Annons

Banken vill ha koll på kunder

Hässleholm • Publicerad 29 augusti 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

– Är brevet äkta? Vågar jag svara? undrar en läsare.

– Det är viktigt att de som fått brevet svarar, säger bankchef Gunilla Bengtsson på Sparbanken Skåne i Hässleholm och Osby.

Annons

Sparbanken Skåne är bara en av flera banker som skickar ut den här typen av brev till kunder som de inte haft kontakt med på länge. En skärpning i lagen för bland annat penningtvätt gör att svenska banker måste ha god kunskap om alla sina kunder och deras bankaffärer.

– Syftet är att stärka åtgärderna mot penningtvätt och finansiering av terrorism. De som får brev av oss är de kunder som vi behöver komplettera information om. Kunder som inte varit hos oss eller varit i kontakt med oss på länge, säger Gunilla Bengtsson och som dock kan förstå att människor blir misstänksamma.

– Det är rätt att vara försiktig. I dag finns det så många som fiskar efter personliga uppgifter med allt annat än goda föresatser. De kunder som vill veta mer eller känner sig osäkra är alltid välkomna att höra av sig till oss och ställa frågor, säger hon.

Egentligen finns det tre olika sätt att svara på frågorna.

Det första är att svara på frågorna på de bifogade blanketterna om kundkännedom privat. Ett andra sätt är att ringa banken kundcenter och svara på frågorna och till sist är det att personligen besöka ett av bankens kontor.

Katarina BexellSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons