Annons

Kulturredaktionens Nobelpristagare i litteratur

NOBELPRISET Under dagens Nobelfestligheter saknas av välbekanta skäl en pristagare i litteratur. På kulturredaktionen råder vi bot på den saknaden genom att utse våra högst personliga Nobelpristagare i litteratur och formulera våra egna motiveringar.
Publicerad 10 december 2018 • Uppdaterad 30 november 2021

Jan-Olov Nyström

Adam Zagajewski (polsk poet och författare, född 1945)

Annons

Motivering: Zagajewski är en av de poeter som lyfter undan tid och rum i sin dikt så att tillvarons helhet ökar. Han bär på en enorm lyhördhet mot själva summan av existensen och hans närvaro är större än såväl historien som moderniteten.”

Gunilla Wedding:

Kerstin Ekman (svensk författare, före detta medlem i Svenska Akademien, född 1933)

Motivering: ”Precis som de åtta årstider hon beskriver så vidunderligt vackert i romanen Guds barmhärtighet tar Kerstin Ekmans författarskap läsarna med ända in i svartvintern och ut igen mot storspoven som ropar och nattviolen som blommar. Författarskapet är också lika variationsrikt och föränderligt som de där årstiderna men oavsett om det handlar om sinnrikt konstruerade kriminalromaner, mytiska sagor, djuplodande människoporträtt eller närgångna naturskildringar så står natur, samhälle och människor och deras påverkan på varandra i centrum på ett sätt som sätter djupa spår hos varje läsare.”

Thomas Almqvist Colm Tóibín (irländsk författare, dramatiker och journalist, född 1955)

Motivering: ”Colm Tóibíns språk är osentimentalt, tätt och sinnrikt konstruerat med både djup och komplexitet på samma gång som det är utsökt vackert. I romaner som Namnens hus (2018), Nora Webster (2015) och Marias testamente (2014) – som alla innehåller ytterst nyanserade kvinnoporträtt – är han oftast mest intresserad av det inre psykologiska skeendet, det som händer sker i huvudpersonernas inre. I En lång vinter (2012) visar han prov på ett antydande sätt att skriva, där väldigt mycket är outtalat, medan han i Mästaren (2005) lyckas gestalta exilens djupa vemod och kryper in under skinnet på författaren Henry James, som i högsta grad påverkat Tóibíns eget sätt att skriva.”

Matilda Arborelius:

Donna Tartt (amerikansk författare, född 1963)

Motivering: ”Donna Tartt har uppnått både kultstatus och blivit geniförklarad av kritiker, trots att hon bara gett ut tre böcker. Hon skriver detaljrikt utan att vara svulstig, lättsamt utan att vara lätt. Steglitsan, för vilken hon tilldelades Pulitzerpriset, är ett utmärkt prov på en utvecklingsroman som suger in läsaren i den episka berättelsen, och lämnar en sedan med en känsla av att ha genomlevt någon annans hela liv.”

Martina Jarminder Kate Atkinson (brittisk författare och dramatiker, född 1951)

Annons

Motivering: ”De många genrernas mästarinna är inte bara lysande på att växla ton och tillfälle, utan också på att tala som både barn och vuxen i nutid och dåtid, med en kärleksfullt resignerad knivskarp observationsförmåga kring människan och varför vi inte lär oss av våra misstag.”

Ralph Bretzer:

Neil Gaiman (brittisk författare och manusförfattare, född 1960).

Motivering: Ibland händer det. Ibland går Nobelpriset till en bred inbjudande berättare. Till en Gabriel García Márques, till en John Steinbeck eller en Isaac Bashevis Singer. Eller för den delen en Alice Munro. Under genrelitteraturens skenbara enkelhet döljer det sig en och annan diamant och få lyser klarare än Neil Gaiman. Han har skrivit manus till serier, skrivit skräckromaner, barnböcker och musikkrönikor. Alltid med ett fast grepp om världens samlade myter och alltid med hög litterär verkshöjd och lyrisk skärpa.

bild 1/6
Neil Gaiman. Foto: TT
Adam Zagajewski. Foto: Maja Suslin / SCANPIX
Colm Tóibín. Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX
Kerstin Ekman. Foto: Fredrik Persson / TT
Donna Tartt. Foto: TT
Kate Atkinson. Foto: Massolit
Neil Gaiman. Foto: TT
Adam Zagajewski. Foto: Maja Suslin / SCANPIX
Gunilla WeddingSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons