Annons

I en tidsmaskin med Kabinett Död

Krönika I veckans krönika skriver Clemens Altgård om Kabinett Död och ett udda skivsläpp.
Publicerad 13 september 2017 • Uppdaterad 15 december 2021
Clemens Altgård. Foto: Anna Lindblom
Clemens Altgård. Foto: Anna Lindblom

För drygt en vecka sedan var jag på en releasetillställning i skivbutiken Rundgång i Malmö. Skivsläppet som presenterades var av det mera udda slaget. En vinyl-lp med Malmöbandet Kabinett Död. Det är skivbolaget Peter Out Records som sammanställt ett album med titeln Kathiztan. Titellåten hörde på sin tid till en av de mest uppskattade av bandets låtar. Den har jag minnen av från otaliga spelningar på den tid då det begav sig. Och när var det? Jo, det var främst under den period som den här plattan speglar, åren 1979-81, även om verksamheten fortsatte efter det i olika konstellationer i tio år till.

Flertalet unga i dag känner nog inte till bandet. ”Kabinett Död” skulle kunna vara svaret på en fråga i en ovanlig klurig musikquiz. Men bland oss som var unga i Malmö/Lund i slutet av 70-talet och gick på lokala rockkonserter har namnet en speciell lyster. Något av en kultstatus, skulle man kunna säga. När Kabinett Död spelade så fanns det till exempel alltid en tom stol på scenen. Den var avsedd för bandets basist, ”Gud”. Det vill säga att basisten alltid var frånvarande. Kabinett Död påminde på det viset om legendariska The Doors, som aldrig hade någon basist på scenen. Det var inte det enda som utmärkte Malmöbandet. Peter Out Records presenterar Kabinett Död som ”Sveriges mest okända, unika postpunkband. Det är inte alldeles missvisande.

Annons

Postpunk som genrebeteckning är egentligen en efterhandskonstruktion. I det tidiga 80-talet var det så vitt jag vet ingen som använde det begreppet. Men ett par decennier senare är det ett smidigt ord att använda för att skilja på renodlad punkrock (tänk på Sex Pistols, Ramones eller Ebba Grön) och mer experimentell, arty eller avantgardistisk rock. Kabinett Död var allt det där sistnämnda. Till detta bidrog förutom ”Enok”på gitarr, sångerskan Clue, organisten Eva och trummisen Ola. Spåren som nu förevigats på vinyl är samtliga upptagningar från livespelningar. En annan ovanlig sak med Kabinett Död var nämligen att de konsekvent undvek att hamna på skiva. Medan andra band suktade efter ett skivkontrakt så tackade Kabinett Död nej och hävdade att deras musik skulle upplevas live.

Inne i Rundgångs lokal är det till min förvåning ovanligt många besökare som inte kan ha varit födda när Kabinett Död hade sin storhetstid. Om någon under cd-skivornas era för tjugo år sedan förutspått att jag 2017 skulle få uppleva utgivningen av en vinyl-lp med Kabinett Död hade jag skakat på huvudet. Men nu händer det! Gitarristen Lars Magnar Enoksen presenterar varje spår och berättar underhållande anekdoter.

Mellan varven agerar Stry Terrarie/Kanarie, en annan rocklegend, dj, den här kvällen. Det är också Stry som har remastrat alla spår på plattan. När jag lämnar Rundgång med ett exemplar av lp:n så känns det lite som att ha gjort en åktur med en tidsmaskin. Något har också ställts tillrätta. Klart att Kabinett Död ska finnas på skiva!

Clemens Altgård
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons