Marginalerna på Madsens sida
– Väder och inramning, banan och allting var perfekt men jag är grymt besviken att jag inte lyckades vinna, sa en besviken Joachim Grahn som tillsammans med Rickard Nilsson slutade 0,4 sekunder bakom vinnaren. Madsen var av naturligare skäl desto mera uppåt efter den tredje rundan trots att han fick se sitt avstånd bli mindre för varje gång sträckan avgjordes.
Den soliga dagen till trots, Joachim Grahn fick inte upp temperaturen i däcken på det första varvet vilket gjorde att han tappade fem sekunder på Brian och redan där var de båda i en klass för sig och de distanserade de övriga i startfältet. Grahn tog revansch på den andra sträckan och hämtade hem det mesta av underläget, vilket gjorde att de båda startade inom en sekunds marginal efter 1,6 km körning.
Det blev även en rafflande jakt över de två avslutande varven. Marginalen i kanterna var minimal och båda förarna pressade ner sina tider ytterligare. I mål var åter Grahn snabbast, precis som på andra sträckan men det fattades till slut 0,4 sekunder till en vinst.
–Bilen har gått bra men jag gjorde en liten miss på slutet och det är mycket möjligt att det var där som segern försvann.
Joachim som tävlar för Simrishamns MK och sitter i en Ford Focus WRC har kört sin bil ett tag nu medan det var andra tävlingen i bilen för Brian Madsen, han sitter numera bakom ratten i en Peugeout 206 WRC som han beskriver som ett monster.
– Från min förra bil är det en stor skillnad. Som att köra motorcykel när du är van vid att trampa själv. Bilen är 500 kr tyngre, har fyrhjulsdrift och har turbo och det är som att lära sig att köra bil på nytt, förkunnade Madsen som hade Kasper Madsen i högerstolen.
– Jag har bara en tävling i San Marino inplanerad i år, sa den snabbe dansken som gjorde sin femte start i Hässleholm och trivs förträffligt med banan och arrangemanget.
– Allt bra som vanligt. Till och med vädret brukar vara kanon när vi kör här.
Trea i totalen och i klassen blev norrmannen Rune Danneborg i sin välljudande Mini WRC. Rune sänkte sina tider rejält under hela dagen men var fortsatt en bit efter de två toppekipagen.
Bäste förare med tvåhjulsdrift var Mats Lundahl, Svedala MK i en BMW M3. Han tog kommandot på den första sträckan och kunde med ytterligare två starka körningar vinna klassen före John Frederiksen, även han bakom ratten i en BMW. I den mycket jämna klassen slutade Rolf Grybb Hässleholms MK femma. Rolf sänkte sina tider under hela dagen men kom inte i kapp de fyra första i totallistan.
I den mindre klassen var det specialisten Mats Andersson från Eslövs MK. Han kostade på sig, med sin Opel Adam att inte vara snabbast på den tredje sträckan och hans tid räckte till en 11:e plats totalt.
I a-förare VOC, stod Peter Vestlund från HLMK i en klass för sig. Till slut vann han klassen med över 35 sekunder.
Det blev fina framgångar för flera lokala ekipage bland b-förarna. Det blev en andraplats för Volvoåkande Martin Holmberg. I en annan klass blev det vinst för Viktoria Lind, HLMK i en Golf. Hon flankerades på prispallen utav klubbkamraterna Björn Hansson och Fredrik Dehlin. Segermarginalen för Viktoria blev till slut lite drygt fyra sekunder, vilka hon fixade till i de två första åken.
Hässleholms MK har ett bra koncept med sitt GP som är det största asfaltsrallyt i Norden. Tävlingen har både svensk och internationell spets på plats men det finns även plats för breddåkare. Banan är stadsnära och bjuder in publik som kanske inte har så lätt att sig ut i rallyskogarna i vanliga fall. Det gör Hässleholms GP till ett bra koncept och tävlingen kördes nu för 55:e gången och sett till antalet startande och den fina publiktillströmningen så borde det kunna bli tävling i många år till framöver.