HTS blir skola med EU-status
På HTS-skolan lyssnar samhällsvetare och naturvetare i årskurs två med internationell inriktning uppmärksamt på Sofi Holmgren och lärarkollegan Henrik Nilsson som drar upp de bärande delarna om vad EU egentligen är och betyder för alla. Och det är ganska mycket.
Den 26 maj är det val till EU-parlamentet som 27 länder ska välja sina representanter till.
Två tredjedelar av alla beslut som tas i kommunfullmäktige är faktiskt styrda av beslut som redan är tagna i Bryssel.
– Därför är det viktigt att sätta sig in i vad EU gör för att förstå och kunna vara med och påverka, förklarar Sofie Holmgren, som är SO-lärare på skolan.
På fredagen var det EU-dag på HTS där eleverna fick en grundlig genomgång om hur EU fungerar och att HTS är uttagen till certifieringsprocessen för skola med ambassadörsstatus, EPAS.
Europaparlamentet genomför ett program som riktar sig till elever i åldrarna 16-18 år som går på högstadiet eller på gymnasieskolans praktiska eller teoretiska program.
Syftet med programmet är att främja medvetenheten om Europa och europeisk parlamentarisk demokrati bland ungdomar genom att ge dem aktiva kunskaper om EU och i synnerhet Europaparlamentet. Det handlar inte bara om att lära om EU utan också att ge dem erfarenhet av europeiskt medborgarskap: vad EU innebär för det dagliga livet och vad ungdomarna kan göra för att forma framtidens Europa så som de vill ha det.
Hässleholm är sedan länge en framträdande nod i EU-sammanhang med sitt årliga Europaforum, som i år sker den 7-9 maj.
– På ett arbetsmöte i höstas beslutade vi att gå med i programmet, berättar Sofi Holmgren.
47 gymnasieskolor runt om i landet är redan ambassadörskolor.
Eleverna på HTS är redan ganska väl insatta i vad EU betyder och fungerar.
I en individuell övning fick de svara på 25 frågor, som rör EU:s fokus inför valet inom områdena demokrati, klimat, Brexit och spetskandidater för de olika partigrupper som samlar politiker från EU-länderna. Det finns åtta partigrupper. De största är EPP, som M och KD tillhör. S & D, som Socialdemokraterna och FI tillhör,
Ska vi stödja visselblåsare? Ska rättigheter stärkas för personer med annan sexuell identitet och läggning? Ska EU-länder få återinföra egna gränskontroller? Ska en plastskatt införas? var några av frågorna, som eleverna individuellt tog ställning till.
Eleverna fick djupstudera vad de olika partigrupperna i parlamentet står för och redovisa sina slutsatser i grupp innan EU-dagen tog slut.
HTS ska upprätta ett EU-informationscenter på skolan.
EU