Annons

Minister till motangrepp mot M-råd

Hässleholm • Publicerad 7 september 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Vid sitt besök på depåbygget på Kärråkra i onsdags sa Tomas Eneroth att Moderaternas ordförande Ulf Kristersson vill prioritera en ny motorväg för 20 miljarder förbi Stockholm. Det kan äventyra de planerade satsningarna på södra stambanan mellan Lund – Hässleholm och Sydostlänken.

Carl-Johan Sonesson, M, regionråd i opposition, gick ut i tidningen och anklagade ministern för att ljuga skåningarna rakt upp i ansiktet, eftersom en motorväg i Stockholm inte har någon koppling alls till satsningarna i Skåne.

Annons

– Moderaterna i Stockholm vill ha en motorväg i Stockholm. Så är det. När Ulf Kristersson säger att han ser den som en nationellt prioriterad fråga finns det anledning att bli orolig, eftersom pengarna måste tas från den nationella planen för infrastruktursatsningar kommande år. Det borde Sonesson känna till. Pengarna behövs i Skåne och övriga landet. Vi har en bred uppslutning bakom det. Näringslivet i Skåne har särskilt lyft fram fyrspår mellan Lund och Hässleholm, säger Tomas Eneroth.

En nationell plan brukar ligga fast och genomföras, men Tomas Eneroth har dåliga erfarenheter från 2006 då den nytillträdda alliansregeringen tog bort Botniabanan ur planen.

– Det är därför jag reagerar så starkt. Sonesson bör rikta kritik mot sin egen partiledare istället, som sviker Skåne.

Men Sonesson står fast vid att Eneroth vilseleder skåningarna.

– Dels tog han äran åt regeringen för tågdepån på Kärråkra i Hässleholm, som i sin helhet betalats av Region Skåne. För det andra ger han en felaktig bild av det moderata utspelet om Östlänken i Stockholm. Till merparten ska den betalas av Stockholmsregionen via medfinansiering från landsting, kommuner och trängselavgifter. En modell som sittande regering inte har något emot. De 800 miljarderna i nationella planen konkurrerar inte alls om miljarderna i nästa nationella plan. För det tredje går det inte att ta pengar från ”regeringens” satsning på höghastighetsbanan i Skåne, eftersom regeringen bara har anslagit två av de tolv miljarder det kostar. Det beror på att regeringen bara räknar med byggstart precis innan den nationella planen går ut 2029, säger Carl-Johan Sonesson.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons