Annons

Facebook: Vi har stoppat miljoner annonser

Hittills har 2,2 miljoner annonser stoppats på Facebook och Instagram inför det amerikanska valet i november.
Det säger Nick Clegg, Facebooks ansvarige för globala frågor, i en intervju i franska tidningen Journal du Dimanche .
Publicerad 18 oktober 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Nick Clegg, Facebooks ansvarige för globala frågor, säger att plattformen har stoppat 2,2 miljoner annonser. Arkivbild.
Nick Clegg, Facebooks ansvarige för globala frågor, säger att plattformen har stoppat 2,2 miljoner annonser. Arkivbild.Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT

Utöver de stoppade annonserna har 120 000 inlägg raderats och 150 miljoner inlägg har fått en varningstext om att de innehåller missledande information. Annonserna och inläggen har gemensamt att de har försökt förhindra eller försvåra röstande.

– 35 000 anställda arbetar med säkerheten på våra plattformar och bidrar till att öka säkerheten inför valet, säger Clegg, som tidigare var vice premiärminister i Storbritannien.

Annons

Han säger vidare att Facebook har ett samarbete med 70 medieföretag runt om i världen för att säkerställa att informationen på plattformen är korrekt och att artificiell intelligens gör det möjligt att radera inlägg och falska konton innan de rapporteras av andra användare.

Facebook fick kritik för sina regler om annonsering efter misstankar om att Ryssland använde sociala medier för att lägga sig i USA:s presidentval 2016.

I veckan som gick kritiserade president Donald Trump Facebook för att ha hindrat användare att länka till en nyhetsartikel i New York Post med anklagelser mot Joe Bidens son Hunter Biden som inte var verifierade.

I september meddelade Facebook att plattformen inte kommer att acceptera några politiska annonser veckan före presidentvalet i USA och att på valdagen faktakolla eventuella tidiga påståenden om seger för någon kandidat.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons