GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Informatörer, blipp och fler ombud

SKÅNE Skånetrafiken medger brister som nu ska rättas till. Men pekar samtidigt på att 77 procent av januariresorna betalats med app.
Malmö • Publicerad 20 januari 2020 • Uppdaterad 24 november 2021

Ett förändrat zonsystem som för flera resenärer gett dyrare resor, men kanske framför allt slopandet av Jojokortet till förmån för ett nytt biljettsystem har fått skåningarna att reagera starkt. Busschaufförer har skällts ut och hotats när biljetter inte fungerat liksom pensionärsorganisationer har kritiserat att systemet bygger på att resenären nu behöver en smart telefon för att lösa biljetter.

– Bilden är att det var enklare att lösa en biljett innan, men för gemene man är det enklare och bättre i dag, hävdar Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson, som tar starkt avstånd från att arga resenärer hotat chaufförer för ett biljettsystem de inte är ansvariga för.

Diskussionerna även inom Skånetrafiken har i takt med att köerna på framför allt fyra kundcenter i Skåne vuxit sig långa varit åtskilliga. Kritiken i både media och direkt till Skånetrafiken har varit omfattande sedan Jojokortet slopades den 15 december förra året. Resenärer, bland annat pensionärsorganisationer, har riktat kritik mot att en smart telefon skulle vara nödvändigt för att köpa en biljett.

Att det totalt finns sju olika sätt att betala sin resa på är något som Skånetrafiken konstaterar att man misslyckats med att förmedla. Förutom via appen så finns pensionärskort, skolkort men betalning kan även göras i automat, på regionbussen med kort, på hemsidan och via ombud.

En brist är att fördubblingen av försäljningsombud ute i kommunerna, från 30 till totalt 60 över hela Skåne, inte verkställts. Det lovar nu Skånetrafiken ska vara klart innan januaris slut.

– Vi har tagit in extra personal och även skickat ut kontorspersonal för att hjälpa till och svara på frågor. När vi berättar och visar är det många som insett att de kan betala sina resor med betalkort, berättar Camilla Bunke, chef för kundledning och kundservice på Skånetrafiken.

Det här med att resorna blivit dyrare?

5 bilder
Från och med tisdagen den 21 januari går det att blippa sitt betalkort även på Malmös stadsbussar, precis som på regionbussarna. På tur för införandet står nu Kristianstad, Eslöv, Landskrona och Ängelholms stadsbussar. Foto: Marianne Pernbro/Arkivbild
Monika Yngvesson och Bertil Svensson får hjälp av Skånetrafikens informatör Andreas Lazarevski som visar hur de för första gången kan använda det nya biljettsystemet och betala med kort. Foto: Pernilla Nielsen Negrén
Köerna vid Skånetrafikens kontor på centralstationen är fortsatt långa, men innan januari är slut ska 30 ombud bli 60 ute i de skånska kommunerna. Minst ett ska serva resenärer i varje kommun.
– Vad har jag för alternativ när jag ska köpa biljett? är Rolf Erikssons fråga till Andreas Lazarevski, en av de många extrainsatta informatörerna som Skånetrafiken placerat ut vid biljettautomater men även ute vid bussterminaler för att guida passagerare rätt med det nya biljettsystemet.
– Vi tar allvarligt på kritiken och det handlar om att vi måste skapa förståelse och trygghet. Men det gamla systemet var inte bättre. Däremot behöver man lära sig och det kommer att ta tid, sa Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Från och med tisdagen den 21 januari går det att blippa sitt betalkort även på Malmös stadsbussar, precis som på regionbussarna. På tur för införandet står nu Kristianstad, Eslöv, Landskrona och Ängelholms stadsbussar. Foto: Marianne Pernbro/Arkivbild
Monika Yngvesson och Bertil Svensson får hjälp av Skånetrafikens informatör Andreas Lazarevski som visar hur de för första gången kan använda det nya biljettsystemet och betala med kort. Foto: Pernilla Nielsen Negrén
Pernilla Nielsen NegrénSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.