Annons

Trafikverket svarar kommuner om väg 15

Osby • Publicerad 21 januari 2020 • Uppdaterad 13 december 2021
Riksväg 15 är olycksdrabbad och ofta uppe för diskussion. Bilden är från januari 2019, när en timmerbil körde av vägen i Boalt. 					             Foto: arkiv
Riksväg 15 är olycksdrabbad och ofta uppe för diskussion. Bilden är från januari 2019, när en timmerbil körde av vägen i Boalt. Foto: arkiv

Riksväg 15, i första hand sträckan mellan Osby tätort och Lönsboda, är med jämna mellanrum föremål för diskussion.

I oktober skrev kommunstyrelsens ordförande i Osby och Östra Göinge, Niklas Larsson (C) respektive Patric Åberg (M), ett brev till Trafikverket med anledning av trafiksituationen och den ”farliga trafikmiljön” längs vägen.

Annons

I skrivelsen skriver de att de har respekt för att andra vägar prioriteras före riksväg 15, men anger likväl åtgärder för att ”stärka trafiksäkerheten med ett fåtal kostnadseffektiva insatser” i Boalt och Lönsboda.

Åtgärderna skulle vara att måla linjemarkeringar, sätta upp fartkameror inne samt gatubelysning i Boalt.

Utöver insatserna i Boalt efterlyses fartkameror och övergångsställen i centrala Lönsboda samt att man ser över hastighetsskyltningen i riktning mot Olofström där det idag först råder 40 kilometer i timmen för att sedan vara 60 och därefter 40 igen.

Nu har Trafikverket besvarat duons skrivelse.

Gällande kravet om fartkameror i Boalt konstateras att, som tidningen tidigare rapporterat, totalt åtta fartkameror ska sättas upp på sträckan Osby tätort till länsgränsen mot Blekinge. Vidare konstateras dock att det inte varit möjligt att hitta en lösning för att placera fartkameror i Boalt eftersom det inte gått att hitta någon tillräckligt stor yta. Trafikverket menar dock att de nya fartkamerorna längs med nyss nämnda sträcka väntas reducera hastigheten även genom Boalt.

Linjemarkeringar och gatubelysning behöver utredas vidare innan åtgärd, en utredning som eventuellt ska kunna genomföras under 2020 skriver Trafikverket.

Gällande den önskade hastighetsöversikten i Lönsboda konstaterar Trafikverket att det snarare är Länsstyrelsen kommunen ska vända sig till.

När det kommer till fartkameror i tätorter konstaterar Trafikverket att för närvarande rådande kriterier är att aktuell väg ha hastighetsbegränsningen 80 eller 90 kilometer i timmen, sakna mitträcke, att ha minst 3 000 fordon per dygn som passerar och att sträckan ska ha höga hastigheter samt vara olycksdrabbad. Således sätts inte fartkameror upp inne i tätorter. Dock ska fartkameror i tidigare nämnd satsning placeras såväl öster som väster om Lönsboda.

Övergångsställen i Lönsboda är inte heller aktuellt. Trafikverket skriver att ”markerade övergångsställen ger en falsk trygghet för fotgängare” och att forskning pekar på att det är 2,5 gånger så stor risk att bli påkörd på ett övergångsställe jämfört med om det inte funnits något på aktuell plats.

En placering av övergångsställe i centrala Lönsboda menar Trafikverket således skulle kunna leda till fler olyckor.

Magnus WahlströmSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons