Posten och pressen
Postnord har ekonomiska problem. Det har framgått tydligt av rapporteringen i pressen de senaste dagarna. Med hänvisning till ekonomin har Postnords ledning nu begärt tillstånd av regeringen att få gå över till tredagarsdistribution av brev. Det är inte längre över natt, ens på två dagar, som brev ska levereras. Nu vill posten kunna vänta tre dagar med att bära ut ett brev. Syftet är att kunna gå över till varannandagsutdelning av post i delar av landet (läs landsbygden).
För den vanlige brevskrivaren har det kanske inte så stor betydelse. Men på landsbygden har brevbäraren fortfarande en större betydelse än som brevleverantör. Många brevbärare känner ett socialt ansvar och noterar om posten inte är inhämtad på ett par dagar och kan slå larm om att kanske något har hänt med en ensamboende gammal människa.
Tidningsbranschen har de senaste dryga tio åren haft en ekonomiskt mycket tuff utveckling. Annonsinflödet hade dittills varit tydligt konjunkturbetingat, och 2008 var det högkonjunktur. Därför var 2008 ett ekonomiskt bra år för tidningarna.
Men de minskande upplagorna har gjort distributionen av varje tidning dyrare, för sträckan att köra är ungefär densamma även om bara hälften så många tidningar delas ut.
Varannandagsutdelning på landsbygden skulle för många lokaltidningar kunna bli ”droppen” som skulle tvinga fram en nedläggning av tidningen. Det skulle strida mot statens mål att främja mångfald i nyhetsrapporteringen.