GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Dramatisk styrka i Ödets makt

Lars-Erik Larsson har sett operafabrikens uppsättning av Verdis Ödets makt.
Scen/recension • Publicerad 16 augusti 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Ödets makt.
Ödets makt.
Foto: Maria Hegborn

Verdi skrev Ödets makt på beställning av Kejserliga teatern i S:t Petersburg. Den uruppfördes 1862 och väckte omedelbar stor förtjusning hos på kritiker och publik trots sina många brister – den är yvig och okoncentrerad med en handling som knappt hänger ihop. Verdi reviderade den åtskilliga gånger men lyckades inte få helt ordning på den. Nu för tiden är den kanske mest känd genom flera högklassiga dvd-inspelningar, det är sällan den sätts upp på något av de europeiska operahusen eftersom den kräver mycket stora resurser.

Godbitarna kvar

Det måste därför sägas vara mycket djärvt, på gränsen till dumdristigt när ett litet kompani som Malmöbaserade Operafabriken ger sig på denna mastodont. Och inte blev det Ödets makt som Verdi hade tänkt sig, snarare en ”Illustrerade klassiker-version”, om ni kommer ihåg de där magasinen som var populära för åtskilliga år sedan. De gav en skickligt komprimerad version av de stora mästerverken där allt väsentligt var med, smakfullt presenterat.

På det sättet fungerar Operafabrikens uppsättning av Ödets makt. Borta är recitativen, utbroderingarna, de långa transportsträckorna, kvar är godbitarna, de vackra ariorna ocn ensemblerna och – faktiskt – den intensiva dramatiken. Som åskådare rycks man med även om man inte begriper ett ord av den sjungna italienskan och inte förstår den minst sagt snåriga intrigen. (Det finns en synopsis i programbladet men där är snårskogen om möjligt än tätare.)

Operafabriken är ett kompani med små resurser och kringverket blir därefter: scenografin är minimal och kostymerna verkar hämtade från de egna garderoberna, kompletterade med några munkkåpor och uniformer från ett nedlagt militärförråd. Men det fungerar, betydligt bättre än många påkostade moderniteter.

Ödets makt.
Ödets makt.
Foto: Maria Hegborn

Internationell klass

Musikaliskt var spännvidden stor, från djupa dalar till höga toppar. Dirigenten Giovanni Impellizzeri kan sin Verdi utan och innan. Han höll friskt tempo, fick fram mesta möjliga klang ur den lilla orkesterensemblen, var tydlig i fraseringarna och rent föredömlig i stödet till sångarna.

Två av de manliga solisterna höll nästan internationell klass: barytonen Alexander Polkovnikov och basen Marko Nykänen, och tenoren Igor Stroin kan komma mycket långt om han stramar upp sin röst. Dessutom en samsjungen och välljudande ensemble.

Och så Operafabrikens eldsjäl och ”leading lady” Leena Malkki i rollen som Leonora di Vargas. När hon sjunger sotto voce är rösten klangrik och helt underbar men när hon drar på för fullt blir det lätt ganska skrikigt. Men man bör kanske förlåta det för hennes starka inlevelse som når långt över rampen och dessutom smittar av sig på de övriga sångarna.

Det är i dramatiken och den tydliga kärleken till operakonsten som Operafabrikens uppsättning av Ödets makt har sitt berättigande. Den är långt ifrån perfekt men den bär det viktigaste: operans magi som ger åskådarna en illusion av verklighet mitt i allt det tillgjorda.

Operafabriken kommer att ge två föreställningar av Ödets makt på Kuben i Malmö Live 11 – 12 september.

Operarecension

Ödets makt (La forza del destino)

Opera av Giuseppe Verdi med libretto av Francesco Maria Piave

Dirigent: Giovanni Impellizzeri

Regi: Märit Bergvall

Medverkande: Leena Malkki, Igor Stroin, Alexander Polnikov, Marko Nykänen, Antonio Azpiri med flera

Orkesterensemble

Operafabriken på Ystads teater 15 augusti

Lars-Erik Larsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.