Annons

Trafikverket informerade inte om rälsskador

Publicerad 12 december 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Ett av Skånetrafikens Pågatåg tuffar fram i 70 kilometer på västkustbanan sedan hastigheten begränsats på sträckan sedan skador på rälsen upptäckts.
Ett av Skånetrafikens Pågatåg tuffar fram i 70 kilometer på västkustbanan sedan hastigheten begränsats på sträckan sedan skador på rälsen upptäckts.Foto: Johan Nilsson/TT

Trots att Trafikverket i mer än ett halvår känt till hundratals allvarliga sprickbildningar på Västkustbanan har stora trafikaktörer som SJ och Skånetrafiken hållits ovetande.

De fick inget veta förrän i förra veckan när tågtrafiken plötsligt stoppades, rapporterar Sydsvenskan/HD.

Annons

Sprickbildningarna innebär förhöjd risk för både rälsbrott och urspårningar.

Till följd av spårskadorna har Trafikverket sänkt maxfarten längs Västkustbanan och kör nu bara pågatågen en gång per timme.

Stoppet för snabbgående persontåg väntas gälla fram till mars.

Företrädare för Arriva, Green Cargo, SJ, Skånetrafiken, Transdev och Öresundståg ställer sig undrande till varför de inte tidigare fått information om skadorna på spåren.

Anders Gustafsson är vd för SJ Öresund och har sedan ett drygt år planerat för tågtrafiken i Sydsverige och Danmark.

– Det hade underlättat om Trafikverket informerat oss om situationen långt tidigare. Nu ritar vi i all hast om personalplanering, scheman och tidtabeller, säger han.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons