En del av vardagen
I snart ett år har räddningstjänsten i Hässleholm använt sig av Twitter för att på ett snabbt och enkelt sätt informera allmänheten om vad de gör. – Det är egentligen ett test från vår sida som vi ska utvärdera. Men vi har krav på oss att informera kommuninvånarna om vår verksamhet, och då ville vi testa det här, säger insatsledaren Per Friis som är den som tillsammans med räddningschefen Conny Ingvarsson som ansvarar för att lägga ut räddningstjänstens tweets.
Ett annat syfte med det är också att hjälpa olika medier med information eftersom räddningstjänsten också övergått till ett slutet radiosystem.– Så som vi använder oss av Twtter så lägger vi bara ut när vi åker på larm, men inte alla. Suicidlarm (självmord) lägger vi inte ut, och kommer aldrig att göra. Sjukvårdslarm har vi inte lagt ut tidigare, men ska börja göra så smått. Det vill vi göra så att folk förstår att vi är behjälpliga då också, men det kommer bara att stå klockslag, datum och vilken station som är utlarmad, säger Per Friis.
Men det här informationssättet ställer också lite andra krav, framför allt måste de hela tiden tänka på att inte bryta mot rådande sekretessregler.– Vi ställer oss hela tiden frågan vad är syftet och varför vi gör detta, det är en ständigt pågående process. Samtidigt är det väldigt korta och enkla meddelande vi skriver. Dessutom svarar vi aldrig på några inlägg, utan det här en envägskommunikation från vår sida, säger Per Friis.Att en räddningstjänst använder sig av Twitter på det här sättet är inte så vanligt. Förutom Hässleholm är det bara västra Blekinge, Motala/Vadstena och Markaryd som använder sig av det i samma form. Sedan finns det några andra räddningstjänster som också använder sig av Twitter, men då handlar det om annan form av information.
Under det knappa året som räddningstjänsten twittrat har de skaffat sig över 200 följare, och responsen har varit övervägande positiv.– Personligen så tror jag att vi kommer fortsätta och utveckla detta. Det är egentligen väldigt enkelt, och i framtiden hoppas jag att vi kan lägga ut informationen ännu snabbare än vad vi gör i dag, säger Per Friis som hoppas att ännu fler väljer att följa räddningstjänsten på RTJ Hässleholm.– Jag är övertygad om att detta kommer att växa, och vi tar gärna emot synpunkter om detta sättet att informera, säger Per Friis.