Inte fullt så busig som den ser ut att vara
Inom modevärlden är det vanligt att man breddar varumärken genom olika linjer – tänk Gucci basic, Gucci eko, Gucci premium – för att attrahera kunder med varierad köpkraft. Men i motorvärlden kommer jag inte på ett enda exempel där man har knoppat av en underlinje som har blivit ett eget varumärke. Nyligen gick Volvo och Polestar skilda vägar och nu gör Seat likadant med Cupra.
Det nya emblemet påminner lite om Stålmannens symbol. Cupra vill vara snabb, rolig och snygg. Och vem vill inte vara det?
Kombi eller suv
Formentor är den första modellen utan Seat-märke på bakluckan. Bilens kaross är svår att kategorisera, är det en höjd kombi eller en sänkt suv?
Designen med de många vecken för tankarna till jaktflygplan som Gripen och Viggen. Under motorhuven i toppversionen VZ, som jag provkör, sitter Volkswagenkoncernens beprövade fyrcylindriga tvåliters motor med 310 hästkrafter.
De kopparfärgade fälgarna och tilltagna bromsoken från Brembo sticker ut mot den matta blå lacken. Den arga grillen får bilen att se stridslysten ut. På insidan bryts blått läder av med orange sömmar. Jag känner igen mig från Volkswagen men uttrycket känns ändå eget och materialvalen påkostade.
Tryckvänlig
Sittpositionen är djup och sportigare än i en traditionell suv. Stolarna är skålade och omkramande. Ratten är knubbig med avsmalnade greppytor vid ”kvart i tre”, som alltså inte bara är trafikskolans fattning utan även tävlingsförarnas. Här finns två tryckvänliga knappar. Den ena startar motorn och den andra skjuter i väg förarstolen som en katapult upp mot himlen. Nej, det är faktiskt bara min vilda fantasi som önskar att det vore så. En särskild knapp ändrar styrning, gasrespons, motorljud och dämpning.
I ett läge går bilen från att vara snäll, tyst och mjuk till att bli tuff och högljudd. Det puttrar och mullrar från avgasröret och vid växlingar simuleras ljudet av mellangas via högtalare – precis som i vilket arkadspel som helst.
Rallyförare
Bilen är både kul och snabb. Trots den förhöjda karossen och tack vare låtsasljudet förvandlas jag till en rallyförare och de sörmländska grusvägarna till en delsträcka i ett rally. Den är snabbare än koncernsyskonen Golf GTI och Porsches lillsuv Macan S upp till hundra – men däremot inte snabbare än den närmast besläktade Cupra Ateca. Med denna positionering och design är det tydligt att man vill lyfta varumärket och locka nya (manliga) köpare.
Under nästa år kommer Formentor även att erbjudas som plug-in hybrid samt med mindre motorer med framhjulsdrift. Den stora frågan är väl vad som kommer att hända med Seat på sikt om Cupra får alla godsakerna. Finns det verkligen utrymme för båda varumärkena att existera sida vid sida?
Julia Brzezinska/TT
Grundpris: 459 900 kronor. Testbilen: cirka 520 000 kronor.
Förbrukning: 0,86 liter/mil.
Koldioxidutsläpp: 194 gram/kilometer (WLTP)
NOx: 11,9 mg/ kilometer (WLTP)
Motor: 2,0 liter fyrcylindrig bensin.
Max effekt: 310 hästkrafter.
Max vridmoment: 400 Nm.
Kraftöverföring: Sjustegad DSG-automatlåda, fyrhjulsdriven.
Skatt: 9 828 kronor.
Tjänstevikt: 1 721 kg.
Längd/bredd/höjd: 4,45/1,83/1,52 meter.
Bagageutrymme: 420-1 445 liter.
0–100 km/tim: 4,9 sekunder.
Toppfart: 250 km/tim.
Motor/växellåda ++++ (4/5)
Motorn är en godbit som även sitter i Audi S3 och Golf GTI. Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan gör ett bra jobb med att kompensera för turbolagg. Det fejkade motorljudet som hörs i kupén är roligt men känns samtidigt lite töntigt.
Ekonomi +++ (3/5)
Förhöjd skatt de tre första åren, därefter landar den på cirka 2 000 kronor. Det kommer billigare alternativ samt en dieselmotor för den som kör långt och mycket.
Miljö +++ (3/5)
Vill man ha en snålare Formentor kommer den i två laddhybridutföranden med 245 respektive 204 hästkrafter nästa år, där den starkare ger en elräckvidd på cirka fem mil.
Köregenskaper ++++ (4/5)
Bilen har olika personligheter beroende på vilket körläge du väljer. Den kan vara både bekväm och sportig tack vare de ställbara dämparna. Den lägre markfrigången ger bättre chassikontroll än i en högrest suv.
Säkerhet ++++ (4/5)
Har ännu inte krocktestats av Euro NCAP. Bygger på en plattform från Volkswagenkoncernen och delar säkerhetssystem med andra bilar som klarat krocktesterna med höga betyg.
Helhet ++++ (4/5)
Formentor har mer själ än en vanlig familjesuv men är inte fullt så busig som den ser ut att vara. En kompromiss för den som vill ha körglädje samtidigt som hela familjen kan resa bekvämt. Det saknas en aning mer udd och äkta motorljud för att den ska kännas som en sann värsting. Men den är kul!
Seat Ateca Cupra 2,0 TSI
Pris: 464 000 kronor. 300 hk. 400 Nm.
Toppfart 247 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 4,9 sekunder. Aningen större och rymligare – men faktiskt inte ens en millisekund snabbare till 100 på pappret.
Volkswagen T Roc R
Pris: 439 900 kronor. 300 hk. 400 Nm.
Toppfart 250 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 4,8 sekunder. Samma drivlina, en sekund snabbare men med en frommare design.