Trots ett egentligen ganska anonymt utseende är det lätt att se Tesla Model 3 i trafiken. Den har en hållning och en ”blick” som sticker ut. Foto: Pontus Lundahl/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Tesla Model 3 pigg och kvick i rörelserna. Fjädringsrörelserna är inte på topp däremot, det känns som om bilen ”tappar” hjulen över vissa typer av ojämnheter. Foto: Pontus Lundahl/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Tesla Model 3 pigg och kvick i rörelserna. Fjädringsrörelserna är inte på topp däremot, det känns som om bilen ”tappar” hjulen över vissa typer av ojämnheter.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Någon ”elbil för folket” är inte Tesla Model 3, men med tanke på att leveranserna i Sverige kom i gång först under våren är plats 22 i försäljningsstatistiken januari–augusti imponerande.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Trots ett egentligen ganska anonymt utseende är det lätt att se Tesla Model 3 i trafiken. Den har en hållning och en ”blick” som sticker ut.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Någon ”elbil för folket” är inte Tesla Model 3, men med tanke på att leveranserna i Sverige kom i gång först under våren är plats 22 i försäljningsstatistiken januari_augusti imponerande. Foto: Pontus Lundahl/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Interiören är nedkokt som en buljongtärning. Nästan alla av bilens funktioner styrs från pekskärmen och i den finns även det som brukar vara instrumentering.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Taklinjen gör att baksätespassagerare får passa skallen vid insteg. Men väl på plats är det ingen oäven plats att färdas på. Framstolarna är inte de bekvämaste på marknaden.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Tesla Model 3 har en elmotor per hjulaxel.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Att kunna snabbladda under långresor är ett av Teslas trumfkort. Upp till 150 kilowatts laddning klarar Model 3.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Dragkrok är tillåten. Foto: Pontus Lundahl/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Volymen är det inget fel på, men varför Tesla inte gjort Model 3 till en praktisk halvkombi är svårt att förstå. Under fronthuven ligger laddkablar.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Model 3 har handtag som fälls ut manuellt, vilket bland annat vissa italienska och tyska sportbilar haft genom åren.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Audi E-tron 50 Quattro. Foto: Audi
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Polestar 2. Foto: Stefan Isaksson/Polestar

En framtidsbil mitt ibland oss

Det finns trösklar att komma över i umgänget med Teslas minsta modell. Priset är en av dem, handhavandet en annan.
Samtidigt är det svårt att inte imponeras av vad en biltillverkare med bara drygt tio år på nacken lyckats åstadkomma.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din mejlkorg