Här är årets mc-snackisar
Coronaviruset satte stopp för de internationella hojmässorna i höstas och den svenska motsvarigheten som skulle ha arrangerats i januari i år. I stället har mc-tillverkarna fått presentera sina nyheter digitalt. Trots att verksamheterna pausades har många märken lyckats ta fram nya modeller. Därför blir 2021 ändå ett hyfsat nyhetsår.
– Svenskarna har länge kört stora och tunga hojar, för långturer och semesterresor. Men i dag ser det annorlunda ut. En trend är att street och adventure fortsätter att öka sina marknadsandelar. Och motorerna är inte längre jättestora, säger Niklas Kristoffersson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund (McRF).
Street innebär underhållande livsstilsmaskiner som är smidiga och saknar kåpor. Adventure är mångsidiga äventyrshojar, högresta och bekväma ekipage att åka långt på.
Inför 2021 har som brukligt många modeller uppdaterats. Bland de renodlade nyheterna finns Triumph Trident 660, en pigg streethoj som ska konkurrera med mellanklassare som Yamaha MT-07. Triumph har även vässat sin vilda Speed Triple, som fått en ny motor på groteska 180 hästkrafter.
En annan streetnyhet är klassikern Ducati Monster, som i 950-skepnad blivit en helt annan maskin med ny motor och ram. Allt handlar dock inte om hög effekt. Med sin nakna mellanklassare, 700 CL-X, satsar kinesiska CF Moto på den europeiska marknaden senare i år.
När det gäller äventyrshojar kommer nu Harley-Davidsons Pan America, en udda fågel med biffig look. I samma segment hittas även Ducatis elektronikspäckade vilde Multistrada V4, som mest fungerar som rapp touringmaskin.
Och det är sådana egenskaper som gör att många glidarförare går över till adventure-maskiner. Så är också glidarna mindre i ropet än tidigare. Men visst kommer det nya sådana – som lilla Royal Enfield 350 Meteor, bamsiga Harley-Davidson Street Bob 114 och den jättelika BMW R18 Classic.
I Europa har dock försäljningen av nya motorcyklar rasat. Ett undantag är Sverige – här har den har ökat under många år, inte minst i fjol.
– Det är tydligt att många nya kundgrupper har upptäckt fördelarna med att köra tvåhjuling. En motorcykel är ett alternativ till en andra bil. Den drar ofta mindre bensin och ger inte upphov till köer, konstaterar Niklas Kristoffersson.
Robert Lagerström
+ Ducati Multistrada V4
Högteknologisk maskin med radar som varnar för fordon i döda vinkeln och håller avstånd till trafiken framför. Har en V4-motor på 1 158 kubik och 170 hästkrafter.
+ Harley-Davidson Pan America
Har nyutvecklad motor och är den första äventyrsmaskinen i företagets 118-åriga historia.
+ Honda CMX 1100 Rebel
Storasyskonet till CMX 500 är en rapp glidare med bobber-utseende. Den ger 87 hästar och kan köpas med dubbelkopplingslåda.
+ Suzuki Hayabusa
Efter fem års frånvaro är fartraketen tillbaka i ny skepnad. Ska vara snabbare än sin föregångare.
+ Triumph Trident 660
Smäcker caféracer i den attraktiva mellanklassen. Den trecylindriga motorn kan ge 80 hästkrafter.