Informatörer, blipp och fler ombud
Ett förändrat zonsystem som för flera resenärer gett dyrare resor, men kanske framför allt slopandet av Jojokortet till förmån för ett nytt biljettsystem har fått skåningarna att reagera starkt. Busschaufförer har skällts ut och hotats när biljetter inte fungerat liksom pensionärsorganisationer har kritiserat att systemet bygger på att resenären nu behöver en smart telefon för att lösa biljetter.
– Bilden är att det var enklare att lösa en biljett innan, men för gemene man är det enklare och bättre i dag, hävdar Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson, som tar starkt avstånd från att arga resenärer hotat chaufförer för ett biljettsystem de inte är ansvariga för.
Diskussionerna även inom Skånetrafiken har i takt med att köerna på framför allt fyra kundcenter i Skåne vuxit sig långa varit åtskilliga. Kritiken i både media och direkt till Skånetrafiken har varit omfattande sedan Jojokortet slopades den 15 december förra året. Resenärer, bland annat pensionärsorganisationer, har riktat kritik mot att en smart telefon skulle vara nödvändigt för att köpa en biljett.
Att det totalt finns sju olika sätt att betala sin resa på är något som Skånetrafiken konstaterar att man misslyckats med att förmedla. Förutom via appen så finns pensionärskort, skolkort men betalning kan även göras i automat, på regionbussen med kort, på hemsidan och via ombud.
En brist är att fördubblingen av försäljningsombud ute i kommunerna, från 30 till totalt 60 över hela Skåne, inte verkställts. Det lovar nu Skånetrafiken ska vara klart innan januaris slut.
– Vi har tagit in extra personal och även skickat ut kontorspersonal för att hjälpa till och svara på frågor. När vi berättar och visar är det många som insett att de kan betala sina resor med betalkort, berättar Camilla Bunke, chef för kundledning och kundservice på Skånetrafiken.
Det här med att resorna blivit dyrare?