Annons

En framtidsbil mitt ibland oss

Publicerad 5 oktober 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Biltillverkaren Tesla är som Citroën var under dess storhetstid, grovt räknat från mitten av 1930-talet till slutet av 1970-talet. Det franska företaget tvekade inte att sjösätta tekniska lösningar som konkurrenterna antingen aldrig kommit på eller åtminstone inte vågat sätta i produktion. Futurismen var påtaglig.

Annons

Model 3 har instrumentering och nästan alla manöverdon samlat i en pekskärm. Hastighetsmätaren är placerad i skärmens övre vänstra hörn och förvisso tydlig som få. Men menysystem i flera lager även för de enklaste funktioner är svårt att vänja sig vid.

Den är en mellanklassbil med bra innerutrymmen, även om bakdörrarnas skärning gör insteget lite trångt i huvudhöjd. Karossen är av halvkombityp, bagageluckan i traditionellt sedanutförande. Ett mindre utrymme lämpligt för laddkablar finns i bilens front och dragkrok är tillåten.

Bilen utstrålar samma självsäkra teknikoptimism som jag föreställer mig att Citroën Traction Avant gjorde 1934 och Citroën DS 1955. Tesla går sin egen väg och det är inte konstigt att somliga av märkets entusiaster framstår som stjärnögda sektmedlemmar.

bild 1/15
Polestar 2.
Foto: Stefan Isaksson/Polestar
Trots ett egentligen ganska anonymt utseende är det lätt att se Tesla Model 3 i trafiken. Den har en hållning och en ”blick” som sticker ut.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Tesla Model 3 pigg och kvick i rörelserna. Fjädringsrörelserna är inte på topp däremot, det känns som om bilen ”tappar” hjulen över vissa typer av ojämnheter.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Tesla Model 3 pigg och kvick i rörelserna. Fjädringsrörelserna är inte på topp däremot, det känns som om bilen ”tappar” hjulen över vissa typer av ojämnheter.
Någon ”elbil för folket” är inte Tesla Model 3, men med tanke på att leveranserna i Sverige kom i gång först under våren är plats 22 i försäljningsstatistiken januari–augusti imponerande.
Trots ett egentligen ganska anonymt utseende är det lätt att se Tesla Model 3 i trafiken. Den har en hållning och en ”blick” som sticker ut.
Någon ”elbil för folket” är inte Tesla Model 3, men med tanke på att leveranserna i Sverige kom i gång först under våren är plats 22 i försäljningsstatistiken januari_augusti imponerande.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Interiören är nedkokt som en buljongtärning. Nästan alla av bilens funktioner styrs från pekskärmen och i den finns även det som brukar vara instrumentering.
Taklinjen gör att baksätespassagerare får passa skallen vid insteg. Men väl på plats är det ingen oäven plats att färdas på. Framstolarna är inte de bekvämaste på marknaden.
Tesla Model 3 har en elmotor per hjulaxel.
Att kunna snabbladda under långresor är ett av Teslas trumfkort. Upp till 150 kilowatts laddning klarar Model 3.
Dragkrok är tillåten.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Volymen är det inget fel på, men varför Tesla inte gjort Model 3 till en praktisk halvkombi är svårt att förstå. Under fronthuven ligger laddkablar.
Model 3 har handtag som fälls ut manuellt, vilket bland annat vissa italienska och tyska sportbilar haft genom åren.
Audi E-tron 50 Quattro.
Foto: Audi
Polestar 2.
Foto: Stefan Isaksson/Polestar
Trots ett egentligen ganska anonymt utseende är det lätt att se Tesla Model 3 i trafiken. Den har en hållning och en ”blick” som sticker ut.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Eric Lund/TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons