GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kvinnors företagande minskar

Publicerad 8 mars 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Lina Skandevall, expert på kvinnors företagare på organisationen Företagarna, tror på breda nätverk med en mix av både män och kvinnor. Foto: Företagarna
Lina Skandevall, expert på kvinnors företagare på organisationen Företagarna, tror på breda nätverk med en mix av både män och kvinnor. Foto: Företagarna

Utvecklingen mot ett mer jämställt företagande går långsamt och enligt organisationen Företagarna, som representerar 60 000 små och medelstora företag, tar utvecklingen ett steg tillbaka – åtminstone i statistiken.

– Vi ser inga skillnader jämfört med 2017, men vi ser är att det finns väldigt mycket kompetens och goda förutsättningar för att öka andelen kvinnor som driver företag, menar Lina Skandevall, expert på kvinnors företagare på organisationen Företagarna.

Vad beror minskningen på?

Företagarna har med hjälp av SCB gjort en kartläggning av data från 300 000 aktiebolag med minst en halv miljon kronor i omsättning för att ta reda på hur många av företagsledarna som är kvinnor. Och som sagt, andelen sjunker – men inte bland de allra yngsta.

Hon kan se att det finns fler företag som drivs av kvinnor i kommuner där många har en trygghet i en stark ekonomi, som Danderyd i Stockholm som ligger i topp. Kommuner där tillverkningsföretag är vanligare och mest attraktivt att driva för män, har en betydligt lägre andel kvinnor i företagsledningar.

75 procent av företag inom skönhetsbranschen har till exempel kvinnor som företagsledare, 45 procent inom konsumenttjänster, 42 procent inom hälsa- och sjukvård och något färre driver företag inom utbildning, forskning och utveckling, 37 procent.

Pontus Lindström, expert på lokalt företagsklimat på Företagarna, konstaterar att tradition har stor betydelse och skiljer sig mycket mellan kommuner när det handlar om lokalt företagande.

Lina Skandevall håller med och konstaterar att bilden över landet ser rätt så lik ut. Med medel från tillväxtverket inleder nu Företagarna, Almi och EEN, Enterprice Europe Network, ett gemensamt projekt för att se vad som behövs för att utveckla kvinnors företagande.

Hur viktigt är nätverkande?

Pernilla Nielsen NegrénSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.