Annons

Miljöteknik med högt pris

Motor Är du tjänstebilsförare som pendlar mindre än fyra mil enkel sträcka och kan ladda på jobbet – då är Audi Q5 som laddhybrid perfekt. För alla andra är det en dyr bil med hög komfort och en del brister.
Publicerad 15 december 2019 • Uppdaterad 25 november 2021

Start i ett parkeringsgarage på Södermalm i Stockholm. Där har bilen fått lapa ström från en laddstolpe hela dagen. I laddhybridversionen av Audi Q5 är batteriets kapacitet 14,1 kilowattimmar (kWh). Gissningsvis var det bräddfullt redan efter två–tre timmar, medan jag knåpade arbetsdagen lång på ett kontor i närheten.

Annons

Utöver att kunna rulla helt utsläppsfritt några mil är meningen att elassistansen ska kapa toppen av förbränningsmotorns förbrukning i alla situationer. En 2,1 ton suv med en förhållandevis liten men stark fyrcylindrig turbomotor som ska klara sig på 2,3–2,7 liter bensin per 100 kilometer. Förutom att Q5 TFSI-e kan laddas med sladd (som snabbast på cirka 2,5 timme och vid vanlig hemladdning cirka sex timmar för fullt batteri) tar den även vara på bromskraftsenergi.

Batteriet i Q5 är placerat under bagagerumsgolvet, vilket innebär att det praktiska stuvutrymmet ryker i hybridversionen. Dessutom är TFSI-e hela 280 kilo tyngre än Q5 med enbart bensindrift. Priset för bilen är också mycket högt, hela 596 700 kronor i ett ganska välutrustat basutförande.

bild 1/15
Volvo XC60 T8 Twin Engine Momentum.
Foto: Volvo
Utvändigt är det inget som skiljer laddhybriden från övriga Q5-versioner, förutom ett extra ”tanklock” för laddning.Foto: Anders Wiklund/TT
Audi Q5 kvalar in i samma storleks- och prisklass som BMW X3 och Volvo XC60.
Foto: Anders Wiklund/TT
Utvändigt är det inget som skiljer laddhybriden från övriga Q5-versioner, förutom ett extra ”tanklock” för laddning.
Audi Q5 kvalar in i samma storleks- och prisklass som BMW X3 och Volvo XC60.
En lite spretig förarmiljö, sedan Q5 lanserades har Audi hunnit introducera en ny inredningsdesign. Men det mesta funkar bra och det är hög nivå på menysystem och ergonomi.
Sportstolar med läderklädsel ingår, men elmanövrerade framsäten kostar 9 300 kronor och rutig läderklädsel ytterligare 17 000 kronor.
Varningslampan för fordon i döda vinkeln lyser med fast sken vid låg fara och blixtrar med hög ljusstyrka om bilen befarar kollision.
Flera körlägen inklusive ett par anpassade för lättare terrängkörning, men höjbar luftfjädring är tillval för 21 900 kronor inklusive dragkrok. På skärmen kan man följa hybridsystemets arbete.
Metallvreden för temperaturinställning har tydliga klicklägen, som på en mekanisk kamera av hög kvalitet.
Uppkoppling med Apple Carplay eller Android Auto ingår i grundutrustningen, men laddbox kostar 4 400 kronor extra. Rymligt prylfack.
Välljudande ljudanläggning för 13 900 kronor i provbilen.
Stuvfacket under golvet ryker i hybridbilen – där ligger batteriet. Och påsen med laddkablar ligger löst och stjäl än mer utrymme.
Bensinmotor på 252 hästkrafter och med elassistans finns kapacitet på hela 367 hästkrafter. Det gör Q5 rapp trots hög vikt.
Mitsubishi Outlander Plug In Hybrid Fleet Edition.
Foto: Mitsubishi
Volvo XC60 T8 Twin Engine Momentum.
Foto: Volvo
Utvändigt är det inget som skiljer laddhybriden från övriga Q5-versioner, förutom ett extra ”tanklock” för laddning.Foto: Anders Wiklund/TT
Eric Lund/TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons