Elektrifiering nog bra men inte som enda alternativ
Nyamko Sabuni överraskade nog de flesta när hon gjorde sitt första utspel som partiledare om – klimatet.
Analysen att godstransporterna, som ensamma står för cirka en tiondel av Sveriges klimatgasutsläpp, måste förändras är det inget fel på. Inte det konkreta förslaget om en elektrifieringskommission heller. Redan pågår försök med elvägar och andra tekniska lösningar för att göra det möjligt att köra även tunga lastbilar med el. Att påskynda den utvecklingen är bra.
Men det får inte bli enda alternativet för de långa transporterna. Det finns tekniska lösningar som redan fungerar och som också är värda att bygga vidare på. Dieselfordon kan drivas med förnybart bränsle istället för fossil diesel och gör i vissa fall så redan i dag. I transportsektorn står förnybara bränslen för ungefär 20 procent av drivmedlen. Bland annat genom höjda krav på inblandning av förnybar HVO-diesel i vanlig diesel är utsläppen redan på väg att minska.
Problemet är att de långsiktiga villkoren för satsningen på biodiesel saknas och därför är produktionskapaciteten för låg. Redan är det brist på rent HVO-bränsle, eftersom den ökade inblandningen är obligatorisk och därför tar hela nästan produktionen. Att underlätta för förnybar diesel är ett snabbare sätt att minska utsläppen och måste därför prioriteras.
Sedan kan teknikvalet eller teknikmixen avgöras av branschen. Skapar politikerna rätt förutsättningar för olika teknik kan fossilbränslena snabbt fasas ut.