Annons

Barbie lyfte Mattel

Barbies popularitet håller i sig. När tillverkaren Mattel redovisade sin kvartalsrapport visade den kraftigt förbättrade siffror, och nyckeln till det är just Barbiedockan.
Publicerad 23 oktober 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Suget efter nya Barbiedockor tycks aldrig sina. Arkivbild.
Suget efter nya Barbiedockor tycks aldrig sina. Arkivbild.Foto: Nick Ut/AP/TT

Hela leksakstillverkarens försäljning gick under årets tredje kvartal upp 10 procent, och längst fram i försäljningsökningen är den nu över 60 år gamla ikoniska och kontroversiella Barbiedockan.

Suget efter en ny Barbie ökade med 29 procent mot samma period i fjol.

Annons

Det gör att företagets nettovinst blev 316 miljoner dollar, eller motsvarande 2,7 miljarder kronor – en ökning med 348 procent jämfört med tredje kvartalet 2019.

– Det här var ett mycket starkt kvartal för Mattel, kommenterar vd:n Ynon Kreiz, vars företag för hela året fortsatt visar röda siffror.

Nuvarande minus 3,9 miljoner dollar ska dock jämföras med underskottet på 214 miljoner dollar vid den här tidpunkten förra året.

Mattels aktie steg åtta procent efter det positiva beskedet om att försäljningen gått bättre bättre än förväntat under coronapandemin.

Det bådar gott inför julhandeln, men samtidigt höjs varningsflaggor för att nya utbrott av viruset och fortsatt ansträngd ekonomi för hushållen kan påverka julklappsinköpen negativt.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons