På onsdag 29 maj har Kvinnoorkestern sin andra konsert någonsin.Foto: Daniel Örtegren Desai
Lotta Alvin. Foto: Freddy Billqvist
Kvinnoorkestern bildades i höstas. Pressbild

God morgon med Kvinnoorkestern

De hade sin debutkonsert i Halmstad på Internationella kvinnodagen. Nu är det dags för Kvinnoorkestern att ställa sig på Malmö Lives scen. 29 maj bjuder de in till morgonkonsert med tre kvinnliga tonsättare på programmet.
– Tanken är att konserten ska försätta folk i en vacker stämning inför dagen så vi har valt lugna stycken av olika karaktär, berättar violinisten Lotta Alvin som tillsammans violinisten och dirigenten Mikaela Brorsson startade Kvinnoorkestern förra året.

Lotta Alvin om …
… vad hon gör mer än Kvinnoorkestern: ” Jag spelar med min kvartett, studerar musik på egen hand och övar så mycket som möjligt. Jag lyssnar också mycket på musik, av naturliga skäl på många kvinnliga tonsättare. Och försöker hinna vara ute i naturen.”
… om arbetet med Kvinnoorkestern fått henne att upptäcka nya kvinnliga tonsättare: ”Det har nästan varit det roligaste med projektet, att upptäcka så mycket ny musik som jag kanske aldrig hade hört annars. Till exempel Aviya Kopelman som är riktigt häftig. Och Imogen Holst (1907-1984) som har gjort otroliga grejer.”
… om hon blir peppad eller förbannad i arbetet med Kvinnoorkestern: ”Mest peppad när en inser vilka möjligheter en har som musiker att påverka vilken repertoar som lyfts fram. Men också sorgsen när man hör alla fantastiska verk och läser om alla inspirerande tonsättare. Det finns bara ingen anledning till att de inte spelas mer.”

Kvinnoorkestern är en Malmöbaserad kammarorkester med ambition att vara både en plattform för kvinnliga musiker och att lyfta fram kvinnliga tonsättare i rampljuset. När Lotta Alvin och Mikaela Brorsson drog i gång projektet inspirerades de av andra feministiska nätverk, som till exempel serieskaparnätverket Dotterbolaget från Malmö. Det har varit hårt arbete att komma igång men responsen de får gör det arbetet värt.
– När man gör feministiska projekt förväntar man sig nästan haters, men de har varit försvinnande få, säger Lotta Alvin. Vi har nästan bara mött positiva reaktioner och många musiker och kompositörer från både Sverige och andra delar av världen har hört av sig och vill vara med eller samarbeta med Kvinnoorkestern.

I nuläget består Kvinnoorkestern av 13 medlemmar och än så länge har de förberett sin premiärsäsong med att sätta ihop sin repertoar och har både blivit kontaktade av och tagit kontakt med konsertarrangörer. Scendebut blev det på Najaden i Halmstad på Internationella kvinnodagen.
– Det kom mycket folk, vi fick stående ovationer och hade skitkul. Najaden är en fin konsertsal med en fantastisk akustik så det blev en lyxig start, berättar Lotta Alvin entusiastiskt.

Vad spelade ni?
– Verk av Amy Beach och Grazyna Bacewicz som vi också har med i den trailer vi gjorde för att presentera oss i höstas. Sedan spelade vi Songs of the Sky som är ett stycke för stråkorkester och piano av svenska kompositören Andrea Tarrodi. Det blev också ett arrangemang av Björklåtar gjort av Malmökompositören Lovisa Duprat och ett verk av den israeliska kompositören Aviya Kopelman. Det är ursprungligen skrivet för stråkkvartett men tillsammans med henne orkestrerade vi det för Kvinnoorkestern.

Nästa konsert blir på hemmaplan för Kvinnoorkestern. 29 maj bjuder de in till morgonkonsert i Malmö Lives stora konsertsal. Konserten, som har fri entré, startar redan kvart över åtta och pågår en halvtimme.
– Tanken är att den ska försätta folk i en vacker stämning inför dagen så vi har valt lugna stycken av olika karaktär, säger Lotta Alvin. Precis som i Halmstad blir det verk av Amy Beach, Grazyna Bacewicz och Andrea Tarrodi.
Malmö Live ligger ju på 10 minuters cykelavstånd från det mesta i staden och precis vid centralen. Vi välkomnar alla att dela morgonen med oss och låta sig inspireras av den här fantastiska musiken. Varje stycke har något eget att berätta och det är historier väl värda att lyssna på.

Förutom att vara en klassisk orkester med klassiska musiker har Kvinnoorkestern också som målsättning att samarbeta med musiker från olika musikgenrer och utövare inom andra konstformer. Ett spännande samarbete blir det redan på årets Malmöfestivalen då de står på Gustavscenen tillsammans med sångerskan Edda Magnason.
– När vi kontaktade Malmöfestivalen blev de taggade och föreslog att vi skulle framträda med en artist så vi kontaktade Edda som gärna ville samarbeta, berättar Lotta Alvin. Planen är att hon gör något tillsammans med oss, något själv och så spelar vi också något själva. Det är ett möte vi redan drömmer om.

Eftersom Kvinnoorkestern består av frilansmusiker som alla är uppbokade på olika håll så har de inte obegränsade möjligheter att uppträda. Ytterligare ett par konserter blir det i alla fall under 2019 och redan nu finns spännande planer för 2020.
– Vi har både konserter och samarbeten på gång. Till exempel så kommer Lovisa Duprat att skriva en konsert för oss och för blockflöjtisten Emelie Roos, avslöjar Lotta Alvin.

Känner du att ni redan nu har uppnått det ni hoppades på när ni startade Kvinnoorkestern?
– Nej, inte alls. Men jag är glad att det finns ett intresse för det vi gör och vi kommer definitivt att fortsätta länge.

Lotta Alvin om …
… vad hon gör mer än Kvinnoorkestern: ” Jag spelar med min kvartett, studerar musik på egen hand och övar så mycket som möjligt. Jag lyssnar också mycket på musik, av naturliga skäl på många kvinnliga tonsättare. Och försöker hinna vara ute i naturen.”
… om arbetet med Kvinnoorkestern fått henne att upptäcka nya kvinnliga tonsättare: ”Det har nästan varit det roligaste med projektet, att upptäcka så mycket ny musik som jag kanske aldrig hade hört annars. Till exempel Aviya Kopelman som är riktigt häftig. Och Imogen Holst (1907-1984) som har gjort otroliga grejer.”
… om hon blir peppad eller förbannad i arbetet med Kvinnoorkestern: ”Mest peppad när en inser vilka möjligheter en har som musiker att påverka vilken repertoar som lyfts fram. Men också sorgsen när man hör alla fantastiska verk och läser om alla inspirerande tonsättare. Det finns bara ingen anledning till att de inte spelas mer.”