Annons

Fortsatt farligt vid olycksdrabbad väg

Osby • Publicerad 23 juli 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Tenny Persson bor ett stenkast från den olycksdrabbade korsningen mellan Södra Gränsgatan och Tranebodavägen i Lönsboda. Han har jobbat flera år inom räddningstjänsten och tycker att säkerheten i korsningarna är ett stort problem.

– Det måste till en förändring för att förhindra att det blir fler siffror i olycksstatistiken, säger han.

Annons

På Södra Gränsgatan är hastighetsgränsen 40 kilometer i timmen, en hastighetsgräns som enligt Tenny Persson inte följs.

– Många förare kör betydligt snabbare än i 40, ibland ser jag bilar som inte saktar ner en enda gång på hela Södra Gränsgatan, säger Tenny Persson.

För många år sedan dog en person efter en olycka i korsningen mellan Södra Gränsgatan och Tranebodavägen och Tenny Persson säger att problemen och olyckorna är påtalade sedan 20 år tillbaka i tiden.

Senast för några veckor sedan såg Tenny Persson hur två bilar krockade i korsningen.

– Folk är livrädda för att ens använda korsningen, säger Tenny Persson till Norra Skåne precis efter att en bil fått tvärbromsa vid väjningsplikten vid korsningen där tidningen träffar honom.

Anledningen till varför det sker så många olyckor i just korsningen mellan Södra Gränsgatan och Tranebodavägen är för att sikten just nu är skymd av dels en häck och dels en backe som gör att bilarna inte syns när man ska köra ut från Södra Gränsgatan.

För några år sedan ansökte Osby kommun till länsstyrelsen om att införa stopplikt istället för väjningsplikt i korsningen. Trafikverket ställde sig då negativa till förslaget och menade bland annat att hastigheten är låg och att växtlighet som kan bidra till sämre sikt skulle tas bort. Sedan dess har kommunen vidtagit åtgärder på de delar av vägen som man själva äger. Kommunen har bland annat gjort Södra Gränsgatan smalare och målat stora vägmarkeringar som visar att det är väjningsplikt i korsningen.

– Vi har gjort stora insatser, men det måste till fler åtgärder, vi vill ha stopplikt i korsningen, säger Anders Edwall, fastighetschef på Osby kommun.

Lite längre ner på Södra Gränsgatan finns även en korsning mellan Tvärgatan och Södra Gränsgatan.

Tenny Persson berättar att många barn cyklar över Södra Gränsgatan för att komma till fotbollsträningar på idrottsplatsen. Precis som vid Tranebodavägen är sikten skymd och många förare följer inte hastighetsgränsen på 40 kilometer i timmen.

Annons

– På den andra korsningen har olyckor redan skett. Vid den här korsningen borde kommunen vara proaktiva och se till att det inte sker här, säger Tenny Persson.

Enligt honom hade någon typ av farthinder gjort att korsningen blir mycket säkrare.

– Man har ju gjort rätt på de andra ställena i Lönsboda, säger Tenny Persson.

– Vi ska se över hela den här gatan nästa år när vi lägger ny asfalt, säger Anders Edwall.

Han berättar även att kommunen planerar att bygga en cykel- och gångbana som ska gå förbi folkets park Granada. Den ska börja tas fram i samband med att kommunen ska lägga ny asfalt på hela Södra Gränsgatan.

bild 1/2
Tenny Persson, Lönsboda, Tvärgatan
Sikten är kraftigt begränsad för billisterna som ska köra ut i korsningen mellan Södra Gränsgatan och Tranebodavägen i Lönsboda. För många år sedan dog en mopedist efter en olycka i korsningen.Foto: Jacob Ruderstam
Tenny Persson, Lönsboda, Tvärgatan
Sikten är kraftigt begränsad för billisterna som ska köra ut i korsningen mellan Södra Gränsgatan och Tranebodavägen i Lönsboda. För många år sedan dog en mopedist efter en olycka i korsningen.Foto: Jacob Ruderstam
Jacob RuderstamSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons