Ramez Abdulfatah driver verksamheten på Snickaregatan sedan 2012. Det går bra och han står i begrepp att starta ytterligare en rekonditioneringshall i Hässleholm.
Polering och lackkonservering sköter personal med längst erfarenhet.
En bil innehåller många olika material som ska hanteras på olika sätt och med olika maskiner.
Ramez Abdulfatah driver verksamheten på Snickaregatan sedan 2012.
Ramez Abdulfatah menar att en ny standard gör att en lackbehandling ska hålla i fem år. Många kunder återkommer dock en gång årligen för rekonditionering av olika slag.

Behandling håller rosten borta

Hässleholm Det rullar på för Ramez Abdulfatah, ägare till Rekproffset AB. Inte bara när bilen ska fräschas upp efter en lång vinter – att vårda bilen är viktigt året om.

Bilar rullar in och ut ur tvätthallen. Poleringsmaskinerna snurrar och ger ifrån sig ett jämt ljud.
Ramez Abdulfatah förklarar att en ordentlig behandling av lackytan håller i minst ett år, kanske ett och ett halvt.
För att illustrera skillnaden mellan en behandlad yta och en obehandlad stryker han handen över lacken.
– Testa så märker du skillnaden.
Bilen med obehandlad yta känns sträv, nästan lite klibbig.
– Asfalt och tjära betyder att rosten kan komma snabbt, så det är viktigt att avlägsna.

Är bilen i större behov av behandling efter vintern, med allt salt och vatten på vägarna?
–Salt är inget större problem som så. Tjära är värre.
Bagdadbördade Ramez Abdulfatah drog i gång sin verksamhet för sex år sedan.
Nu har han fem anställda samt några praktikanter. Han är i ständigt behov av personal.
– Det är svårt att behålla personal, eftersom de tröttnar efter några år och vill göra annat.
Han bedömer att det i normalfallet tar runt tre månader att lära upp personal till att bli dugliga på bilrekonditionering.
Ny personal får börja med utvändig tvätt och hantera högtryckstvätt.
Därefter får de lära sig att städa och putsa invändigt.
–När de blir, eller rättare sagt om de blir, duktiga, så går vi vidare till polering och lackkonservering.
Rekonditionering är inte enkelt, förklarar Ramez Abdulfatah.
– Det är många olika material i och på en bil att hantera, liksom många olika maskiner.
Telefonen ringer. Det är en bilfirma som vill lämna in två bilar.
– Det kommer jobb hela tiden, säger Ramez Abdulfatah och ler.
Han bedömer att 60 procent är företagskunder och 40 procent privatkunder.
– Många privatkunder kommer en gång om året, vid samma tid.

Är det mer att göra efter vintern?
– Nej, egentligen inte. Att vårda bilen är viktigt året om.
Förvisso innebär årstidskiftningarna i Norden påfrestningar i sig men, som det står i en broschyr som Ramez Abdulfatah visar, även en ny bil är utsatt.
”Skenet bedrar, nedbrytning och oxidation av lacken börjar första dagen bilen är i trafik”, som det står i broschyren, där man rekommenderas att köpa ett ”unikt kemikaliebeständigt keramiskt lackskydd”.
– Det är den senaste rekonditioneringsstandarden, förklarar Ramez Abdulfatah.
– Vi började använda den för åtta månader sedan och lackkonserveringen ska hålla för 140 tvättar eller fem år. Det ingår i garantin.
På en vägg hänger ett intyg som visar att han är certifierad i att använda produkten och metoden.
– Men de flesta kunderna får man igenom att folk är nöjda och berättar det för andra.
Det går bra för företaget, medger Ramez Abdulfatah.
Lokalen på Snickaregatan 3 räcker inte längre till.
– Vi är på väg att starta upp på ytterligare en plats i Hässleholm. Det är 90 procent säkert att det blir av.

×