Maria Blom under inspelningen av Monky.Foto: Thomas Johansson / TT
STOCKHOLM 2017-08-21 Maria Blom, regissör till filmen "Monkey", när höstens svenska biopremiärer presenterades på Filmhuset i Stockholm på måndagen. Foto: Anders Wiklund / TT / Kod 10040
Monky. Pressbild

Maria Blom gör film för familjen

En familj och en busig gibbonapa som kommer till dem av en alldeles speciell anledning. Så kan man sammanfatta handlingen i Maria Bloms nya film Monky som har premiär på fredagen.
– Det här är en riktig storfilm som är både allvarlig och rolig och där man får med sig något, säger om hon sin första familjefilm.

Maria Blom om …
.., hon tänkt annorlunda som regissör eftersom Monky riktar sig till en barnpublik också: ”Nej, men det kostat på mig är att om vi stått och funderat över om vi ska tramsa till det eller inte då har jag valt att tramsa till det. Jag har hellre gjort för mycket än för lite, hellre något stort och yvigt.”
… hon har några andra filmer som förebilder: ”Jag tycker att amerikanarna är så bra på det här att man kommer in i en film på bara några minuter, bara under förtexten kan de berätta så himla mycket. Det har vi gjort här, bara slängt in publiken och kört på och det har varit jätteroligt.”
… hur Monky kommer klara sig i konkurrens av andra jullovsfilmer:
”Jag tror inte det finns något annat i den här genren just nu och många vill se svensk film. Och här finns också något för både vuxna och barn, den är bred på det sättet. är du för liten för att förstå kan du titta på apan och är du äldre kan du bli engagerad i familjen eller i mormor.”
Filmer av Maria Blom: Masdjävlar 2004, Nina Frisk 2007, Fishy 2008, Hallåhallå 2014, Monky 2017

Teater- och filmregissören Maria Blom fick sitt stora genombrott med den Guldbaggebelönade filmen Masdjävlar 2004 och har sedan dess koncentrerat sig på filmer om vanliga människor i svenska utkantsområden.
– Det har blivit lite av min mission att gestalta en annan del av samhället och kanske en annan samhällsklass också, säger hon, Sedan brukar det påverkas av var jag själv befinner mig.

Nya Monky skiljer sig från de tidigare genom att Maria Blom nu för första gången vänder sig mot en publik som består av hela familjen – från barn och föräldrar till mor- och farföräldrar.
– Jag tror att det är en naturlig grej eftersom jag numera har barn själv. Jag märkte redan med Hallåhallå (Maria Bloms förra film från 2014, reds. anm.) att det börjar krypa in barn i mina filmer. Vi får väl se om de tar över helt så småningom. Jag kände också att jag verkligen ville ha en svensk storfilm som är både allvarlig och rolig och där man får med sig något.

Vad får man med sig från Monky?
– En bra känsla. Det handlar om att ta hand om varandra och att tillsammans är man starkare.

I centrum för handlingen
står en familj där mamman spelas av Frida Hallberg, pappa av Johan Petersson och sonen Frank av Julius Jimenez Hugoson. En dag hittar Frank en livs levande apa i familjens trädgården och det visar sig så småningom att det är en apa med en väldigt speciell uppgift som både utmanar och får stor betydelse för så väl familjen som andra i byn där de bor.
Maria Blom själv är ganska kryptisk kring just apan och dess betydelse.
– Apan är som en liten filur som hjälper familjen genom en sak, Den har kommit till dem av en anledning och det kommer de att få reda på så småningom.
Monky är den första av Maria Bloms totalt fem långfilmer som hon inte har skrivit manus till själv.
– Jag hade andats lite om att jag inte var så sugen på att skriva själv och då snappade Anders Weidemann (filmens manusförfattare, reds. anm.) upp det och kom med den här historien som jag blev jättekär i, berättar hon. Jag föll för att det är en fantastisk historia med mycket känslor och jag kände att här kan man verkligen göra något. Det var ett manus jag inte hade kunnat skriva själv men som jag verkligen önskar att jag hade kommit på.

Monky spelades bland annat in i ett skogsparti i Partille utanför Göteborg och förutsättningarna var lite speciella eftersom apan är skapad av animatörer med så kallad motion capture-teknik och har lagts in i efterhand.
– Vi hade i stället skådespelaren Nina Åkerlund på plats som är mimartist. Henne repeterade jag och skådespelarna med och hon fanns på plats under inspelning så att man ta reda på vad den lilla filuren gör i olika sammanhang. Ett väldigt otacksamt jobb för henne att bara var där för att markera, hon var verkligen beundransvärd.
Själva apan är skapad med en gibbonapa som förebild.
– Sedan har vi modifierat den en del eftersom vi ganska snabbt kom på att det inte är så himla roligt att titta på en vanliga apa, förklarar Maria Blom. Man får lyfta den lite,
Maria Blom jobbade också extra mycket med att få till en familj som känns som en riktig familj.
– Ibland kan jag tycka att familjer på film känns så alienerade från varandra, som tre skådespelare som bara blivit inslängda och ska leka familj. Därför jobbade vi mycket med improvisationer och jag utsatte dem för olika situationer som familjegrupp innan inspelningen. Nu tycker jag verkligen att det känns att det är en genuin familj. Det blir också lite som en hyllning till familjen. Frida Hallberg sa häromdagen att det är en film som gör att man vill hem och hänga med sin familj efteråt.

Efter Monky tänker Maria Blom unna sig en välbehövlig paus och fundera ordentligt över vad hon vill göra härnäst. Om det ska bli mer film eller kanske teater eller varför inte opera som hon provade på i somras när hon satte upp Carmina Burana i Dalhalla.
– Jag har varit helt absorberad av Monky i flera år nu och har medvetet valt att inte tacka jag till något nytt direkt efter. Jag fick landstinget Dalarnas kulturpris i höst så jag tänkte använda de pengarna för att ge mig själv lite betänketid.
Först är det dock dags för Monky att möta sin publik nu på fredag och Maria Blom ser väldigt mycket fram emot att kunna se filmen i en salong med publik.
– Det händer saker med publiken när de ser den. Det lovar jag dig, säger hon lite lagom kryptiskt. Gunilla Wedding

Fotnot: Läs en recension av Monky på B2.

Maria Blom om …
.., hon tänkt annorlunda som regissör eftersom Monky riktar sig till en barnpublik också: ”Nej, men det kostat på mig är att om vi stått och funderat över om vi ska tramsa till det eller inte då har jag valt att tramsa till det. Jag har hellre gjort för mycket än för lite, hellre något stort och yvigt.”
… hon har några andra filmer som förebilder: ”Jag tycker att amerikanarna är så bra på det här att man kommer in i en film på bara några minuter, bara under förtexten kan de berätta så himla mycket. Det har vi gjort här, bara slängt in publiken och kört på och det har varit jätteroligt.”
… hur Monky kommer klara sig i konkurrens av andra jullovsfilmer:
”Jag tror inte det finns något annat i den här genren just nu och många vill se svensk film. Och här finns också något för både vuxna och barn, den är bred på det sättet. är du för liten för att förstå kan du titta på apan och är du äldre kan du bli engagerad i familjen eller i mormor.”
Filmer av Maria Blom: Masdjävlar 2004, Nina Frisk 2007, Fishy 2008, Hallåhallå 2014, Monky 2017