Dieselskandalen växer
Nya avslöjanden visar att forskningsorganet EUGT, anlitat av flera stora tyska bilföretag, använt högst oetiska metoder i sina försök att få fram forskningsresultat som visar på dieselbilarnas ofarlighet.
Det som bland initierade lär ha varit känt redan för mer än ett år sedan avslöjades offentligt av New York Times och tyska medier häromdagen. Försöken genomfördes 2014, redan före det stora avslöjandet att bilföretagen fuskat med provtagningarna av dieselutsläppen för att komma under EU:s nya gränsvärden. Försöken gjordes i USA, där skepticismen mot dieselanvändningen var större än i Europa.
Nu blev det känt för allmänheten genom tidningarnas publiceringar att försök gjorts med apor som fått andas in dieselavgaser i ett slutet rum. Äldre och nyare motorer skulle jämföras och påverkan på hälsan skulle sedan bedömas. I Tyskland gjordes liknande experiment på människor.
Forskningens resultat är värdelösa eftersom de moderna avgassystemen som användes var manipulerade och släppte ut större mängder kväveoxid i verklig trafik än i testmiljö. Den delen av skandalen avslöjades redan 2015.
Efter offentliggörandet av den här forskningen har alla tagit avstånd. Volkswagens koncernchef Mattias Müller, ett av de bolag som beställt forskningen, kallade forskningsmetoderna för ”felaktiga, oetiska och motbjudande”. Han liksom andra bilföretagsföreträdare har hävdat att de inte känt till vilka metoder som använts. En talesperson för Tysklands förbundskansler Angela Merkel har förklarat att forskningen varit etiskt oacceptabel.
De här senkomna avståndstagandena gränsar till hyckleri. Eftersom betydligt mer redan varit känt bland dem som sysslat med frågan, till exempel inom EU-parlamentet och i tyska myndigheter, än som publicerats tidigare är det inte sannolikt att ledande inom bilföretagen varit okunniga. Den nya skandalen sänker ytterligare trovärdigheten för bilbranschen.