Annons

Färre böter med fartkameror

Nyheter Svenskarnas dåliga vana att köra för fort skulle kunna bli en kassako för staten. Men i stället för ren ekonomi prioriteras trafiksäkerhetens visioner.
Publicerad 16 december 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

De första hastighetskamerorna utmed det svenska vägnätet introducerades år 2006. Initial skepsis har vänts till en överväldigande acceptans från bilister. Mest översvallande är äldre kvinnor, medan yngre män inte är lika entusiastiska. Cirka 20 liv om året räddas tack vare kamerorna, enligt Trafikverket, som också har räknat fram att den totala samhällsekonomiska kostnaden för ett dödsfall i trafiken ligger på 46,6 miljoner kronor.

Annons

Trafikverket ska under de närmaste åren sätta upp 200 nya kameror runt om i Sverige. I dag finns drygt 1 600 i tjänst. De är alltid uppkopplade till polisen och kan aktiveras när som helst. I regel är alla kameror aktiva någon stund under dygnet.

– Kamerorna är placerade utifrån en bedömning var det finns risk för störst personskador. Det är vägar med hastighetsbegränsningarna 70, 80 och 90 kilometer i timmen som inte är mötesseparerade. Det är där dödsolyckorna sker. Får vi ned medelhastigheten med en kilometer i timmen, räddar vi 15 liv per år, säger Maria Krafft.

bild 1/10
Kommissarie Anders Drugge.Foto: Privat
– Enbart kamerorna kan inte lösa vår trafiksäkerhetsproblematik kopplad till hastighet. Här måste man arbeta med hela spektrumet, från mötesseparerade vägar till en ökad polisnärvaro, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.Foto: Fredrik Sandberg/TT
I dag finns drygt 1 600 trafiksäkerhetskameror i tjänst i Sverige.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
– Enbart kamerorna kan inte lösa vår trafiksäkerhetsproblematik kopplad till hastighet. Här måste man arbeta med hela spektrumet, från mötesseparerade vägar till en ökad polisnärvaro, säger Maria Krafft från Trafikverket.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
– Kamerorna är satta utifrån en bedömning var det finns risk för störst personskador. Det är vägar med hastighetsbegränsningarna 70, 80 och 90 kilometer i timmen som inte är mötesseparerade, säger Maria Krafft från Trafikverket.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
– Målet med ATK, automatiserad trafiksäkerhetskontroll, är att hastighetssäkra vägsträckorna med så få utfärdade böter som möjligt. Det gemensamma målet är trafiksäkerhet, säger kommissarie Anders Drugge.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
I dag finns drygt 1 600 trafiksäkerhetskameror i tjänst i Sverige.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Årligen utreder polisens ATK-sektion, automatiserad trafiksäkerhetskontroll, 300 000 fortkörningsärenden varav cirka 35 procent leder till lagföring.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Maria Krafft, måldirektör i Trafikverket.
Foto: Kristina Jonsson-Baars
Kommissarie Anders Drugge.Foto: Privat
– Enbart kamerorna kan inte lösa vår trafiksäkerhetsproblematik kopplad till hastighet. Här måste man arbeta med hela spektrumet, från mötesseparerade vägar till en ökad polisnärvaro, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Jens Trulsson/TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons