Lilla Fabia blir en smula lyxigare
Skodas småbil Fabia uppdateras. Den fjärde generationen växer elva centimeter på längden, vilket gör den större än konkurrenten Volkswagen Polo – som ska sluta säljas i Sverige. De nya dimensionerna gör att bagageutrymmet ökar med 50 liter till 380. Dessutom utrustas den nya versionen med digitala pekskärmar med integration av Google maps – en funktion vi bara sett i dyrare bilmodeller tidigare. Bland drivlinorna väntas både tre- och fyrcylindriga bensinmotorer, men däremot inga rena el- eller hybridalternativ. (TT)
Förnamn med motorinspiration
Känner du någon som är döpt efter en bil? Volvo är Sveriges vanligaste bilmärke men det finns ingen med det förnamnet, enligt SCB:s befolkningsregister – däremot heter fyra personer i Sverige Saab och tre personer Jaguar. Bland bilförnamn ligger Mercedes i topp (1 661 personer heter det), följt av Kia (486 personer) och Mini (479 personer). Det finns också 171 Bentley, 155 som heter Lexus och 62 med förnamnet Tesla. Ferrari är mer populärt som förnamn än både Porsche och Lamborghini. Ingen heter BMW men däremot finns det åtta personer med förnamnet Audi. (TT)
Mer kompakt minibuss på väg
Under nästa år lanserar Mercedes en ny bilklass vid namn T-klass. Den bygger vidare på V-klassens minibussliknande modeller, fast nykomlingen ska vara mer kompakt med smidiga skjutdörrar på varje sida. Den första T-kassen lanseras i en sjusitsig version med förbränningsmotor och en helt eldriven variant vid namn EQT. De sju sätena kan arrangeras på olika sätt i kupén, eller plockas ur om man skulle vilja ha mer utrymme för bagage. (TT)
Hälften kör för fort på 40-sträckor
Det är långt ifrån alla förare som kör enligt hastighetsbegränsningarna på kommunala gator i tätort. Bara strax över hälften, 52 procent, håller sig under 40 kilometer i timmen på 40-sträckor. Det visar en mätning från september förra året som gjordes av Statens väg- och transportforskningsinstitut i samarbete med Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande. De tittade även närmare på hastigheter på 50-, 60-, och 70-vägar och fann att efterlevnaden är bäst när begränsningen är 60 kilometer i timmen – då håller sig 78 procent på rätt sida av fartgränsen. (TT)