Högläsning för barn ökar
Däremot avtar högläsningen ju äldre barnen blir och vi läser mindre under semestrar och helger. Dessutom visar undersökningen att cirka två av tio föräldrar läser för sina barn mindre än en gång i veckan.
I den nya undersökningen anger cirka hälften av föräldrarna med barn i åldern noll till nio år att de läser dagligen för sina barn. Detta kan jämföras med en tredjedel som läste högt dagligen enligt en tidigare undersökning (Läsrörelsen 2012).
Högläsningen är viktig inte bara för de allra yngsta barnen. Undersökningen visar att det är vanligare med regelbunden högläsning ju yngre barn man har, för att sen sjunka i takt med ökad ålder. 57 procent av föräldrarna med barn i åldern upp till fyra år läser varje dag. Bland föräldrar med barn i den tidiga skolåldern (sju till nio år) är det drygt en tredjedel som läser dagligen och bara knappt en femtedel läser för barn i mellanstadieåldern (tio till tolv år).
– Högläsningen ger, förutom berättelsen, relationen och närvaron, gemenskap med det skrivna språket och dess regler samt ett stort ordförråd. Barn som blir lästa för minns ofta högläsaren och därmed skapar högläsningen både relation till någon och relation till något, säger Anne-Marie Körling, lärare och tidigare Sveriges läsambassadör.
Undersökningen visar också att föräldrar tycker att det är viktigt att läsa högt för sina barn och att såväl barn som föräldrar gillar högläsningen.
Drygt hälften av föräldrarna önskar samtidigt att de läste mer för barnen, men anger tidsbrist som det vanligaste skälet till att man inte läser mer för sina barn. Högläsningen sker främst på vardagar för att sedan sjunka på helger och ligga som allra lägst under semestrar.
– Det är paradoxalt att högläsningen sjunker på helger och under semestrar när vi verkligen borde ha tid, säger Sofia Norén, verksamhetschef på LegiLexi.
Bland vanliga fritidsaktiviteter som man gör tillsammans med sina barn kommer läsning på tredje plats efter skärmtid (tv, platta med mera) och lek.