Annons

Sportig dunderklump med batteri

MOTOR Bilvärldens multiverktyg är stor, snabb, rymlig, terränggående och på papperet snål med bensindropparna. Men Porsche Cayenne som laddhybrid reser även en del frågor om vad som egentligen är en miljöbil.
Publicerad 4 januari 2020 • Uppdaterad 25 november 2021

Bonus-malus kallas det svenska skattesystemet för fordon. Det syftar till att gynna bilar med mindre miljöpåverkan och straffa bilar med höga utsläpp av koldioxid. Porsche Cayenne E-hybrid kvalar inte in för bonus, den släpper som minst ut 89 gram och gränsen är 70 gram. Men den hamnar i ”neutral zon”, varken bonus eller malus, och skatten är årligen endast 360 kronor de första tre åren.

Annons

Samma bilmodell med 340-hästarsmotor men utan hybriddrivlina har lite andra utsläppssiffror: 289 gram per kilometer, vilket leder till en årlig skatt på 19 993 kronor.

Föraren kan även i en undermeny på pekskärmen aktivera körlägena E-hold, då bilen håller nuvarande laddningsnivå, samt E-charge, då batteriet mer aktivt laddas med bensinmotorns hjälp.

Det är sannerligen inte konstigt att Cayenne lockar köpare, den är en säregen mix av sportbilsegenskaper, praktisk vardagstransport och i fallet med E-hybrid en statligt subventionerad lyxbil.

bild 1/12
Volvo XC90 T8 Twin Engine Inscription.
Cayenne är Porsches stora suv som först lanserades 2002. Den nuvarande är tredje generationen. Hybridversion kom 2010, men denna är ny sedan ett år tillbaka.Foto: Pontus Lundahl/TT
Stor, snabb och med aptitlig ekonomi för den som har råd med den mycket dyra inträdesbiljetten. Koldioxidutsläpp på 89 gram per kilometer ger lågt förmånsvärde.
Laddhybridteknik och ett batteri på 14,1 kilowattimmar medger drygt fyra mil på ren eldrift i Porsche Cayenne E-hybrid.
Ljusbandet över bakpartiet är numera ett signum för nästan alla Porsches bilmodeller. Cayenne har bland annat ett mindre suvsyskon som heter Macan.
En synnerligen innehållsrik förarmiljö som det ändå är ganska enkelt att orientera sig i. Många knappar och funktioner vittnar om en avancerad bil.
I mitten tronar en helt analog varvräknare, precis som i Porsches sportbilar. Till vänster och höger om den finns digitala skärmar med varierbart innehåll.
Generöst stor skärm där många funktioner manövreras och en rejäl kartbild kan frambringas. Det går även att få en mindre kartbild i det ordinarie instrumentklustret.
Den analoga klockan ovanpå instrumentpanelen kan även fungera som ett tidtagarur, kopplad till en varvtidsfunktion i den ordinarie instrumenteringen.
En V6-motor från systermärket Audi på tre liter och 340 hästkrafter. Med elmotorns hjälp blir systemeffekten 462 hästkrafter.
På en Porsche med hybriddrift är emblemen med modellnamnet diskret grönkantade och bromsoken är mer iögonfallande grönmålade.
BMW X5 Xdrive 45e.
Volvo XC90 T8 Twin Engine Inscription.
Cayenne är Porsches stora suv som först lanserades 2002. Den nuvarande är tredje generationen. Hybridversion kom 2010, men denna är ny sedan ett år tillbaka.Foto: Pontus Lundahl/TT
Eric Lund/TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons