Vass uppdatering som passar för par
Stabil och med ett gott sinne för humor. Det är nog egenskaper som de flesta skulle nöja sig med hos sin partner. Även jag. Men nu är det dags att se sig omkring mer. För min nuvarande partner på vägen är inte så stabil och rullar inte lika pålitligt längre. Varningslamporna blinkar som en prålig karusell på tivoli, och inte får han mig att le när vi rundar kurvorna på landsvägen.
För några år sedan hade jag inte slängt någon trånande blick på Toyota Yaris. Visst är den en av de stabilaste och pålitligaste småbilarna som finns – det är ju inte för inte som Yaris är favoriten bland dem som slår till på en mindre bil. Men körglädje har kanske inte varit ett av de främre karaktärsdragen. Nu har det hänt något spännande på den fronten.
Bra väghållning
Den fjärde generationen av Yaris – som rullar på både bensin och el – får mig verkligen att le stort när jag kör på den slingriga grusvägen i jakten på det där hemliga stället där motorjournalisterna ska spisa lunch. Väghållningen är perfekt och styrningen så pass styv att det nästan känns som om jag skulle kunna köra rally med den här lilla bilen. Nåja, nästan – det hade varit gott med några hästkrafter till även om de befintliga 116 jobbar riktigt bra.
Nya Toyota Yaris 1,5 elhybrid är faktiskt en helt ny bil – den är byggd på en ny plattform, har helt klart vässad teknik och det briljanta säkerhetssystemet Safety sense är standard. Hybriddrivlinan kombinerar en ny 1,5-liters bensinmotor med eldrift – och Toyota utlovar nollutsläpp i upp till 80 procent av körningen i stadstrafik. Man slipper laddkablar med den här tekniken – den optimerar snåldriften och energi från bromskraftåtervinningen ser till att besöken på macken blir glesare. Bilen kan faktiskt rulla på eldrift upp till 130 kilometer i timmen.
Dessutom har nya Yaris en hel rad olika säkerhetsfunktioner som slår konkurrenternas. Det som är riktigt bra är antikrocksystemet som varnar för både andra bilister och fotgängare – även i mörker.
Rymlig känsla
Eftersom det är en liten och kompakt bil passar den nog bäst för ett yngre eller äldre par utan barn. Visserligen ger den en rymlig känsla för föraren och passageraren fram, men där bak vill man nog inte sitta under några långa körningar. Stolarna är förvisso bekväma men det känns ändå lite trångt att sitta axel mot axel i baksätet. Det som är roligare är att bagageutrymmet är precis lagom för en weekendresa, och vill du åka längre så går baksätet att fälla och då finns det hela 947 liter att slänga in väskor och bagar på.
Exteriört bär designen fortfarande tydliga drag av Yaris, men är lite vassare och något mer aerodynamisk. Interiört är uppsättningen rätt klassisk när det gäller instrumentering – det som dominerar är 7-tumsskärmen där man tydligt kan följa energiåtgången under körningen. Apple carplay och Android auto är standard, precis som backkamera och trådlös mobilladdning.
Att få så här pass mycket bil för 200 000 kronor är inte illa.
Ia Wadendal/TT
Specifikationer
Omdömen
Två konkurrenter
Grundpris: 199 900 kr.
Förbrukning: 4,3 lit/100 km (WLTP).
Koldioxidutsläpp: 95 g/km (WLTP).
Kväveoxidutsläpp: 9,5 mg/km (WLTP).
Motor: 3-cyl, 1,5 lit bensin + 2 elmotorer.
Kraftöverföring: automat, framhjulshjulsdrift.
Skatt: 524 kr/år.
Max effekt: 116 hk.
Max vridmoment: 120 Nm vid 3 600–4 800 varv/min.
Tjänstevikt: 1 223 kg.
Längd/bredd/höjd: 394/174/150 cm.
Bagage: 286–947 liter.
0–100 km/tim: 9,7 sekunder.
Toppfart: 175 km/tim.
Max släpvagnsvikt: 450 kg.
Motor/växellåda ++++ (4 av 5)
Bensin- och elmotorerna samspelar fint, medan växellådan emellanåt känns som om den inte riktigt hänger med på fartökningarna. Men hybridsystemet är av högsta kvalitet och för den som inte trycker alltför hårt på gaspedalen går det att köra den här lilla bilen långa sträckor utan att behöva stanna vid macken.
Ekonomi ++++ (4 av 5)
En elhybrid som är snäll mot både plånboken och miljön. Instegspriset ligger under 200 000 och man får mycket bil och modern teknik för pengarna – i alla fall om det är en liten bil med förvånansvärt goda lastmöjligheter som man är på jakt efter. Dessutom drar den inte mycket soppa, och har en årsskatt som ligger på en 500-lapp.
Miljö ++++ (4 av 5)
Trots att bilen inte är laddbar är tekniken så pass vässad att koldioxidutsläppet bara ligger på 95 gram per kilometer. Det är väldigt bra även om det inte ger någon klimatbonus. En liten bränslesnål och hyggligt miljövänlig bil som man inte behöver skämmas för.
Köregenskaper ++++ (4 av 5)
Tidigare versioner av Yaris har inte direkt framkallat några leenden under körningen. Den här generationen har mer av elbilens glada respons vid tryck på gaspedalen, och ligger dessutom tryggt och stabilt på vägen. Fungerar riktigt bra på kurviga landsvägar!
Säkerhet ++++ (4 av 5)
Yaris var en av de första bilarna i småbilsklassen som fick fem stjärnor i Euro NCAP och säkerhetssystemet Safety sense är standard i bilen. Den har bland annat antikrockfunktionen Pre collision som upptäcker andra bilar och fotgängare i mörker och cyklister i dagsljus. Det, och alla de andra säkerhetsfunktionerna bäddar för högt betyg.
Helhet ++++ (4 av 5)
En riktigt bra och snål elhybrid som nu också fått både solid körkänsla och lite snyggare design. Dessutom är den förhållandevis billig.
Renault Clio E-Tech Hybrid
Pris från: 264 900 kr. 140 hk. CO2-utsläpp: 98 g/km.
Pigg och rask hybridfransos som är lite dyrare, men så har den också lite mer krut i motorpaketet och en riktigt flärdfull design.
Peugeot e-208
Pris från: 364 900 kr. 136 hk. CO2-utsläpp: 0 g/km.
Vill du hellre ha en liten bil som går 100 procent på el ska du kika den lilla fransosen från Peugeot. Den klarar 34 mil på en laddning.