En framtidsbil mitt ibland oss
Biltillverkaren Tesla är som Citroën var under dess storhetstid, grovt räknat från mitten av 1930-talet till slutet av 1970-talet. Det franska företaget tvekade inte att sjösätta tekniska lösningar som konkurrenterna antingen aldrig kommit på eller åtminstone inte vågat sätta i produktion. Futurismen var påtaglig.
Model 3 har instrumentering och nästan alla manöverdon samlat i en pekskärm. Hastighetsmätaren är placerad i skärmens övre vänstra hörn och förvisso tydlig som få. Men menysystem i flera lager även för de enklaste funktioner är svårt att vänja sig vid.
Den är en mellanklassbil med bra innerutrymmen, även om bakdörrarnas skärning gör insteget lite trångt i huvudhöjd. Karossen är av halvkombityp, bagageluckan i traditionellt sedanutförande. Ett mindre utrymme lämpligt för laddkablar finns i bilens front och dragkrok är tillåten.
Bilen utstrålar samma självsäkra teknikoptimism som jag föreställer mig att Citroën Traction Avant gjorde 1934 och Citroën DS 1955. Tesla går sin egen väg och det är inte konstigt att somliga av märkets entusiaster framstår som stjärnögda sektmedlemmar.