Annons

Glorifierad P1800 firar jubileum

Volvos hittills enda serietillverkade sportbilsmodell fyller 60 år. Mats Westerman äger den första bilen som rullade ut från fabriken. han har renoverat pärlan som föddes i december 1960 – precis som han själv.
Publicerad 25 oktober 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Mats Westerman med sin röda Volvo P1800, det första exemplaret som rullade av fabriksbandet för snart 60 år sedan.
Mats Westerman med sin röda Volvo P1800, det första exemplaret som rullade av fabriksbandet för snart 60 år sedan.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Säg P1800 och de flesta i den äldre generationen tänker på "Helgonet". Den fartfyllda tv-serien med Roger Moore i huvudrollen. Låg med vackra linjer men egentligen ingen sportbil, utan mer en touringkärra.

En ung Pelle Pettersson, känd som designern av segelbåtar, ritade modellen som vann Volvochefens hjärta i konkurrens med andra prototyper ritade av rutinerade bildesigners i Italien. De första bilarna byggdes i England och Skottland och den som först anlände till Sverige i december för 60 år sedan har chassinummer 2.

Annons

Den äger Mats Westerman sedan 20 år tillbaka.

Bilen skulle visas på bilsalongen i Bryssel i januari 1961, det var bråttom att få den klar och därför färdigställdes den före bilen med chassinummer 1.

En slump

Mats Westerman hittade bilen nästan av en slump.

– Jag renoverade en annan P1800 men visste inte hur innertaket skulle se ut. Bilen var till salu i Uppsala och jag åkte dit för att titta på olika detaljer i den. Farsan var med och tyckte att jag ändå skulle köpa den. Men då ville ägaren inte sälja och jag glömde i flera år bort att bilen fanns.

År 2002 hade Mats börjat forska och skriva böcker om bilmodellen och då förstod han att exemplaret han kikat på i Uppsala var ett av de allra första som tillverkats.

– Jag städade mejlkorgen, hittade gamla mejl om bilen och ringde ägaren. Då blev det affär.

Han har själv renoverat den och i stort sett enbart använt det som fanns med till bilen från början. Detaljer, som lister i mässing, är till och med handgjorda i original. Klädseln är den ursprungliga – fast lagad – av vit vinyl till den röda karossen. Sju år tog renoveringen.

Bilen stals

I dag är den värd sin vikt i kronor – och i dollar om den skulle säljas till USA. Bortåt miljonen säkert. Annat var det 1975 när förra ägaren köpte den. Då kostade bilen 500 kronor.

Men alltsammans hade kunnat ta ett snabbt slut för sju år sedan. Då stals bilen och återfanns som tur var efter åtta dagar.

– Tändningslåset, choken och lite annat var förstört men tjuven – en kriminell som spårades via dna – hade bara kört den från mig till platsen där den återfanns. Den stod parkerad med silverskynket på som jag använde som karosskydd, säger Mats.

Annons

Han har lagat blessyrerna men stölden lade sordin på lusten att åka med bilen. Han har till och med funderat på att sälja.

– Jag har många gamla bilar och jag hinner knappt med alla. Dessutom håller jag och Kenneth Collander (besiktningsman för Svenska Volvo P1800-klubben, reds anm.) på att skriva en ny bok om P1800.

Anna Björe/TT

Mats Westerman med sin röda Volvo P1800, det första exemplaret som rullade av fabriksbandet för snart 60 år sedan.
Mats Westerman med sin röda Volvo P1800, det första exemplaret som rullade av fabriksbandet för snart 60 år sedan.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Mats Westermans raritet är utrustad med en slitstark B18B-motor.
Mats Westermans raritet är utrustad med en slitstark B18B-motor.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Mats Westermans röda Volvo P1800 har vit vinylkädsel i kupén.
Mats Westermans röda Volvo P1800 har vit vinylkädsel i kupén.Foto: Fredrik Sandberg/TT
De kromade listerna är handgjorda.
De kromade listerna är handgjorda.Foto: Fredrik Sandberg/TT
60 år gammal och i nybilsskick.
60 år gammal och i nybilsskick.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Luftintaget till motorn.
Luftintaget till motorn.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Säkerhetsbälte.
Säkerhetsbälte.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bakdelen med kromad stötfångare och registreringsskylten i original.
Bakdelen med kromad stötfångare och registreringsskylten i original.Foto: Fredrik Sandberg/TT
P1800-fakta

+ Volvo P1800 1961 (levererad 1960).

+ Chassinummer 2.

+ Plåtkaross.

+ De mekaniska delarna kommer från Volvo Amazon.

+ B18B-motor med 100 hästkrafter.

+ Modellen tillverkades mellan åren 1961 och 1973.

Källa: Volvo.

P1800 var den första Volvo-modellen med B18-motorn.
P1800 var den första Volvo-modellen med B18-motorn.Foto: Fredrik Sandberg/TT
P1800 var den första Volvo-modellen med B18-motorn.
P1800 var den första Volvo-modellen med B18-motorn.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Prestanda

Vid ett test i januari 1961 med Pirellidäck Cinturato 165x380 fick P1800-modellen bevis på sin prestanda.

+ 0–100 kilometer i timmen på 13,2 sekunder.

+ Bromssträcka från 100 kilometer i timmen: 52 meter.

+ Bränsleförbrukning 0,75 liter per mil vid 80 kilometer i timmen på direktväxel.

+ 0,65 liter per mil vid 80 kilometer i timmen den bränslesnåla överväxeln.

Källa: Volvo.

Från 0 till 100 på drygt 13 sekunder.
Från 0 till 100 på drygt 13 sekunder.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Svensk text på instrumenten

+ I november 1960 bestämde Volvo att ett exemplar av P1800 skulle visas på bilutställningen i Bryssel.

+ Jensen Motors i England, som tillverkade bilarna i början, fick veta att bilen skulle ha kilometermätare och svensk text på instrumenten och på över­växel­omkopplaren samt nummerskyltar för icke-amerikansk standard.

+ Bilen skulle vara röd med vit inredning. Detta blev P1800 med chassinummer 2.

+ Föregångaren till P1800 hette P1900 och hade en kaross av glasfiber. Den tillverkades i ett fåtal exemplar.

Källa: Volvo.

Instrumentbrädan har svensk text som "bensin" och "varv/min".
Instrumentbrädan har svensk text som "bensin" och "varv/min".Foto: Fredrik Sandberg/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons