Motornyheter från veckan som gått
Rejäla hästkrafter i tvåväxlad elbil
Audi har visat upp sportvagnen e-tron GT, som även lanseras i en RS-version. Instegsmodellen har 476 hästkrafter och 630 Newtonmeter med en overboost-funktion som ger 530 hästar i 2,5 sekunder. Noll till 100 kilometer i timmen går på 4,1 sekunder. Motorn i elbilen drivs av ett batteri på 93 kilowattimmar som ger en räckvidd på drygt 48,7 mil – längre än syskonbilen Porsche Taycan 4S.
Bilen är fyrhjulsdriven tack vare en elmotor på varje axel. Liksom Taycan har e-tron en tvåstegad växellåda, vilket är ovanligt bland elbilar. Det ger en extra sportig känsla. Prislappen är inte officiell.
Märkningar ska underlätta för förare
Från och med den 20 mars ställer Transportstyrelsen krav på information om laddning för elfordon. Reglerna ska underlätta för förare att se vilka laddstolpar som passar med deras fordon. Märkningen ska finnas på elbilar, i manualer och på laddstolparna. Bakom kravet ligger ett EU-direktiv om att utvidga infrastrukturen för alternativa bränslen. I dag finns det redan märkningar som 95, E85 och diesel. Nya märkningar som tillkommer, utöver de för elfordon och laddstolpar, blir E10 (bensin med tio procent etanol) och XTL som indikerar att bilen är godkänd för HVO-diesel. (TT)
Volvo återkallar bilar
Volvo återkallar totalt 9 000 bilar efter fel på krockkudden. Av dessa är 968 sålda i Sverige. Bilarna byggdes på fabriken i Torslanda i september 2020 och samtliga av märkets modeller är berörda av problemet, som har felkod R10068. Volvo XC60 är dock allra mest drabbad. Enligt biltillverkaren finns det en risk för att krockkudden inte är tillräckligt hårt fastsatt, vilket skulle kunna innebära livsfara vid en olycka. Bilägarna som berörs kommer att kontaktas av Volvo. (TT)
Konceptfordon både rullar och går
Bil, robot – eller både och? Det är inte så lätt att med blotta ögat avgöra vad Hyundai Motor Groups nya konceptfordon egentligen bör kategoriseras som, eftersom det både har fyra hjul och fyra ben. Tiger är ett så kallat Ultimate mobility vehicle och tänkt att användas till frakt av last i svår och otillgänglig terräng – till exempel skulle den kunna leverera förnödenheter i en katastrofsituation. Den kan både rulla som en vanlig bil med fyrhjulsdrift, men har också utfällbara ben som tar sig förbi hinder och "går" genom djupare snö och sand. (TT)