Annons

Så tycker eleverna om skolan

HÄSSLEHOLM Sämre med ordningen och studieron – bättre med lärarhjälpen. Nu står det klart vad kommunens femte- och niondeklassare tycker om sin skola.
Hässleholm • Publicerad 16 januari 2018 • Uppdaterad 14 december 2021
Vad tycker eleverna egentligen? I Skolinspektionens stora enkät har Hässleholms kommun har 519 femteklassare svarat, 470 niondeklassare, 370 lärare i grundskolan och 1 336 vårdnadshavare med barn i grundskolan.
Foto: Kristina Höjendal/Arkiv
Vad tycker eleverna egentligen? I Skolinspektionens stora enkät har Hässleholms kommun har 519 femteklassare svarat, 470 niondeklassare, 370 lärare i grundskolan och 1 336 vårdnadshavare med barn i grundskolan. Foto: Kristina Höjendal/Arkiv

Skolorna i Hässleholms kommun får generellt sett högre betyg än rikssnittet, enligt både elever och lärare. Samtidigt syns en svag minskning från föregående mätning 2015.

Det visar resultatet av den stora, nationella skolenkäten som Skolinspektionen genomförde under hösten. I Hässleholms kommun har 519 femteklassare svarat, 470 niondeklassare, 370 lärare i grundskolan och 1 336 vårdnadshavare med barn i grundskolan.

Annons

Lägst betyg får ordningen i klassrummet. Sex av tio femteklassare tycker att andra elever stör ordningen i klassrummet på lektionerna. Bara 72 procent säger sig ha studiero på lektionerna. Det innebär att det är lite stökigare i kommunens skolor än i landet som helhet.

Högst betyg får lärarnas hjälp: 95 procent av eleverna anser att deras lärare hjälper dem när de behöver det.

Åtta av tio är nöjda med sin skola som helhet.

Tydliga skillnader finns mellan hur pojkar och flickor uppfattar skolarbetet. Flickor tycker generellt både att skolarbetet är mer intressant och roligt än vad pojkarna gör.

När eleverna når nian har studieron försämrats kraftigt. Nu tycker bara 59 procent att de har studiero och 58 procent, alltså mer än hälften, anser att andra elever stör ordningen i klassrummet. Här syns till skillnad från i femte klass också stora skillnader mellan pojkarna och flickorna – de senare upplever en betydligt sämre studiero och en något sämre trygghet.

Nästan var femte niondeklassare är rädd för någon annan elev i skolan. Bara två av tre tycker att de vuxna på skolan reagerar om de får veta att en elev blivit kränkt.

Överlag känner dock drygt åtta av tio sig trygga i skolan.

När det gäller skolans huvudsyfte: att lära ut – upplever nio av tio inte att skolan är för svår utan tycker att de kan nå kunskapskraven i skolan om de försöker. Desto färre, 59 procent, tycker att skolarbetet stimulerar dem till att lära sig mer. Och 38 procent menar att det är svårt att veta vad de egentligen ska klara av i skolan.

Chefen för grundskolorna i Hässleholms kommun, Anna Sjödin, diskuterade under måndagen resultatet av enkäten med sin förvaltningsledning. I dag tisdag är tanken att den ska tas upp med rektorerna.

– Jag vill inte kommentera resultatet förrän vi har bearbetat det, säger hon.

Annons

Är det ett problem med stökiga klassrum?

– Inte enligt den bild jag har, men det går inte att generalisera. Enkäten är en sammanställning av olika situationer som kan uppstå, säger hon men konstaterar att punkten är en av flera man arbetar med.

I Malmö vittnar lärare om en kaosartad arbetsplats där de förnedras, blir slagna och får ställa in lektioner. Så illa är det inte alls här, säger Anna Sjödin:

– Nej, den situationen har vi inte, tack och lov. Jag tror att fördelen med våra små skolenheter är att de ger en större närhet mellan lärarna och eleverna.

Kristina HöjendalSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons