Sportig dunderklump med batteri
Bonus-malus kallas det svenska skattesystemet för fordon. Det syftar till att gynna bilar med mindre miljöpåverkan och straffa bilar med höga utsläpp av koldioxid. Porsche Cayenne E-hybrid kvalar inte in för bonus, den släpper som minst ut 89 gram och gränsen är 70 gram. Men den hamnar i ”neutral zon”, varken bonus eller malus, och skatten är årligen endast 360 kronor de första tre åren.
Samma bilmodell med 340-hästarsmotor men utan hybriddrivlina har lite andra utsläppssiffror: 289 gram per kilometer, vilket leder till en årlig skatt på 19 993 kronor.
Föraren kan även i en undermeny på pekskärmen aktivera körlägena E-hold, då bilen håller nuvarande laddningsnivå, samt E-charge, då batteriet mer aktivt laddas med bensinmotorns hjälp.
Det är sannerligen inte konstigt att Cayenne lockar köpare, den är en säregen mix av sportbilsegenskaper, praktisk vardagstransport och i fallet med E-hybrid en statligt subventionerad lyxbil.