berättar de aldrig totalkostnaden.

Ett vanligt scenario är att säljaren får konsumenten att byta abonnemang, men upplyser inte att konsumenten måste säga upp sitt nuvarande, som ofta har en bindningstid. Något som konsumenten ofta inte är medveten om.

Då får konsumenten betala dubbel avgift.

– Jag hade en som precis ringde från Hässleholm. Han får betala 1800 kronor i månaden på grund av det här, säger han.

Finns inget ansvar hos konsumenten att faktiskt läsa igenom avtal?

– Absolut, om man är 18 år ska man ju läsa igenom allt man skriver på men det händer att försäljare faktiskt ljuger.

Enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) har anmälningar mot bedrägeri- och förfalskningsbrott ökat med 149 procent i Hässleholms kommun, mellan 2006 och 2016. Här ingår ett mängd olika typer av bedrägeri- och förfalskningsbrott.

Konsumentvägledare Niclas Sturesson känner igen sig i att det är ett utbrett problem i kommunen.

– Jag får många samtal som handlar om detta. Det är en särskilt stort problem på sommaren eftersom försäljarna kan stå ute på gatan, säger han.

Annons

Konsumentvägledaren tipsar:

Niclas Sturesson berättar vad du kan göra för att undvika fulsälj.

Säg nej! Ingå aldrig i avtal på varken telefon eller på stan.

Är du intresserad av att teckna ett nytt abonnemang för el eller telefoni? Ta då själv kontakt med operatören eller leverantören. Det finns jättemånga bra jämförelsesajter.

Ta reda på vad du har för avtal i dag och ifall du har en bindningstid på ditt abonnemang. Annars riskerar du dubbel avgift.

Om du råkar ut för fulsälj, använd dig av ångerrätten, där du enligt lag har två veckor på dig att ångra ditt köp.

Om du använder ångerrätten, ring inte! Skicka istället ett mail till företaget. Då får du ett skriftligt bevis på att du ångrar ditt köp.

Erik Nilsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons