Småbil som vill tänka stort
År 1985 kom en liten lattjo krabat till den svenska bilmarknaden. Den hette Honda Jazz, var bara 338 centimeter lång men hela 147 centimeter hög. Jazz var ett försök att göra en klipsk stadsbil med litet fotavtryck men bra utrymmen.
Den Jazz jag hoppar in i är rakt igenom en ny konstruktion jämfört med den närmast föregående versionen från 2013. Alltjämt är det en småbil med minibussproportioner.
Jazz har bensintanken placerad under framstolarna. Det medger dels ett för storleksklassen ovanligt bra benutrymme i baksätet, dels att baksätet kan fällas på ett finurligt sätt. Inte bara ryggstöden fälls fram, utan även sittdynan skjuts automatiskt framåt och ned mot golvet så att lastytan blir nära nog plan.
Krukväxter
Dessutom kan baksätets sittdynor fällas upp som på en biofåtölj. Det medger att höga prylar, krukväxter till exempel, kan fraktas stående på golvet bakom framstolarna. De sistnämnda är skapligt bekväma att sitta i.
Det mest spännande är hybriddrivlinan. Honda har valt en annorlunda lösning med två elmotorer. Bensinmotorn driver en generator som alstrar ström till batteriet. Elmotor nummer två får sin kraft från batteriet och driver bilen. Endast vid landsvägskörning används bensinmotorn för själva framdrivningen.
I stadstrafik går Jazz ofta på ren eldrift. När strömmen i batteriet börjar sina startar bensinmotorn, som då ”lever sitt eget liv”. Den går på ett konstant varvtal och påverkas alltså inte av hur mycket eller lite föraren gasar.
En testförare lyckades pressa ned förbrukningen till 2,9 liter per 100 kilometer vid stadskörning. Även utan ansträngning kan Jazz rulla på den angivna förbrukningen.
Med på noterna
Alltifrån rattens utformning till styrningens utväxling och känsla bidrar till en alert och nyter personlighet. Drivlinans prestanda gör ingen sportbil, men Jazz är med på noterna även i hetsig trafik och känns inte trött ens i forcerat motorvägstempo.
Det finns gott om förvaringsfack för småprylar och flaskor. Testbilen har en ljus, behaglig tygklädsel och inredningen har inslag av ljusgrått som livar upp. Men dessa ingår i den högsta utrustningsnivån, Executive, och då kostar Jazz hela 262 900 kronor. I grundutförandet Comfort är priset 234 500 kronor.
Att Jazz har en avancerad drivlina och vissa kvaliteter som går utöver normal småbilsstandard är obestridligt. Men det finns konkurrenter som kostar väsentligt mindre och som ändå ger rimliga egenskaper, somliga har till och med bättre komfort än Jazz.
Ändå är det svårt att inte önska Jazz lycka och välgång på färden – den har ett uppsåt som förtjänar framgång.
Eric Lund/TT
Specifikationer
Omdömen
Två konkurrenter
Grundpris: 234 900 kronor.
Förbrukning: 4,6 liter/100 km (WLTP).
Koldioxidutsläpp: 104 gram/km (WLTP).
Kväveoxidutsläpp: 6,0 mg/km.
Motor: 1,5-liters fyrcylindrig bensin, två elmotorer.
Kraftöverföring: enväxlad, framhjulsdrift.
Skatt: 1 098 kronor.
Max effekt: 98 hästkrafter (bensin), 107 (el).
Max vridmoment: 131 newtonmeter (bensin), 253 newtonmeter (el).
Tjänstevikt: 1 318 kg.
Längd/bredd/höjd (i meter): 4,04/1,69/1,53.
0–100 km/tim: 9,5 sekunder.
Toppfart: 175 km/tim.
Motor/växellåda ++++ (4/5)
En mycket egensinnig hybridlösning där bensinmotorn främst används för att ladda elmotorns batteri. Växellåda saknas. Vid landsvägskörning ska bensinmotorn direktkopplas till drivhjulen. I praktiken en bekväm och väl fungerande lösning.
Ekonomi ++ (2/5)
Nästan 235 000 kronor för Jazz i det enklaste utförandet. Det är en modig prissättning, även om den delvis motiveras av att Jazz är en mer finurlig småbil än flertalet konkurrenter och dessutom försedd med en avancerad drivlina.
Miljö +++ (3/5)
Det går att köra snålt med nya Jazz. Även när den inte körs med ägg under gaspedalen hushållar den effektivt med bensindropparna. Vid stadskörning väljer bilen ofta det helt eldrivna körläget.
Köregenskaper ++++ (4/5)
Jazz har gladlynta köregenskaper, även om det inte är drivlinan som bidrar till dem. I stället är det styrningens och chassits egenskaper som gör att bilen känns flink. Komforten är bra för storleksklassen och det inkluderar faktiskt även bullernivån, vilket sällan har varit Hondas styrka.
Säkerhet +++ (3/5)
Nya Jazz har i skrivande stund inte krocktestats av Euro NCAP. I avvaktan på resultatet håller jag ned betyget. Säkerhetsutrustningen är i alla fall god.
Helhet
++++ (4/5)
Honda Jazz vänder inte upp och ned på småbilsklassen, men den är ett på många sätt sinnrikt svar på några av de önskemål man kan ha på en bil i detta segment. Den hushåller med bränslet, den är klipskt paketerad och har praktiska egenskaper som sticker ut. Tyvärr är den prissatt så att många köpare nog kan skrämmas i famnen på konkurrentmärken.
Citroën C3 Aircross Live
199 900 kronor. 110 hästkrafter. 141 gram/km.
C3 Aircross är mer av en liten suv, men ändå snarlik Jazz i proportionerna. Har inte hybridmotor. 35 000 kronor billigare i enklaste utförandet. Med 130 hästkrafter och automatlåda samt högre utrustning stiger priset till hela 259 700 kronor.
Renault Clio Zen 100
177 900 kronor. 100 hästkrafter. 120 gram/km.
En mogen småbil med storbilskänsla men utan några av Hondas fiffigheter. Med 130 hästkrafter, högre utrustning och automatlåda stiger priset till 218 900 kronor. Kommer som hybrid under hösten 2020.