Riksdagspolitiker fastnade i gränskontroll på Kastrup
– Jag vet hur det funkar i Öresundsregionen, eftersom jag har bott i Skanör. Tyvärr har inte regeringen insett vilka hinder kontrollerna ställer till med för alla som pendlar dagligen över sundet. De pratar om åtgärder med det är inte mycket verkstad, säger Jessica Rosencrantz på väg till Sydsvenska Handelskammaren i Malmö, när tidningen får en intervju.
Jessica Rosencrantz besöker Skåne på fredagen för att informera sig om id-kontrollerna och andra viktiga trafikfrågor i Skåne.
På Kastrup träffade hon kollegan Carl-Johan Sonesson (M) regionråd i opposition och Skånetrafikens vd Linus Eriksson.
– Vi ska ha ordning och reda vid gränsen, men regeringen måste se till att kontrollerna fungerar smidigare än i dag. Det är verkligen inte bra att få höra att de avstämningar som departementet haft med Skånetrafiken och andra utförare har upphört. Det gör att man undrar vad löftet om ekonomisk kompensation för id-kontrollerna är värt, säger Jessica Rosencrantz.
Att kontrollerna sköts smidigt och bra råder inga tvivel om, enligt henne.
– Men för resenärerna är det inte smidigt. Regeringen måste följa upp kritiken och arbeta för att behålla en gemensam kontroll av gränserna i Norden. Alliansen fortsätter att driva på om åtgärder.
Skånetrafiken förlorar mellan 40 och 50 miljoner kronor i månaden på gränskontrollerna på Kastrup och i Hyllie. Alla politiska partier står eniga bakom kravet om att staten ska ersätta regionen för uteblivna intäkter och utgifter för kontrollerna. Sydsvenska Handelskammaren är hårda kritiker mot gränskontrollernas upplägg.
Inrikesminister Anders Ygeman (S) säger att frågan är prioriterad på hans departement och att enklare kontroller ska tas fram.