Bokrecensioner

Deckare från Haparanda till Landskrona

Viveca Sten är aktuell med en helt ny serie som utspelas i Åre.
Foto: Niclas Vestefjell
Kultur och nöje
Deckarspalten Gunilla Weddings Deckarspalt rör sig från Haparanda i norr till Landskrona i söder och inte mindre än tre seriestarter och en avslutning recenseras.

Offermakaren (Forum) är första delen i en ny serie av Viveca Sten. Här lämnar hon Sandhamn och skärgårdsmiljön för ett iskallt och snörikt Åre. Hit har polisinspektören och nyblivna pappan David Lindskog sökt sig efter slitiga år i Göteborg. Hit kommer också Stockholmspolisen Hanna Ahlander när hennes chef på Citypolisen vill bli av med henne efter en konflikt och pojkvännen Christian dessutom lämnat henne för en annan kvinna.

När gymnasietjejen Amanda sedan försvinner spårlöst efter en fest och ett stelfruset lik hittas i en av Åres liftar blir först Daniel och så småningom även Hanna inblandade i utredningen där det finns gott om misstänkta och många olika trådar att följa.

Snön faller ymnigt och Viveca Sten beskriver miljön – allt från Åre, Duved och Järpen till den isolerade Ullådalen - med stor kärlek som även omfattar det omfångsrika och välgenomtänkta persongalleriet och intrigen som tar oväntade och intressanta vägar. Även om Viveca Stens senaste, och tionde, Sandhamnsbok I hemlighet begravd var bra deckarläsning så är det helt klart så att det här miljöombyte inspirerat henne rejält och jag hoppas hon stannar kvar i Åre ett antal böcker till.

Hans Rosenfeldt.
Foto: Anders Thessing

Egen röst till Haparanda

Även Hans Rosenfeldt har placerat en ny deckarserie i norra Sverige – så långt upp som i gränsstaden Haparanda. Vargasommar (Norstedts) är första delen i den första serie Rosenfeldt skriver på egen hand. Det är juni och ovanligt varmt för årstiden när vi möter den medelålders polisen Hannah Wester i en riktigt ruskig historia där ett parti knark och knarkpengar försvinner under en uppgörelse mellan finska och ryska kriminella och den ryska lönnmördaren Katja skickas till Haparanda för att ”reda upp” röran.

Medan Hannah är jordnära, men rejält ärrad av en privat sorg, så är Katja som tagen ur tv-serien Killing Eve och mötet mellan dem är minst sagt intressant. Hans Rosenfeldt ger också staden Haparanda en egen röst som reflekterar över tidens gång i staden, över dess invånare och samhällets förändringar. Det blir ett udda men fängslande inslag i spänningen och även om Vargasommar bjuder på väldigt mycket av döda kroppar, våld och privat tragedier så känns det som en lovande upptakt - att det här bara är början är nämligen uppenbart.

Kristina Ohlsson
Foto: Anna-Lena Lundqvist

Strindberg i deckare

Från norra Sverige hamnar vi sedan på västkusten och i det lilla samhället Kungshamn och det ännu mindre Hovenäset i Kristina Ohlsson nya deckare Stormvakt (Forum). Även hon inleder en ny serie och huvudpersonen har det associationsrika namnet August Strindberg. Denna Strindberg är dock långt ifrån sin berömde författarnamne. Han är en vanlig, men ganska rik man, som drömmer om ett annat liv än det han lever i Stockholms finanskretsar. En begravningsbyrå i Kungshamn som han ska förvandla till second hand-butik och ett hyrt hus i Hovenäset ska förändra allt.

Det lugna livet vid den vackra kusten blir dock något helt annat - samma stormiga kväll som August anländer med sina resväskor försvinner en kvinna vid namn Agnes Eriksson spårlöst och hennes öde hänger som ett mörkt moln över Augusts inflyttning. Det tycks dessutom vara något olycksbådande med det där huset han hyrt. Parallellt med Augusts vedermödor följer Stormvakt kriminalinspektör Maria Martinsson och hennes kollegor i sökandet efter Agnes och även Agnes son, man och sonens bästa vän och hans familj - och så pensionären Jochen som spelar en viktig roll.

Stormvakt är en läslockande blandning av trivsam miljö med till största delen sympatiska personer och så riktigt otäcka brott och att Kristina Ohlsson känner starkt för västkusten är uppenbart - det doftar hav och tång och är ömsom regnigt och soligt i en tilltalande blandning.

Kristina Ohlsson har en imponerande förmåga att lyckas med vad hon än tar sig för - först succén med Fredrik Bergman-serien och sedan den underhållande Martin Benner-serien, skräckromanen Sjuka själar och alla populära barn- och ungdomsböcker och nu alltså den ovanligt vanlige August Strindberg.

Anna Bågstam.
Foto: Kajsa Göransson

Närmar sig jul

Med Mörkermannen (Norstedts) avslutar Anna Bågstam sin underhållande serie om civilutredaren Harriet Vesterdal som jobbar hos Landskronapolisen och bor med sin pappa i det fiktiva fiskeläget Lervik.

I Mörkermannen närmar sig julen, snön faller, Harriets pappa är svårt sjuk och en serievåldtäktsman går lös och utredningen leder dessutom in i själva polishuset. Anna Bågstam är skicklig på spänning, Harriet Vesterdahl en tilltalande operfekt huvudperson och miljön härligt skånsk. Samtidigt går en del privata spår på tomgång här och för min del är det fortfarande trilogins första del, Ögonvittnet, som är favoriten.

Kultur och nöje

Charlotte Perrelli klar för Melodifestivalen

Charlotte Perrelli tävlar med låten 'Still young' i Melodifestivalen 2021. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Charlotte Perrelli har redan vunnit Melodifestivalen två gånger tidigare – kan hon göra ett hattrick i schlager? Den här gången tävlar veteranen med en låt om att vara ung i sinnet.

Hur stora Charlotte Perrellis vinstchanser är i år vill hon inte spekulera om.

– Jag vet vilka de andra artisterna är, men inte vilka jag ställs inför i min deltävling. Vissa år funkar det att vara en schlagerveteran, andra år funkar det inte alls. Publiken kanske vill ha någonting helt annat, säger hon.

Har man redan vunnit Melodifestivalen två gånger och Eurovision en, är det inte som att man själv söker till tävlingen, förklarar Charlotte Perrelli. Varje år får hon bidrag skickade till sig av låtskrivare, i år nappade hon när Thomas G:son, Bobby Ljunggren och gänget hörde av sig.

– Tanken fanns faktiskt inte att jag skulle vara med i "schlagern" i år heller, det var enbart för att jag gick i gång på låten, berättar schlagerdrottningen.

Evigt ung – i sinnet

Låten heter "Still young", en upptempolåt med poppiga schlagertoner.

– Den handlar definitivt inte om att att man vill vara ung "till synes", det handlar om att man inte är äldre än man gör sig. I skallen vill alla behålla den unga fräschören, vi vill inte ge upp. Man känner att man har mycket mer att ge.

Perrelli kommer bland annat att möta fjolårstvåan Dotter.

Det här blir tredje gången som Dotter, eller Johanna Jansson som hon egentligen heter, tävlar i Melodifestivalen som artist. Dotter blev själv förvånad över sina framgångar förra året.

– Med "Bulletproof" trodde jag att jag skulle komma lite bättre än jag gjorde med "Cry", alltså att jag skulle komma femma i min deltävling i stället för sexa. Att gå till final var för mig helt osannolikt, säger Dotter.

Kritiserar sociala medier

Det nya bidraget "Little tot" beskriver hon som en vaggvisa i modern tid, som kritiserar hetsen på sociala medier. Budskapet till barnen är: Ni vill inte bli som vi när ni blir stora.

– Vi är ju väldigt upptagna av oss själva, många bygger upp en fejkad fasad på sociala medier och försöker leva upp till den bilden. Unga i dag har inte upplevt hur det är att vara utan det här, säger Dotter.

I vanliga fall brukar Melodifestivalartisterna släppas under en stor presskonferens, men på grund av pandemin avslöjar SVT en ny artist i timmen, ett jätteprojekt som startade under tisdagen. Dotter får sällskap i tävlingen av bland andra Danny Saucedo, Arvingarna och Kadiatou. Även Elisa Lindström, från dansbandet Elisas, ska medverka i tävlingen med låten "Den du är", skriven av Bobby Ljunggren, Ingela Pling Forsman och artisten själv.

"För hård musik"

Nu är även hårdrockgruppen Lillasyster klara för tävlingen med bidraget "Pretender".

– I karriären har jag kanske sysslat med alldeles för hård musik för det här, men någon liten dröm har man haft om att fan, vad kul det skulle vara att vara med i Melodifestivalen någon gång, säger frontmannen Martin Westerstrand.

I tisdags avslöjades det att även hårdrockgruppen Mustasch, också de från Göteborg, ska vara med i tävlingen.

TT: Blir det något slags Göteborgskamp mellan er?

– Jag har precis lagt på luren efter att ha snackat med Ralf (Gyllenhammar) – och det är precis det det kommer att bli. De andra akterna, det är ingen idé att de dyker upp. Nu kommer det att handla om Mustasch och Lillasyster, säger Martin Westerstrand och skrattar.

– Vi har ju känt varandra och spelat tillsammans i 20 år och hittat på så himla mycket dumheter tillsammans. Vi tycker det här är jävligt kul, nu blir det två riktiga hårdrocksband i tävlingen. De andra behöver inte komma, det är Göteborgs-rock-face-off som gäller!

Kanske kan Ystad-tjejen Frida Green ha synpunkter på det uttalandet. Hon har tidigare medverkat i "Talang" och årets omgång av "Idol" och ställer upp med låten "The silence", som är skriven av Anna Bergendahl, Bobby Ljunggren, David Lindgren Zacharias och Joy Deb.

Plats på scen blir det också för Patrik Jean, som tidigare deltagit som låtskrivare. Förra årets vinnarbidrag "Move" var han med och skrev för The Mamas men i år tar Patrik Jean steget att själv sjunga låten "Tears run dry", som han skrivit tillsammans med Herman Gardarfve och Melanie Wehbe.

"Förstör känslan"

På grund av pandemin äger såväl deltävlingar som final rum på Annexet i Stockholm – och publiken får stanna hemma. Scenen kommer därför att ta mer hänsyn till tv-kamerorna än vanligt.

– Man är ju orolig för hur det kommer att bli, det är läskigt när man inte vet. Men jag har en stark känsla av att det kommer bli ännu bättre. Jag gillar att skapa nummer. Det är underbart att ha en stor publik, men jag kan tycka att det förstör den här känslan man bygger upp i numret när man tar in en stor publik helt plötsligt, säger Dotter.

Flera artister har sökt sig till Melodifestivalen efter att pandemin ställt in turnéer och spelningar, men för Dotter var det tvärtom.

– På grund av corona har det känts som att jag nästan inte vill vara med. Det blir en sådan otroligt push när man är med, speciellt när man går till final. Det innebär att man får vara ute och spela mycket och just nu vet vi inte alls när vi får spela igen. Man har ändå känt lite att "man kanske ska spara det här till ett år när corona är borta". Samtidigt: Nej, det är bara att köra!, säger Dotter.

Sofia Sundström/TT

Dotter tävlade senast i Melodifestivalen med låten 'Bulletproof'. Arkivbild.
Dotter tävlade senast i Melodifestivalen med låten "Bulletproof". Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT

FAKTA

Fakta: De är klara för Melodifestivalen 2021

Danny Saucedo – "Dandi dansa"

Lovad – "Allting är precis likadant"

Kadiatou – "One touch"

Mustasch – "Contagious"

Eva Rydberg & Ewa Roos – "Rena rama ding dong"

Emil Assergård – "Om allting skiter sig"

Tess Merkel – "Good life"

Paul Rey – "The missing piece"

Arvingarna – "Tänker inte alls gå hem"

Dotter – "Little tot"

Elisa Lindström – "Den du är"

Lillasyster – "Pretender"

Frida Green – "The silence"

Charlotte Perrelli – "Still young"

Patrik Jean – "Tears run dry"

Julia Alfrida (blev uttagen i musiktävlingen "P4 nästa")

Kultur och nöje

Filmrecension: Disney-saga på stort allvar

Yifei Liu klär ut sig till man och drar i krig i 'Mulan'. Pressbild.
Foto: Jasin Boland/Disney/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje Disneys otecknade "Mulan" bjuder på så väl hisnande slagsmål som mastiga moralkakor, men saknar både humor och kärlek.

Efter månader av pandemistrul är det så premiärdags för Disneys spelfilmsversion av "Mulan". Och om man får tro på reaktionerna hittills är det politiskt sprängstoff som vi har att göra med.

I Kina har filmen bombarderats med negativa omdömen och den anklagas för att ha tagit sig alldeles för stora friheter med kinesisk kultur och en älskad gammal folksaga. Samtidigt har Disney kritiserats för att ha spelat in delar av filmen i Xinjiang-provinsen, där den muslimska minoriteten uigurer utsätts för omfattande förtryck, och för att fjäska för kommunistdiktaturen i eftertexterna.

Det kanske säger något om vår tid att en film kan bli så här kontroversiell samtidigt som den jobbar så stenhårt för att vara alla till lags.

För Disneys nyversion säger sig gå varsammare fram med den gamla sagan än vad den animerade filmen från 1998 gjorde. Men på samma gång måste den ju passa in i den nutida stark-tjej-som-står-på-egna-ben-mallen. Resultatet är en film som försöker balansera mellan traditionella värderingar och modern "empowerment" och som tar sig själv på väldigt stort allvar.

Man har städat ut allt vad sångnummer, snubbelhumor och en pratande drake spelad av Eddie Murphy heter. Romantiken är också bortstädad, och den tecknade filmens lätt queera undertoner med den.

Familj, ärlighet och pliktkänsla är såklart fina saker för en filmhjälte att värna om, men utan sång, lite kärlek och några fler skämt blir det en ganska mastig portion moralkaka att tugga i sig i en sittning.

Men okej, om man bortser från geopolitiken och den lite skeva tonträffen är "Mulan" en stabil äventyrsfilm. Yifei Liu bär huvudrollen med både charm och lyskraft, slagsmålen är snygga och välkoreograferade, fotot är förstklassigt, krigsscenerna är maffiga, vyerna över landskap och städer är hisnande vackra. Rollistan är dessutom pepprad med duktiga skådespelare, även om man undrar varför de slösar bort en stjärna som Jet Li på att mest sitta still på en tron.

Björn Berglund/TT

Jet Li spelar kejsaren i 'Mulan'. Pressbild.
Jet Li spelar kejsaren i "Mulan". Pressbild.
Foto: Jasin Boland/Disney/AP

FAKTA

Fakta: Mulan

Genre: Actionäventyr

Premiär: 4 december på Disney Plus

I rollerna: Yifei Liu, Donnie Yen, Li Gong med flera

Regi: Niki Caro

Speltid: 1 timme 55 minuter

Rekommenderad åldersgräns: 11 år

Betyg: + + +

Kultur och nöje

Så drabbar Celan läsaren i dag

Paul Celan föddes 1920 i dåvarande Rumänien, i dag Ukraina, men skrev på tyska. I höst ges i princip hela hans verk ut på svenska varav en stor del för första gången. Pressbild.
Foto: Wolfgang Oschatz
Kultur och nöje
Kultur och nöje Paul Celan blev efterkrigstidens ordknappe, radikale och precise poet. 100 år efter hans födelse har den sista hälften av hans diktsamlingar översatts till svenska i "Det sena verket". Nu med en ny angelägenhet.

Han brukar beskrivas som poeten som gjorde det omöjliga, som lyckades gestalta hur det historiska traumat sammanföll med det personliga livets. I den sena diktningen genom en komprimerad lyrik och ett både halsbrytande och exakt bildspråk. Bara de många nyorden blir upplevelser i sig: "tankeskalbagge", "själsskäggiga", ”ordslagghög”, "ljushunger".

– Han är så oerhört vild, att läsa det här är en fysisk upplevelse, man blir angripen, men inte på det där sättet som man kan bli av en del hemska nyhetsbilder, där man känner att "det är för mycket". Här är det mer "oj, vad var det som hände?", säger poeten och bokens redaktör, Gabriel Itkes-Sznap och citerar en bild ur samlingen "Trådsolar":

– "Den havsklart genomskurna hjärnan", vad är det? Det är inte absurt eller surrealistiskt utan just vilt och samtidigt sakligt på något märkligt sätt. Det finns ett slags metod, han är inte bara bisarr eller excentrisk.

Förintelseläger

Celan föddes 23 november 1920 och växte upp i den då rumänska staden Czernowitz (i dag i Ukraina). Hans föräldrar var av judisk börd och dog – modern genom ett nackskott – i nazisternas förintelseläger; själv skickades han till ett arbetsläger. Redan där och då var han poet: som 21-åring beskrev han sina dikter som "ett ögonlocks tysta trummande och vägen från ett mörker till ett mörker".

– Han var en överlevande som skrev stor poesi av en erfarenhet, ett stoff som ingen annan klarade av, det var nästan en omöjlig uppgift, och han gjorde det också på bödlarnas språk, på tyska, som han hade lärt sig av sin mor, ett språk som han förblev trogen, men som också gjorde ett maximalt motstånd mot honom, säger översättaren och akademiledamoten Anders Olsson.

Celans mest kända dikt "Dödsfuga", en metaforisk och känsloladdad sorgesång om Förintelsen, publicerades första gången 1947 och skulle bli tryckt i åtskilliga tyska skolböcker. Innan han tog sitt liv, 49 år gammal, skrev han åtta diktsamlingar och var nästan färdig med en nionde. De fem sista – plus en extra svit – har nu publicerats på svenska: "Det sena verket" rymmer drygt 400 dikter i översättning av Anders Olsson, varav hälften inte har funnits i svensk språkdräkt förrän nu.

Mellan sju och åtta år

Översättningsarbetet har pågått i mellan sju och åtta år – kort räknat, eftersom Anders Olsson översatt Celan även tidigare.

Boken inleds med "Andningsvändning" som publicerades redan för fyra år sedan och som utgör en radikal nyordning i Celans poesi.

Parallellt ger förlaget Faethon ut Celans fyra första diktsamlingar i nyöversättning, vilket sammantaget illustrerar den betydelse författarens diktning tillmäts i dag.

– Jag tror att världen i stort kom att upptäcka hans storhet efter hans död. Han var väl kanske för svår, för nyskapande för att man skulle kunna se kvaliteterna i hans författarskap tidigare, han var ju nominerad till Nobelpriset för övrigt, men jag tror inte att man var riktigt beredd att förstå hans storhet då, säger Anders Olsson.

Trogen ett akut nu

Även om Celan bär med sig Förintelsens trauma finns det inget återblickande eller dokumenterande i hans sena poesi. Anders Olsson beskriver tvärtom hans dikter som trogna det akuta nuet, skrivna av en poet som arbetar sig allt djupare in i språket och fräter bort "det vaneupplevdas tomprat" för att citera Celan själv. Dikten blir "en andningskristall".

– Jag har alltid fängslats av den sene Celan, här har vi en Celan som är aktuell för vår tid. Var man än börjar möter man den där spröda, intensiva tonen. Den vittnar om det akuta i hans sätt att skriva som når oss i dag starkare än någonsin. Det som berör mig särskilt är att han är beredd att offra också det som han kan bättre än någon annan: skönskriften. Dess tid är förbi, säger Anders Olsson.

Även Gabriel Itkes-Sznap ser en stark angelägenhet i Celans diktning, i synnerhet som människan tycks ha svårt att stoppa sin egen självutplåning.

– Somliga har frågat om man kan läsa hans diktning som en förberedelse för självmordet men jag tror att det är helt fel. Ända till slutet är det dikter som brinner av liv. Men att leva i livet och världen är inte samma sak som att leva i dikten, i dikten kanske man kan hitta en andning.

Sara Ullberg/TT

Erika Josefsson/TT

Elin Swedenmark/TT

Paul Celan skulle ha fyllt hundra år i höst. I den tyskspråkiga världen var han en stor poet när han dog 1970. Pressbild.
Paul Celan skulle ha fyllt hundra år i höst. I den tyskspråkiga världen var han en stor poet när han dog 1970. Pressbild.
Foto: Wolfgang Oschatz

FAKTA

Fakta: Fler röster om Celan

Anna Hallberg, kritiker och poet:

"Det tog ett tag innan jag faktiskt läste Paul Celan eftersom hans namn släpades runt i samma klump – Hölderlin-Celan-Novalis – som tog så stor plats på nittiotalet att de förpuppades för mig. De låg i en kokong av vördnad och klokskap som jag krafsade på från utsidan. Jag kände alltid att jag kom försent, att jag naturligtvis borde ha läst allt av Celan, men eftersom jag inte gjort det var det omöjligt att börja, och sen hatade jag honom för det. Han var ju redan död så det gjorde inte så mycket. Men när jag till slut läste honom var det fantastiskt. Jag tycker otroligt mycket om hur han öppnar orden och låter mörkret blinka till i ljuset."

Burcu Sahin, poet och lärare på Författarskolan, Biskops Arnö:

"Celan var verksam efter en av 1900-talets stora katastrofer, som också drabbade honom personligen, i en offentlighet som väckte frågan om det överhuvudtaget var möjligt att skriva poesi efter detta. Ändå framhöll Celan att alternativet, att förbli tyst, skulle vara värre.

Men dikterna förmedlar inte en transparent, igenkännbar verklighet. Snarare skapar Celan abstrakta bilder och rörelser med precision, vars språklighet skapar intimitet med det katastrofala."

Eva Ström, poet och översättare:

Celans diktning kan ibland vara svårt att förstå. Eva Ström, som själv översatt Celan, citerar en essä i Sveriges Radio det råd som poeten själv ger i ett av sina brev: den svårförståeliga dikten ska läsas med samma uppmärksamhet som en blind flicka ägnar den gata hon tar sig över med blindkäpp.

FAKTA

Fakta: Paul Celan

Rumänskfödd tyskspråkig poet och översättare som betraktas som en av efterkrigstidens största och mest nyskapande poeter. Föddes 1920 i Czernowitz som i dag ligger i Ukraina. Föräldrarna dog i koncentrationsläger, själv sattes han i arbetsläger.

Efter kriget flydde han från Bukarest till Wien där han träffade diktaren Ingeborg Bachmann. Förhållandet blev livsavgörande för dem båda och deras korrespondens finns utgiven. Flyttade 1948 till Paris där han lärde känna poeterna René Char och Henri Michaux. Gifte sig med målaren och grafikern Gisèle de Lestrange. Blev 1959 lektor i tyska på École Normale Supérieure. Tog sitt liv i april 1970.

Kultur och nöje

Lindorff om återföreningen: "Tappar det"

Linda Lindorff har varit programledare för 'Bonde söker fru' i 15 år. Arkivbild.
Foto: Karin Wesslén/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje "Bonde söker fru" sammanfattar 15 år av programmet med två specialavsnitt – där ett bondepar väljer att ta kärleken till en ny nivå.
– Sigrid friar ju faktiskt i programmet, berättar Linda Lindorff.

Den första säsongen av "Bonde söker fru" sändes 2006, sedan dess har Linda Lindorff följt många singelbönder i jakten på kärleken. Flera av dem dyker nu upp i den två avsnitt långa jubileumsspecialen "Bonde söker fru: 15-årsjubileum"

Blir överraskad

Inspelningen blev oväntat känslosam för programledaren.

– Jag var förberedd på mitt jobb professionellt, men känslomässigt kunde jag inte föreställa mig hur rörd jag skulle bli när de här bönderna från olika säsonger plötsligt stod samlade. Det blev lite "här är ditt liv" även för mig. Jag förknippar de här bönderna med olika säsonger och olika faser i mitt eget liv.

– Jag gråter av och till under hela programmet, men det syns nog inte så mycket. Men mot slutet tappar jag det helt, det kommer ett överraskningsmoment även för mig, berättar hon.

Höll friandet hemligt

I programmet väljer den tidigare "Bonde söker fru"-deltagaren Sigrid Bergåkra att fria till sin kärlek Jesper Andersson.

– Jag fick äran att hålla i ringarna, han visste inte om någonting och det är så otroligt häftigt. Vi hade smusslat och hållit det här hemligt, sedan kommer hon in med en stor klänning, säger Linda Lindorff och fortsätter:

– Jag var så nervös när det närmade sig, man tänker att "det här är så på riktigt, hon friar till honom nu" och det är klart att hon tror att han kommer att säga ja, men man vet ju aldrig.

TT: Hur länge kan du tänka dig att vara programledare för "Bonde söker fru"?

– Jag kan aldrig tänka mig att det kan finnas en tid när jag vill sluta. Så länge det görs på det här viset, uppriktigt ärligt och genomarbetat, är det ju bland det viktigaste jobbet jag har.

Sofia Sundström/TT

FAKTA

Fakta: "Bonde söker fru: 15 årsjubileum"

"Bonde söker fru" har sänts på TV4 sedan 2006 och baseras på det brittiska formatet "Farmer wants a wife".

I "Bonde söker fru: 15-årsjubileum" dyker bönder från de 15 säsongerna upp och blickar tillsammans tillbaka på åren som gått, och berättar vad som har hänt i deras liv sedan kamerorna stängdes av.

Linda Lindorff är programledare.

"Bonde söker fru: 15-årsjubileum" har premiär den 3 december på TV4 och TV4 Play.

Kultur och nöje

Regissören försvarar sågade "Hillbilly elegi"

Glenn Close och Amy Adams spelar två av rollerna i 'Hillbilly elegy', som ligger på Netflix. Pressbild.
Foto: Lacey Terrell
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Netflix-filmen "Hillbilly elegy" möttes av sval kritik när den fick premiär tidigare i höstas, inte minst var det skildringen av den vita underklassen som retade kritiker.

Nu har filmens regissör, Ron Howard ("Apollo 13", "Solo: A Star wars story") kritiserat kritikerna.

– Jag känner att de tittar efter en politisk tematik, som de kanske eller kanske inte sympatiserar med, som egentligen inte har någon betydande plats i historien vi berättar, säger Ron Howard i tv-programmet "CBS This morning".

Han tillägger att han främst ville göra ett så autentiskt drama som möjligt.

– Det jag såg var ett familjedrama, som nog många kan relatera till. Visst finns det en specifik kulturell inramning och om man är fascinerad av det så hoppas jag att det blir en intressant upplevelse.

Historien bygger på en bok från 2016, där författaren JD Vance berättade om sin uppväxt i Appalacherna, det så kallade rostbältet, i nordöstra USA.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Fortsatt hårt tryck på Spelinspektionen – 95 spelbolag beviljats licens

Casinofeber Nio månader efter nya spellagen och intresset är fortsatt skyhögt. 95 spelbolag har beviljats svenskt spellicens och tillsammans driver de närmare 200 spelsidor. Casinofeber hjälper dig att hitta aktören som passar dig allra bäst.

Få har missat den tillväxt som har skett på spelmarknaden sedan den nya spellagen infördes vid årsskiftet. Regeringens beslut om att släppa på sitt monopol i utbyte mot en spelskatt och krav på spellicens, förvånade nog många, men har alla redan visat sig vara ett smart och strategiskt drag.

Även om det låter motsägelsefullt har nämligen den svenska regeringen lyckats återta kontrollen över en svårkontrollerad marknad. Dessutom klirrar det fint i statskassan – en miljardjackpot för staten, som Svenska Dagbladet uttryckte det.

Att skaffa en spellicens är både kostsamt och kommer med en hel del skyldigheter. Bland annat måste spelbolagen värna om sina användares spelvanor och hantera alla personuppgifter med största varsamhet. Med spelskatten gör också staten miljarder i vinst.

Närmare 200 spelsidor på den svenska marknaden

Skeptiska röster trodde att regleringen skulle skrämma bort spelbolagen, men nu rapporterar Spelinspektionen att hela 95 spelbolag har beviljats spellicens sedan årsskiftet. De flesta av dessa driver dessutom mer än en spelsida. Totalt rör det sig om närmare 200 olika casinosidor att välja och vraka mellan.

Även om det är härligt med valfrihet, innebär också det enorma utbudet att det kan vara svårt att orientera sig och hitta den aktör som passar en allra bäst. Både när det kommer till erbjudanden och gränssnitt. För en stor del av spelnöjet ligger i att bruka en tjänst som känns rätt.

Casinofeber guidar dig

Hos jämförelsesidan Casinofeber.se hittar du den bästa listan över casinon på nätet. För att sammanställa listan har Casinofeber tagit hänsyn till variabler som: välkomstbonusar, spelutbud, användarnöjdhet och fördelaktiga tekniska lösningar.

I den sista kategorin hittar vi en rad funktioner som förbättrar användarupplevelsen. Exempelvis möjligheten att kunna legitimera sig direkt med hjälp av BankID istället för att behöva dela med sig av känsliga personuppgifter, och smidiga betallösningar som PayPal och Swish.

Förutom att det går snabbare att göra insättningar och uttag med den här typen av tredjepartstjänster, än vad en vanlig banktransaktion gör, så behöver man inte heller dela med sig av sina kontouppgifter. Något som fler och fler uppskattar.

Casinofeber ser också till att hela tiden hålla sina up to date, så att besökaren alltid kan känna sig trygg med att rekommendationerna är aktuella.

Spelintresset ser inte ut att minska och fler spelbolag kommer att dyka upp inom kort. Casinofeber hjälper dig att hålla dig uppdaterat och noterar dig så fort någon ny spännande aktör gör entré på den svenska spelmarknaden.

Kultur och nöje

Dramaten hyllar Louise Glück

Årets Nobelpristagare Louise Glück. Pressbild.
Foto: Gasper Tringale
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Under Dramatens traditionsenliga Nobelläsning med litteraturpristagaren läser Louise Glück själv en av sina dikter. Vid årets läsning den 12 december medverkar även skådespelarna Erik Ehn, Stina Ekblad, Lena Endre, Electra Hallman och Irene Lindh.

Kvällen inleds av Dramatens konstnärlige ledare och teaterchef Mattias Andersson. Läsningarna varvas sedan med samtal om Louise Glücks poesi med hennes svenske översättare Jonas Brun och förläggare Per Bergström, författarna Mara Lee, Hanna Nordenhök och Marie Silkeberg.

På grund av det rådande pandemiläget direktsänds årets läsning på Dramaten Play och biblioteket.stockholm.se.

Kultur och nöje

Nätbokhandlare sålde rekordbra under Black Week

Nätbokhandlarna ökade sin försäljning under Black Week. Arkivbild.
Foto: Amir Nabizadeh/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Försäljningen ökade med mer än 60 procent under helgen för Akademibokhandeln.se och Bokus.com, jämfört med förra året. Bokus valde att ha rea enbart under Black Friday och rapporterar i ett pressmeddelande att dagsförsäljningen var den högsta sedan Bokus startade 1997.

"Det är häftigt att Bokus, som funnits sedan 1997, fortsätter att slå rekord. Det är ett styrkebesked för både oss och boken", säger Johan Junehed, försäljningschef på Bokhandelsgruppen som äger Akademibokhandeln och Bokus.

Däremot ökade inte försäljningen i de fysiska Akademibokhandeln-butikerna.

Adlibris sänkte priserna under hela Black Week och såg en ökning i bokförsäljningen på 60 procent.

– På fredagen sålde vi mer än två böcker per sekund i Norden och mer än en bok per sekund i Sverige – sammanlagt 200 000 produkter, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, till Svensk Bokhandel.

Rättad: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om Bokus och Akademibokhandelns försäljning.

Kultur och nöje

Filmrecension: Mortensen i sårigt fadersdrama

Kultskådisen Lance Henriksen (”Aliens”) och Viggo Mortensen spelar far och son i Mortensens regidebut, dramat ”Falling”. Pressbild.
Foto: Nordisk Film
Kultur och nöje
Kultur och nöje Filmstjärnan Viggo Mortensen regidebuterar med ett spänt drama om fäder och söner, om manlig kontroll och demensens skugglandskap. Svenske Sverrir Gudnason dyker upp i en central roll.

Såriga relationer mellan föräldrar och vuxna barn finns det gott om. Ett vanligt råd från samtalsterapeuter är att man ska sträva efter den relation som är möjlig, snarare än ouppnåeliga ideal – att man sänker sina förväntningar och försöker komma överens så gott det går, i stället för att sörja över att relationen inte är så varm och innerlig som i reklamfilmer för julgodis.

Det är en strävan som John (Viggo Mortensen) är väl bekant med. I hela sitt liv har han fått släcka bränder i spåren av sin pappa Willis (Lance Henriksen), en argsint översittare som aldrig har dragit sig för att säga exakt vad han tycker – särskilt när det gäller att spy galla över kvinnor, invandrare och bögar.

John växte upp på landsbygden i nordvästra USA, under Willis stenhårda kontroll, men har som vuxen skapat sig en annan sorts liv. Han bor i Los Angeles, är gift med en man, och tillsammans har de adopterat en liten flicka med latinamerikanska rötter. Han är också raka motsatsen till sin pappa: en mild och varsam man med liberala värderingar, ett under av återhållsamhet och diplomati.

När den åldrade Willis får allt svårare att klara arbetet på gården erbjuder sig John att hjälpa honom att hitta ett hus i Kalifornien. Men redan på flyget österut blir det uppenbart för John att hans pappa har drabbats av demens, en sjukdom som gör honom om möjligt ännu mer oregerlig och hatisk. Willis haglande invektiv och Johns slit för att göra situationen dräglig driver dem båda mot en vulkanisk uppgörelse.

Mortensens regidebut är en riktig skådespelarfilm. Hans egen förmåga att gestalta uppdämd förtvivlan och Lance Henriksens mod i att helt ge sig själv till en synnerligen osympatisk rollfigur skapar en enormt förtätad stämning. Man sitter på helspänn i 112 minuter.

Det är framförallt en berättelse om män, filmens kvinnor hamnar i marginalerna. Kanske är det medvetet, för att visa hur Willis vrede placerar dem där. Laura Linney är med i en enda scen, som Johns syster Sarah som blir fullständigt tillintetgjord av sin pappa under släktmiddagen från helvetet.

Svenske Sverrir Gudnason gör en fin insats som den unge Willis i filmens tillbakablickar – karismatisk och bitvis charmig men med en hård och taggig kärna. Tillsammans med Henriksens osäkrade pistol till mardrömspappa berättar han historien om hur det är att kämpa hela livet för att kontrollera sin omgivning, och sedan tappa kontrollen över sig själv.

Karin Svensson/TT

Svenske Sverrir Gudnason spelar den yngre versionen av filmens komplicerade fadersgestalt i Viggo Mortensens ”Falling”. Pressbild.
Svenske Sverrir Gudnason spelar den yngre versionen av filmens komplicerade fadersgestalt i Viggo Mortensens ”Falling”. Pressbild.
Foto: Nordisk Film

FAKTA

Fakta: Falling

Genre: Drama

Premiär: 4 december 2020

I rollerna: Lance Henriksen, Sverrir Gudnason, Viggo Mortensen med flera.

Regi: Viggo Mortensen

Speltid: 1 timme 52 min

Åldersgräns: 15 år

Betyg: + + + +

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL