Räknar med att vinna i AD
‑ Det är vår ingång. Därför accepterar vi inte detta och ser det som ett avtalsbrott, förklarar Thomas Gorin Weijmer, ombudsman för Sekos avtalsområde spårtrafik.
Han tycker att Region Skåne borde ställt några kvalitetsfrågor innan de skrev på avtalet med Arriva Sverige.
När Seko lokalt inte lyckades komma överens med Arriva Sverige i förhandlingen, lyftes ärendet upp till central nivå.
När Arriva 2010 valde att säkerhetsklassa all personal ombord på Pågatågen, gjordes det för att öka tågsäkerheten.
Tågvärdarna fick betalt efter en tariff som för närvarande är mellan 24 000 och 30 000 kronor i månaden, exklusive ob- ersättning.
Kundvärdarna hamnar i ett lägre tariffspann på mellan 18 000 och 24 500 kronor. En skillnad på 6 000 kronor i månaden.
‑ Nu vill de ta bort säkerhetsklausulen inom ramen för befintligt kollektivavtal. Det går vi inte med på och vi har inget intresse av att gå med på sänkta löner, säger Thomas Gorin Weijmer.
Om Arriva Sverige genomför förändringen före 2020, då ett nytt avtal ska förhandlas, betraktas det som avtalsbrott av Seko.
Hur agerar ni då mot Arriva Sverige?
‑ Vi utgår från att Arriva Sverige följer avtalet, annars är vår förhoppning att vinna i Arbetsdomstolen, AD.
Tågvärdarna kommer att försvinna på sikt när de slutar, eller går i pension och kommer att ersättas med kundvärdar.
Seko har inte fått svar om tågvärdarnas lön kommer att räknas upp efter deras befintliga tariff eller om de istället får nöja sig med kundvärdarnas lägre uppräkning, enligt deras tarifflön.
‑ Vi tolkar det som att de helt enkelt inte följer kollektivavtalet, säger Thomas Gorin Weijmer.