Annons

En sportig kombi för den som vill glänsa

Shooting Brake trodde jag var en passerad modenyck, men nu satsar Volkswagen på formatet till sin uppdaterade modell Arteon. Den blev snyggare än Mercedes tidigare försök. Vi har kört den laddbara versionen.
Publicerad 18 april 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
VW Arteon Shooting Brake eHybrid är byggd på samma plattform och med samma laddbara drivlina som Skoda Superb Combi iV.
VW Arteon Shooting Brake eHybrid är byggd på samma plattform och med samma laddbara drivlina som Skoda Superb Combi iV.Foto: Anders Wiklund/TT

Shooting Brake är ett begrepp som lånats från de gamla hästdroskor som i slutet av 1800-talet transporterade överklassens jaktsällskap ut till jaktmarkerna. Benämningen har dykt upp lite då och då även i bilbranschen. Aston Martin gjorde ett halvhjärtat försök på 1960-talet med en förfulad DB6 Vantage och för sisådär tio år sedan återlanserade alltså Mercedes en Shooting Brake. Då i form av en slags korsning mellan en traditionell sedan och en femdörrars kombi. Designen verkade lånad från Skogaholms, företaget som bakar limpor.

Fönsterbågarna har fått stryka på foten, för elegansens skull.
Fönsterbågarna har fått stryka på foten, för elegansens skull.Foto: Anders Wiklund/TT

Bortsett från det tillplattade formatet är det dock inte Mercedes man i första hand ska jämföra VW Arteon med, utan snarare Skoda. Arteon är nämligen byggd på samma förlängda MQB-plattform som Skoda Superb, och drivlinan i den laddbara versionen är densamma som i Superb iV. Det innebär 218 hästkrafter, 6-stegad DSG-växellåda och framhjulsdrivning.

E-hybriden VW Arteon kommer bara som tvåhjulsdriven. 40-profilsdäcken ger stabil gång.
E-hybriden VW Arteon kommer bara som tvåhjulsdriven. 40-profilsdäcken ger stabil gång.Foto: Anders Wiklund/TT
Annons

Om det inte vore för att VW lyckats bättre med formgivningen än Mercedes hade det varit lite svårt att förstå poängen med den här biltypen. En riktig kombi skulle förstås ha varit både rymligare och mer praktisk än den här tillplattade skapelsen med flackt sluttande akter och sniken bakruta.

För att ytterligare markera att Arteon är en lite mera sportig modell i VW-utbudet har dörrarna blivit av med sina fönsterkarmar. Det brukar innebära att mer brus och vägljud tränger in, men här har VW lyckats bevara en hygglig ljudkomfort – bland annat med hjälp av akustiksidorutor. Dessutom var testbilen vid provkörningen försedd med vinterdäck, som ju rullar lite tystare än sportiga 40-profildäck.

Förarplatsen har blivit ännu mer digital och det gäller att veta hur man pekar finger.
Förarplatsen har blivit ännu mer digital och det gäller att veta hur man pekar finger.Foto: Anders Wiklund/TT

Med bilens aktiva chassikontroll, DCC, och Mode Select kan du som förare påverka köregenskaperna. Fast skillnaderna mellan de olika stegen är inte så stora. I sportläge blir stötdämpningen dock kännbart stummare. Förarmiljön har blivit än mer digitaliserad och kräver precision i pekfingret och bra simultanförmåga.

VW Arteon Shooting Brake eHybrid och Skoda Superb Combi iV har båda ett axelavstånd på 284 centimeter och erbjuder därför benutrymmen i limousinklass. Men när det gäller lastutrymmet lider Shooting Brake av formgivningen. 1 632 liter bagage med fällt baksäte är visserligen 100 liter mer än bästsäljaren Volvo V90 Recharge, men drygt 150 liter mindre än i Skoda Superb Combi iV.

Den sluttande bakluckan rymmer en ganska smal ruta som begränsar sikten bakåt. I alla fall om man är van vid utsikten i en traditionell kombi.
Den sluttande bakluckan rymmer en ganska smal ruta som begränsar sikten bakåt. I alla fall om man är van vid utsikten i en traditionell kombi.Foto: Anders Wiklund/TT

I utrustningen ingår bland annat helljusassistent, Light Assist, det nyckellösa låssystemet Keyless Access, 3-zons klimatanläggning med temperaturreglering även för baksätet, parkeringssensorer och mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt. Men det finns mycket mer att pricka för i tillbehörslistan, så slutpriset kan skena iväg. Att miljöbonusen sedan den 1 april bantats till 25 000 kronor är kanske därför inte avgörande för köparen till den här bilen.

Rolf Gildenlöw/TT

VW Arteon Shooting Brake eHybrid

Grundpris: 529 900 kronor (minus miljöbilsbonus).

Förbrukning: bensin 0,14 liter/mil; el 1,63 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 54 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 34 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 10,6 mg/km (WLTP).

Motor: 1,4-liters bensin, turbo. synkron elmotor.

Kraftöverföring: 6-stegad DSG, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max systemeffekt: 218 hästkrafter.

Max vridmoment: 250 Nm vid 1 550–3 500 var/minut.

Tjänstevikt: 1 925 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 600 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,87/1,87/1,44 meter.

Bagageutrymme: 563–1 632 liter.

Acceleration 0-100 km/tim: 7,8 sekunder.

Toppfart: 222 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Bensinmotorn ger 150 hästkrafter och elmotorn 115. Den tillgängliga systemeffekten är 218 hästkrafter. Finns än så länge bara med framhjulsdrivning. Dubbelkopplingsväxellådan har sex steg.

Ekonomi +++ (3/5)

Relativt dyr men låg skatt och sannolikt ett bra andrahandsvärde. Miljöbilsbonusen för laddhybrider sänktes kraftigt den 1 april och testbilen får i dag bara 25 000 kronor av staten.

Miljö ++++ (4/5)

Nollutsläpp bara när man kör i E-mode, men även i hybridläget är förbrukning och utsläpp anständiga. Räckvidden på el är vid rätt väderlek och rätt körsätt drygt fem mil.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Bara tvåhjulsdriven. Byggd på samma Volkswagen-plattform som bland annat Skoda Superb. Tillräckliga prestanda och bra köregenskaper. Testbilen har 40-profilsdäck som ger stabilare gång, men också höjer förbrukningen.

Säkerhet ++++ (4/5)

Vanliga Arteon fick toppbetyg i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest och det bör väl även gälla Shooting Brake och laddbara eHybrid. Alla viktiga säkerhetssystem är standard.

Helhet ++++ (4/5)

Med tanke på prislappen blir den nog inte lika efterfrågad som tjänstebil som kusinen VW Passat GTE, men för den som vill glänsa lite extra ger den rätt bra valuta för pengarna. Miljöbilsbonus och låg skatt. (TT)

Två konkurrenter

Skoda Superb Combi TSI iV

459 500 kronor.

218 hk. CO2 38 gr/km. 1,4-liters bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad dubbelkopplingslåda. Max 51 kilometer på enbart el enligt WLTP. Toppfart 222 km/tim, 0–100 km/tim på 7,6 sekunder.

Volvo V90 T6 AWD Recharge

568 100 kronor.

340 hk. CO2 50 gr/km. 2,0-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Fyrhjulsdriven. 8-växlad automat. Max 56 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toppfart 180 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 5,3 sekunder.

Skoda Superb Combi TSI iV.
Skoda Superb Combi TSI iV.Foto: Rolf Gildenlöw
Volvo V90 T6 AWD Recharge.
Volvo V90 T6 AWD Recharge.Foto: Anders Wiklund
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons