I nöd och lust på Sweden Rock
Under fyra dagar invaderas lilla Norje i Blekinge av hårdrocksfans, i år har det sålts hela 35 000 biljetter per dag, 2 000 fler än man brukar ta in på området, och massor av människor återkommer år från år för att skapa sig fantastiska musikminnen.
Att gifta sig här passade dem perfekt.
Att festivalen är större i år hade under torsdagen inte väckt några reaktioner som kommit till Martin Forsströms, bandbokare och vice vd på Sweden Rock, kännedom. Och man har rustat väl för ökningen.
Blir årets festival den bästa hittills?
Förutom alla tusentals besökare finns massor av människor som jobbar på festivalen, både volontärer och anställda. En av dem är Malin Fredriksson från Vinslöv som jobbar med försäljning av Sweden Rocks officiella merchandise. Hon gör sin sjunde festival.
Varför?
Bland volontärerna finns Antti Vuorenniemi, välkänd musiker i både sin förra hemstad Hässleholm och nuvarande Malmö. Som ”artist driver” ägnar han några dagar om året åt att hämta och lämna rockband och deras crew på flygplatser och hotell. En viktig funktion, inte bara för att stjärnorna ska komma dit de ska i tid.