Annons

Glatt återseende när Ica-pionjärer sammanstrålade

OSBY Inte mindre än sex anställda från den gamla goda tiden strålade samman när Icabutiken i Osby firade 50 år. Och det blev ett glatt återseende.
Osby • Publicerad 5 december 2019 • Uppdaterad 15 december 2021
Ica-handlare Thomas Persson tillsammans med ett gäng som var med från allra första början 1969.  Eivar Carlsson, Gerd Nilsson, Anne-Li Ralsgård, Gunnel Andersson, Irma Martinsson och Magda Björnsson. Foto: Maja Ögren Andersson
Ica-handlare Thomas Persson tillsammans med ett gäng som var med från allra första början 1969. Eivar Carlsson, Gerd Nilsson, Anne-Li Ralsgård, Gunnel Andersson, Irma Martinsson och Magda Björnsson. Foto: Maja Ögren Andersson

Många gamla minnen blev det förstås också när det glada gänget träffades på butiksgolvet. Flera av dem hjälpte också till med serveringen under högtidsdagen när många av kunderna passade på att ta ett smakprov på det som bjöds.

Icahandlaren Thomas Persson sken som solen dagen till ära iklädd guldfluga.

Annons

Mycket har förändrats sedan den dagen 1969 när portarna slogs upp till butiken. Inte minst kassasystemet. De församlade minns hur det var då när prismärkningen av varor skedde så att säga för hand. I dag är allt datoriserat.

En av pionjärerna på plats var Anne-Li Ralsgård som jobbade i butiken från 1969 till 2013.

Hon var bland annat brödansvarig och hade också sin hand med i ost- och charkavdelningarna.

– Och bra på att grilla också, inflikade Eivar Carlsson.

När det var dags att sluta sin yrkeskarriär fann hon sig väl tillrätta.

– Ja, det kändes som om jag var färdig med yrkeslivet. Men visst trivdes jag. Det var ändå skönt att sluta då när datorerna tog över alltmer. Då blev det för mycket att sätta sig in i, säger hon.

På den tiden var brödutbudet långt ifrån lika omfattande som det är idag.

Eivar Carlsson som jobbade i butiken mellan år 1969 och 1998 minns att mycket av brödet levererades av det lokala bageriet Bröderna Hansson. Färska frallor levererades i trälådor och hade en strykande åtgång.

– Eivar har lärt mig mycket av det jag kan idag, inflikade Thomas Person som också konstaterade att utvecklingen har gått snabbt.

Han berättar att butiken från början hade allt man kunde önska sig. Utbudet var omfattande.

Annons

– Jag kan nog säga att man kunde sätta ett helt bo med allt som fanns här. Till och med leksaker från Brio.

Men kundkontakten har ändå varit det viktigaste av allt, konstaterade det församlade gänget. Den måste alltid vara personlig, det kan ingen dator i världen ersätta.

Maja Ögren Andersson

Maja Ögren AnderssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons