Annons

Die­sel­skan­da­len växer

Le­da­re De nya av­slö­jan­dena om oetisk forsk­ning för att dölja die­sel­an­vänd­ningens far­lig­het ökar miss­tron mot branschen.
Opinion • Publicerad 31 januari 2018 • Uppdaterad 13 december 2021
VW-kon­cernens chef Mathias Müller. 	             Foto: TT
VW-kon­cernens chef Mathias Müller. Foto: TT

Nya av­slö­jan­den visar att forsk­nings­or­ganet EUGT, anlitat av flera stora tyska bil­fö­re­tag, an­vänt högst oetiska me­toder i sina för­sök att få fram forsk­nings­re­sul­tat som visar på die­sel­bilarnas ofar­lig­het.

Det som bland ini­tie­rade lär ha varit känt re­dan för mer än ett år se­dan av­slöjades of­fent­ligt av New York Times och tyska me­di­er här­om­da­gen. För­söken ge­nom­fö­rdes 2014, re­dan före det stora av­slö­jan­det att bil­fö­re­tagen fuskat med prov­tag­ningarna av die­sel­ut­släppen för att komma un­der EU:s nya gräns­vär­den. För­söken gjordes i USA, där skep­ti­cismen mot die­sel­an­vänd­ningen var större än i Europa.

Annons

Nu blev det känt för all­män­heten ge­nom tid­ningarnas pub­li­cer­ingar att för­sök gjorts med apor som fått an­das in die­sel­av­ga­ser i ett slutet rum. Äld­re och nyare mo­torer skulle jäm­fö­ras och på­ver­kan på häl­san skulle se­dan be­dömas. I Tysk­land gjordes liknande ex­per­i­ment på män­ni­skor.

Forsk­ningens re­sul­tat är vär­de­lösa efter­som de moderna av­gassystemen som an­vändes var ma­ni­pu­lerade och släppte ut större mängder kvä­ve­ox­id i verk­lig tra­fik än i test­mil­jö. Den delen av skan­da­len av­slöjades re­dan 2015.

Ef­ter of­fent­lig­gö­ran­det av den här forsk­ningen har alla tagit av­stånd. Volks­wa­gens kon­cern­chef Mat­ti­as Müller, ett av de bo­lag som be­ställt forsk­ningen, kallade forsk­nings­me­toderna för ”fel­ak­tiga, oetiska och mot­bju­dan­de”. Han lik­som andra bilföretagsföreträdare har hävdat att de inte känt till vil­ka me­toder som an­vänts. En ta­les­per­son för Tysk­lands för­bunds­kans­ler An­ge­la Merkel har för­kla­rat att forsk­ningen varit etiskt oacceptabel.

De här sen­kom­na av­stånds­ta­gan­dena gränsar till hyck­le­ri. Efter­som be­tyd­ligt mer re­dan varit känt bland dem som sysslat med frå­gan, till ex­em­pel inom EU-par­la­mentet och i tyska myn­dig­heter, än som pub­li­cerats ti­digare är det inte san­no­likt att ledande inom bil­fö­re­tagen varit okun­niga. Den nya skan­da­len sän­ker yt­ter­li­ga­re tro­vär­dig­heten för bil­bran­schen.

Yng­ve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons