Efter SM-guldet i V8 Thunder Cars satsade Mattias Lindberg på att köra internationellt. Foto: Eva Sandström/Arkiv

Svenske mästaren tvingas ta timeout

Den svenska banracingsäsongen närmar sig med stormsteg.
Då står den svenska mästaren i V8 Thunder Cars Mattias Lindberg utan styrning.
– Det är inte helt kört men det blir svårt att få ihop någonting, säger den 22-årige Vankivakillen.

Efter totalsegern i V8 Thunder Cars i höstas blickade Mattias Lindberg utanför Sveriges gränser.
– Jag har alltid haft som målsättning att köra på heltid. Men i Sverige är det nog nästan bara förarna i Volvos STCC-team som har den möjligheten. I övriga team måste förarna bidra med sin del. Man måste ut i Europa i någon GT-klass för att få en heltidsanställning, säger Lindberg som jobbade för just en sådan lösning under senhöst och vinter.
– Jag satsade jäkligt hårt tillsammans med Picko Troberg för att köra något internationellt men så blev ju tyvärr Picko sjuk och gick bort.

När det stod klart att den internationella satsningen rann ut i sanden gjorde han ett försök med sitt gamla Camaroteam Memphis Racing. Men där blev det inget omedelbart napp.
Nu tvingas Mattias Lindberg ställa in sig på en säsong utanför tävlingsbanan.

Hur jobbigt är det att inte få vara med när säsongen drar igång?
– Det är jäkligt tungt, det är det. Det är en tuff bransch och en speciell sport. Det är ju inte bara den med mest talang som tar sig fram, det är så mycket mer än det. Och det är ju likadant överallt, från formel 1 och ner i de lägre divisionerna. Det är pengar det handlar om.

Lindberg jobbar vidare för att komma tillbaka på banan.

När kan det bli?
– Antingen i år eller nästa år. Jag har inte gett upp än. Det som känns extra tungt är att jag hoppades så oerhört mycket på att komma vidare i karriären. Efter att ha vunnit V8 hade jag bra saker på gång tillsammans med Picko.