Peter Svensson och Kristina Niklasson startade mejeriet för drygt två år sedan. De har kunnat få hjälp av ett par pensionerade mejerister som de känner, men mycket har de fått lära sig själva.
Mjölkboden ligger lättåtkomlig alldeles intill väg 23. I bakgrunden syns Furumossens gård.
I stallet finns 180 mjölkande kor och tre robotar.
Furumossen är Kristina Niklassons föräldrahem.
På Furumossen produceras allt av naturliga råvaror av god kvalitet och utan några tillsatser.
Gårdens växtodling är på 170 ha och bete på 60 ha.
Furumossen skapar arbetstillfällen. En är anställd i mejeriet och tre jobbar på gården.
Klockan på väggen in till mejeriet skvallrar om verksamheten.

Furumossen är redo för nästa nivå

På landet När det låga avräkningspriset gjorde det svårt att få ihop kalkylerna som mjölkproducent startade Kristina Niklasson och Peter Svensson eget mejeri. Drygt två år senare levererar man till 27 butiker i närområdet men siktar fortfarande högre.
– Det vi mjölkar på morgonen är i butik på eftermiddagen. Vi kanske inte är ekologiska, men vi är logiska, säger Peter Svensson.

För resenärer norrut genom Skåne längs väg 23 är Furumossens mjölkbod en välkänd syn. För den som inte känner till den är den väl värd ett besök. Mer närproducerad mjölk är svår att tänka sig. Det är bara några hundra meter mellan gården och boden.

Furumossen säljer förutom mjölk även yoghurt och fil. Sedan i julas finns också chokladmjölk – med endast 2 procent socker – på repertoaren.
– Mamma och pappa köpte gården 1986. Efter 30 år var de lite trötta på korna. Jag och Peter ville fortsätta. Men avräkningspriset var så lågt att vi började att spåna vad vi skulle kunna göra. Vi såg en sån här automat och tänkte att en sån skulle vi investera i, berättar Kristina Niklasson.
Sagt och gjort. Omvandlingen till mejeri började och den 19 oktober 2016 tryckte man på ”knappen” och startade.

Inledningsvis gick det mycket bra, berättar paret. Det finns helt klart ett marknadsintresse för lokalt producerad mjölk. Utöver den egna boden levererar man till 27 butiker i Hässleholm, Kristianstad, Osby, Östra Göinge och Höör.
– Det var stor efterfrågan i början. Det vi mjölkar på morgonen är i butik på eftermiddagen. Vi pumpar mjölken 75 meter i ledningar. Men två år senare är det inte samma drag. Vi har kapaciteten, men vi behöver fler kunder. Det finns potential för oss för att öka ännu mer, säger Peter Svensson.

Den mesta marknadsföringen sker via facebook. Men det kan vara svårt att räkna ut vad som funkar riktigt bra i sociala medier Vissa inlägg blir väldigt intressanta medan mycket försvinner i mängden av allt annat på nätet.
– Man måste hela tiden påminna om att vi finns och om mjölkbodens öppettider. Men det har vi börjat med från och med idag. Jag var mammaledig till igår, säger Kristina Niklasson och ler.

Furumossens mejeri är inte rädda att prova nya grepp. Inför kommande grillsäsong diskuteras ett samarbete med Snapphanechark om att göra en gemensam grillkorg, där Furumossen kan stå för sådant som yoghurtbaserad sås, haloumi och salladsost.
– Tanken är att idrottsföreningar, och andra föreningar också, ska kunna sälja det här och själva tjäna en peng. Vi hoppas och tror att många vill stödja det lokala närings- och föreningslivet. Det är sånt som vi själva tycker är viktigt, säger Peter Svensson.

Torsten Karlson gräver i tidningsarkivet.

Dagens fråga

Har du premiärbadat för året?

Loading ... Loading ...