Annons

Tvära kast mellan beundran och avsky

Kultur och Nöje ”Filmen har sina brister ibland där man som åskådare skulle vilja ha lite mer kött på benen”.
Publicerad 28 februari 2020 • Uppdaterad 13 december 2021
Sam Rockwell, Kathy Bates och Paul Walter Hauser i en scen från Richard Jewell. Foto: Warner Bros.
Sam Rockwell, Kathy Bates och Paul Walter Hauser i en scen från Richard Jewell. Foto: Warner Bros.

Det är säkert fler än jag som behöver extra betänketid om någon nämner filmtiteln ”The 15:17 to Paris”. Tyst och försynt dumpades denna Clint Eastwood-rulle ut på dvd, sågad av både tittare och kritiker. Faktum är att det är den andra Clintanfilm efter Grand Torino som inte ansetts värdig vita duken. Trouble with the curve som han spelade huvudrollen i gick samma öde till mötes.

Annons

Att man inte ska räkna ut Clint Eastwood i förtid bevisas emellertid i Richard Jewell som är ett kvitto på att han fortfarande kan koppla greppet som personinstruktör av den högre skolan.

Vi skriver 1996 i Atlanta mitt under Olympiska spelen när chansen kommer och han blir hjälten hela dagen när han som säkerhetsvakt upptäcker en bombväska och räddar på så sätt otaliga människoliv.

Lyckligtvis finns det människor i marginalen som sätter ner klacken, i detta fallet advokaten Watson Bryant (lysande av Sam Rockwell) som tar Richards parti.

Jag tror Clint Eastwood behöver det här lyftet i dag rent kvalitetsmässigt även om filmen inte blir den kioskvältare man kanske hade trott eftersom händelserna var på allas läppar när det begav sig.

Fakta:Richard Jewell

Regi: Clint Eastwood.

Roland Klinteberg
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons