Annons

Köpare misstänker att bilaffär var bluff

Hässleholm/Hörby Hon provkörde bilen, bestämde sig för att slå till, betalade handpenning till bilfirman och tog lån. Men sedan dess har hon inte sett röken av bilen och bilhandlaren har gjort sig oanträffbar. Nu har affären blivit ett ärende för såväl polisen som Allmänna reklamationsnämnden.
Hässleholm • Publicerad 8 maj 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Det var i slutet av mars som en Hässleholmskvinna åkte till en bilfirma i Hörby för att titta på en bil som hon sett via en annons på Blocket.

Efter att ha provkört den beslutade hon sig för att köpa bilen. Hon beviljades lån, betalade handpenning med Swish och kom överens om ett leveransdatum med bilhandlaren.

Annons

Men när hon återvände till Hörby för att hämta sin nyinköpta bil fick hon beskedet att en detalj i motorn havererat. Efter det har kvinnan fått olika besked om när hon ska kunna hämta bilen. Bilfirmans vd har vid ett senare tillfälle lovat att hon ska få sina pengar tillbaka, istället för bilen hon köpt.

Nu har veckorna gått och kvinnan har vare sig fått bilen eller pengarna. Bilhandlaren svarar inte längre i telefonen när hon ringer. Kvinnan har också åkt till Hörby under bilfirmans ordinarie öppettider, men då har det varit stängt.

Hon misstänker att hon blivit utsatt för bedrägeri och har anmält bilfirman till både ARN, Allmänna reklamationsnämnden och polisen. Hon har också varit i kontakt med Kronofogden för att undersöka möjligheten att få sina pengar tillbaka.

Under tiden som gått har kvinnan dessutom hunnit faktureras av banken hon tog lån hos för att köpa bilen.

– Jag vet inte vad mer jag ska göra. Det känns som att jag blivit lurad och jag tror att jag inte är den enda. Jag känner mig så arg. I slutet har jag ingen bil och jag ligger 80 000 kronor back, säger kvinnan när tidningen når henne på telefon.

Enligt 2017 års bokslut gjorde bilfirman i Hörby en förlust på närmare en miljon kronor under det gångna året. Att komma i kontakt med de ansvariga ska, precis som kvinnan berättat, visa sig svårt.

Firman har en hemsida med ett gemensamt telefonnummer, samt mobilnummer till vd och två säljare. Inga av dessa fungerar när tidningen provar.

Till sist får tidningen tag på en man som är registrerad som suppleant i bilfirmans styrelse. Det är dock hans enda funktion i företaget och han är enligt egen uppgift inte närmare insatt i verksamheten.

– Jag är suppleant i styrelsen, eller hur? Det senaste jag hörde var att företaget håller på att läggas ner, säger mannen på telefon.

Han lovar att ta kontakt med vd:n och be honom återkomma till undertecknad reporter.

Några dagar senare har vd:n ännu inte hört av sig. Hans nummer på hemsidan är fortfarande inaktivt och han har inget privat nummer registrerat där det går att nå honom. Och bilägaren, hon står fortsatt utan bil.

Louise Sillén Herzegh louise.sillen-herzegh@nsk.se
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons