Miljöteknik med högt pris
Start i ett parkeringsgarage på Södermalm i Stockholm. Där har bilen fått lapa ström från en laddstolpe hela dagen. I laddhybridversionen av Audi Q5 är batteriets kapacitet 14,1 kilowattimmar (kWh). Gissningsvis var det bräddfullt redan efter två–tre timmar, medan jag knåpade arbetsdagen lång på ett kontor i närheten.
Utöver att kunna rulla helt utsläppsfritt några mil är meningen att elassistansen ska kapa toppen av förbränningsmotorns förbrukning i alla situationer. En 2,1 ton suv med en förhållandevis liten men stark fyrcylindrig turbomotor som ska klara sig på 2,3–2,7 liter bensin per 100 kilometer. Förutom att Q5 TFSI-e kan laddas med sladd (som snabbast på cirka 2,5 timme och vid vanlig hemladdning cirka sex timmar för fullt batteri) tar den även vara på bromskraftsenergi.
Batteriet i Q5 är placerat under bagagerumsgolvet, vilket innebär att det praktiska stuvutrymmet ryker i hybridversionen. Dessutom är TFSI-e hela 280 kilo tyngre än Q5 med enbart bensindrift. Priset för bilen är också mycket högt, hela 596 700 kronor i ett ganska välutrustat basutförande.