Ekonomi

Utbredd komponentbrist i tysk industri

Komponentbrist präglar de flesta bolagen inom tysk tillverkningsindustri. AP/TT
Foto: Swen Pfoertner AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

En majoritet av bolagen i Tysklands tillverkningsindustri har uppenbara och i vissa fall allvarliga problem med flaskhalsar i produktionen, enligt en färsk enkät från den tyska industriföreningen VDMA.

Enligt VDMA uppger 81 procent av bolagen i enkäten att de har problem med sina så kallade värdekedjor. Det gäller särskilt tillgången till elektroniska komponenter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Microsoft pekar ut ryska hackare

Microsoft pekar ut en rysk hackergrupp som skyldig till tusentals attacker. På bild syns siluetten av Microsofts vd Satya Nadella. Arkivbild.
Foto: Elaine Thompson/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Microsoft pekar ut den ryska hackergruppen Nobelium som skyldig till tusentals cyberattacker de senaste månaderna. Många attacker har riktats mot leverantörer av it-tjänster, skriver företaget.

Microsoft skriver i ett inlägg på sin hemsida att hackergruppen Nobelium har riktat in sig på it-tjänster som når ut till många kunder, till exempel molnlagring. Microsoft har uppfattningen att olika it-tjänster angrips görs för att hackarna vill få tillgång till kundernas system utan att upptäckas.

När det kommer till attacker mot leverantörer av it-lösningar har 140 försök upptäckts och 14 tjänsteföretags säkerhet ska ha äventyrats.

Enligt Microsoft är attacker mot it-företag en del av en större kriminell verksamhet. Företaget skriver att mellan den 1 juli och 19 oktober i år har 609 av Microsofts kunder hackats 22 868 gånger av Nobelium, men att antalet cyberattacker som "lyckats" bara handlar om några få procent.

Hackergruppen Nobelium pekas av Microsoft ut som en rysk statsstödd grupp. Amerikanska myndigheter har uttalat sig om gruppen är en del av ryska statens yttre underrättelsetjänst (SVR), som de också bedömde var skyldiga till den omfattande attacken mot it-säkerhetsföretaget Solar Winds förra året.

En representant för SVR har tidigare dementerat att underrättelsetjänsten skulle ligga bakom attacken på Solar Winds.

Ekonomi

Källor: Tesla har fått stororder

Hyrbilsfirman Hertz ska enligt källor ha beställt 100 000 Tesla-bilar. Ordern ska gälla Model 3-bilar. Arkivbild.
Foto: Jeff Martin/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Amerikanska hyrbilsjätten Hertz ska enligt källor till nyhetsbyrån Bloomberg lagt en order på 100 000 Tesla-bilar av ett totalt värde på 4,2 miljarder dollar, ungefär 36 miljarder kronor.

Ordern ska gälla Model-3-bilar. Leveransen ska ska under de närmaste 14 månaderna och gälla såväl den amerikanska som europeiska marknaden.

Hertz ansökte om konkursskydd i samband med pandemin men har sedan dess fått in två nya investerare i form av Knighthead Capital Management och Certares Opportunities.

Ekonomi

Stockholmsbörsen backar

Stockholmsbörsen backar. Arkivbild.
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT
Ekonomi
Ekonomi Stockholmsbörsen inleder handelsveckan nedåt. Under eftermiddagen har nedgången förstärkts och OMXS-index är ned 0,6 procent.

Indextunga Ericsson bidrar till nedgången genom att backa hela 3,3 procent. Detta efter att Bank of America i en analys är negativt såväl till Ericsson som finländska konkurrenten Nokia. Båda företagen bedöms stå inför kraftig konkurrens då 5G-cykeln mognar och marginalerna toppar, skriver banken.

Även Alfa Laval går svagt inför rapporten senare i veckan, aktien faller 3,0 procent.

I motsatt riktning går framförallt banksektorn med Nordea i topp med en uppgång på 1,4 procent. De senaste dagarna har den amerikanska tioåriga statsobligationen handlats till en ränta på omkring 1,65 procent, den högsta nivån sedan början av 2020.

Rapportsäsongen har fortsatt i form av ståltillverkaren SSAB som slog analytikernas förväntningarna med råge. Aktien belönas också och stiger 4,1 procent. Ratos som också släppt siffror går i helt motsatt håll och rasar 4,3 procent.

Även flygbolaget SAS tillhör förlorarna, aktien backar betänkligt, minus 14,7 procent, efter att bolagets vd i en dansk intervju meddelat att företaget kämpar för sin överlevnad.

Bland småbolagen märks ett fortsatt kursras för Oncopeptides. I fredags kom beskedet att forskningsbolaget drar tillbaka sitt läkemedel Pepaxto från USA-marknaden, vilket fick aktien att rasa 77 procent. I dagens handel är nu aktien ned ytterligare 36 procent.

Ekonomi

Volvochefen inte oroad – börsnotering i hamn

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tvingas sänka priset. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Det betydligt magrare budet på Volvoaktierna inför börspremiären ska inte ses som ett misslyckande eller som att noteringen är hotad.
Tvärtom, boken är nu fulltecknad, enligt Volvochefen Håkan Samuelsson som själv köper en större post.

Han ser inte den lägre priset eller den minskade emissionsvolymen, från 25 till 20 miljarder kronor, som ett dåligt betyg på börserbjudandet.

– Det här var ju ett erbjudande som inte var exakt. Nu var rätt tillfälle att göra det här exakt, att ta bort osäkerheten, säger vd Håkan Samuelsson till TT.

Om prislappen?

– Vi har lyssnat på marknaden, ödmjukt, säger han.

Priset på aktien hamnar nu på 53 kronor, den absolut lägsta nivån i intervallet 53 till 68 kronor som angavs för en vecka sedan.

Själv har Samuelsson anmält köp av aktier till ett belopp av 25 miljoner kronor, enligt tilläggsprospektet.

Emissionsvolymen sänks samtidigt från uppemot 25 miljarder kronor till 20 miljarder.

– Är 20 miljarder kronor tillräckligt? Ja, det är vi helt övertygade om, säger Håkan Samuelsson.

Pengarna som Volvo Cars får in från de nya ägarna i nyemissionen ska användas till omställningsresan mot elektrifiering av hela den kommande fordonsflottan.

Ändå många aktier

Ägarna och ledningen tvingas också dra ner ambitionen på hur stor andel av aktierna som kommer att handlas på börsen, så kallad free float. Den landar nu kring låga 17 procent, från att Volvo Cars för en vecka sedan talat om uppemot 25 procent. Resten av aktierna behålls av kinesiska ägarbolaget Geely.

Det innebär att en ovanligt låg andel av Volvoaktierna kommer att handlas på Stockholmsbörsen. Men enligt Volvoledningen ska man se till den totala volymen aktier som ändå blir relativt hög. Och en jämförelse med exempelvis Scaniaägaren Tratons sömniga utveckling på börsen, där Volkswagen kontrollerar merparten av aktierna, är orättvis, tycker Volvoledningen.

Att alla intervall sänkts betydligt ska inte ses som ett misslyckande eller att hela noteringen är hotad. Tvärtom, tycker Volvochefen. Beskedet han kan ge nu är att det hela är i hamn.

– Med de här förändringarna så är boken täckt, säger Samuelsson.

Olle Lindström/TT

Ekonomi

Inflationsvarning från Spanien

Hög inflation hotar att bita sig fast i Spanien, varnar landets centralbankschef. Arkivbild på Madrid.
Foto: Manu Fernandez/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Den ovanligt höga inflationen kan bita sig fast i den spanska ekonomin under kommande månader. Detta trots att de underliggande faktorerna som driver upp inflationen är tillfälliga, enligt Pablo Hernandez de Cos, chef för den spanska centralbanken.

Lyftet för energipriserna ser ut att kunna fortsätta under vintern, då efterfrågan normalt ökar till följd av kallare väder samtidigt som lagren av olja och gas är relativt låga. Och ju längre pristrycket från energisektorn består desto mer utdragen blir perioden med hög inflation, resonerar de Cos.

– Alla dessa faktorer innebär en hög nivå av osäkerhet vad gäller hur utdragen den nuvarande episoden med stigande produktionskostnader blir, säger han i ett anförande i det spanska parlamentet.

Inflationstrycket har redan pressat upp marknadsräntorna i Spanien, där räntan på en tioårig spansk statsobligation har lyft till 0,50 procent från omkring noll i ränta i början av året.

Han flaggar samtidigt för betydande nedjusteringar av Spaniens tillväxtprognos för 2021 när centralbanken uppdaterar sina prognoser i december. Han utesluter inte heller att tillväxtprognosen för 2022 kommer att justeras ned.

Enligt den senaste prognosen från september väntas Spaniens ekonomi växa med 6,3 procent i år – men den presenterades före det att Spaniens statistikbyrå skrev ned tillväxten under andra kvartalet till 1,1 procent från tidigare 2,8 procent.

För 2022 ligger tillväxtprognosen just nu på 5,9 procent.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native NSK

Hur spelutvecklare kan fortsätta bygga på sina framgångar år 2021

www.bingo.com

Det stora lyftet för spelindustrin har knappast undgått någon, och idag utövas en stor del av våra nöjen och aktiviteter på mobiltelefonen, surfplattan eller datorn. Spel produceras till alla enheter med en skärm, och gamingvärldens framväxt har accelererat ytterligare under de senaste åren. Vad blir nästa steg för spelutvecklarna?

Fortsätta utformandet av kulturen

Det är nu länge sedan gaming ansågs vara ett område reserverat för särskilda individer. I samband med spelindustrins framväxt har en kultur vuxit fram under det senaste decenniet, där den gemensamma nämnaren för alla som identifierar sig som gamers är passionen för spel, dess historia och dess plats i det moderna samhället. Man kan nästan kalla det en symbol för det moderna samhället, på grund av den starka kopplingen mellan datorspel och internet. Spelutvecklare har allt att vinna på att göra kulturen mer inkluderande, och därmed bygga en starkare bas.

Utveckla klassiska upplagor

Många historiska nöjen går inte ur stil. Det som har underhållit människor i årtionden har goda förutsättningar för att fortsätta länge till, och ibland behövs det bara att spelidén anpassas till det moderna samhället. Gamla brädspel har exempelvis fått ett stort uppsving med mobiltelefonens snabba utveckling. Detsamma gäller partylekar som “snurra flaskan” och sällskapsaktiviteter som frågesporter – något som existerat sedan urminnes tider. Alla typer av gamla spel och lekar har blivit en del av gamingindustrin, och den grenen inom spelande som kanske har gjort störst framsteg med detta koncept är iGaming-världen, där spelaren genom appar och hemsidor kan ägna sig åt allt från virtuella kortspel till Bingo Online.

Det kan bli mer populärt bland spelutvecklare att satsa på att blicka bakåt i tiden för att hitta inspiration till framtida utgåvor – och många gånger räcker det med att modernisera det som har funkat tidigare, i stället för att skapa något nytt.

Implementera fler sociala element

Som följd av att gamingvärlden växer, ansluter fler personer till trenden. Det har gått från att vara ett specifikt intresse till en mer allmän angelägenhet - och har fått fäste både inom sport och kultur. Med den växande spelarbasen har multiplayerfunktioner blivit alltmer populära, och många spel som normalt sett är avsedda för en person, lägger numera ofta till flerspelarlägen och liknande alternativ för att skapa en mer social upplevelse.

Med de ökade framgångarna i spelbranschen ser det ut som att vi är på väg mot en värld där den sociala aspekten är fundamental för många typer av spel. Detta gäller inte minst då gaming numera är en plattform för möten mellan människor, och många spel har till och med detta som grund – att fungera som ett virtuellt socialt medium. Idag har teknologin kommit så långt att man kan erbjuda en visuell upplevelse som är så autentisk att den framkallar vad som närmast kan beskrivas som ett emotionellt band mellan spelaren och digitala karaktärer. Och då vi är sociala varelser vill vi så klart uppleva den virtuella världen tillsammans med andra.

Olika sätt för spelutvecklare att bygga vidare på 2010-talets framgångar:

· Utveckla och bygga kring gamingkulturen

· Hämta inspiration från förr, och göra moderna upplagor

· Fortsätta fokusera på att stärka de sociala elementen

Ekonomi

Tysk ekonomi ser ut att tvärnita

Tysk tillväxt befinner sig i en kraftig inbromsning i fjärde kvartalet, enligt allt fler prognosmakare. Arkivbild
Foto: Frank Augstein AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Den tyska tillväxten väntas tvärnita i fjärde kvartalet. Komponentbrist, skenande gas- och elpriser och vikande efterfrågan präglar Europas största ekonomi, varnar den tyska centralbanken Bundesbank i en månadsrapport.

Situationen innebär att utsikterna just nu är negativa både för tjänstesektorn och industrin i Tyskland, enligt en månadsrapport från den tyska centralbanken Bundesbank.

Väsentligt lägre än prognos

Rapporten kommer inför det att Tysklands regering presenterar nya prognoser i veckan.

"Tillväxten kommer troligen minska betydligt i det innevarande (fjärde) kvartalet", skriver Bundesbank och tillägger att man nu räknar med att utfallet för helåret blir väsentligt lägre än den tillväxtprognos på 3,7 procent som presenterades av centralbanken i somras.

De dystra utsikterna från Bundesbank kommer sedan analysinstitutet Ifo presenterat sitt månatliga index för det tyska affärsklimatet, som sjunker till 97,7 från 98,9 i september.

Indexet är därmed på den lägsta nivån sedan i april och hamnar under snittprognosen bland analytiker, som enligt Reuters låg på 97,9 – bland annat sedan kapacitetsutnyttjandet inom den tyska tillverkningsindustrin faller.

– Grus i maskineriet för den tyska ekonomin dämpar återhämtningen, säger Ifo-chefen Clemens Fuest.

Hälften av Tysklands industriföretag planerar nu prishöjningar för att hantera utbudsproblemen – som är rekordstora, enligt Fuest.

Prislyft på gas och el

Enligt Ifo-ekonomen Klaus Wohlrabe ser den tyska tillväxten i fjärde kvartalet nu ut att falla till omkring 0,5 procent – vilket kan jämföras med 1,6 procent under andra kvartalet.

En första beräkning av tillväxten under tredje kvartalet väntas från den tyska statistikbyrån på fredag. Snittprognosen bland analytiker ligger på 2,2 procent.

Utöver utbudsproblemen hämmas återhämtningen av kraftiga prislyft för gas och el. Analytiker pekar även på allt fler fall av covid-19-smittade i Tyskland, vilket befaras sluta med en ny runda restriktioner för detaljhandeln, barer och restauranger under vintermånaderna, enligt Jörg Krämer, ekonom på Commerzbank.

– Den tyska ekonomin kommer troligen inte växa mycket under fjärde kvartalet. Stagflation hägrar i horisonten, åtminstone detta kvartal, säger Krämer.

Stagflation är ett penningpolitiskt mardrömsscenario, där ökad inflation sammanfaller med minskad tillväxt och ökad arbetslöshet.

Ekonomi

Kapad emission och lågt pris säkrar notering

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i samband med beskedet att företaget ska börsnoteras.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvo Cars börsintroduktion ser ut att vara i hamn, om än en dag senare än planerat.
Men storägaren Geely var tvungen att kapa en femtedel av nyemissionen och sätta noteringskursen på aktien i botten på sitt värderingsspann för att nå dit.

"Justeringarna är väl gjorda inom intervallen, så jag tror nog att noteringen kommer att genomföras", skriver Christer Gardell, grundare och chef för aktivistfonden Cevian Capital, i en mejlintervju med TT.

TT: Har Cevian Capital tecknat sig i emissionen?

"Nej", svarar Gardell.

Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken – som har tecknat sig för aktier i nyemissionen – ser efter det senaste beskedet från Volvo Cars inte heller något just nu som skulle kunna stoppa börsintroduktionen.

– Boken är fylld på den här prisnivån, enligt syndikatet, säger han till TT.

– Då ska det mycket till innan den här noteringen ställs in. Då måste det hända något stort i marknaden, tillägger han.

Dyrare än VW, billigare än BMW

Han tycker aktiens pris i noteringen är "ganska rimlig".

– Vi är förstås glada för att vi får möjlighet att teckna oss på vad vi tycker är en bra nivå. Sedan är det ju inte säkert att emissionen kommer att flyga dag ett i alla fall, säger Söderfjell.

Rensar man bort hela elbilsbolaget Polestar från värderingen hamnar Volvo Cars värdering på ungefär 5,5 gånger nästa års rörelseresultat (ebit).

– Det är lite dyrare än Volkswagen (VW), men lite billigare än BMW. Så man positionerar sig ungefär där man skulle kunna tänka sig, ungefär där en europeisk premiumtillverkare tenderar att leverera, säger Söderfjell.

Volkswagens pris ligger på ungefär fyra gånger nästa års vinst, medan BMW:s ligger på cirka 8,5 gånger vinsten.

– Men skulle du lägga till spac-värdet på Polestar i Volvo Cars värdering, då är det riktigt billigt – med ett pris på knappt två gånger nästa års rörelseresultat. Men det ska man nog inte göra, säger Söderfjell.

Elbilsvärderingar lite "bubbliga"

Enligt Christer Gardell präglas hela bilindustrin just nu av en värderingsproblematik – med en väldigt låg värdering av traditionella biltillverkare och en väldigt hög värdering av elbilstillverkare (EV).

"Här erbjuds både och. Jag tror att mer traditionella och konservativa investerare är lite oroliga för att EV värderingarna är lite ’bubbliga’", skriver han.

Till värderingsproblemet tillkommer dessutom ägarstrukturen, enligt Gardell.

"När det är en majoritetsägare som har total bestämmanderätt så måste en investerare självklart ta med detta i sin värderingsanalys", skriver han.

Söderfjell säger sig inte ha några problem med Geely som storägare, i egenskap av en etablerad industriell aktör. Ur Ålandsbankens perspektiv, som investerare, är det viktigare att Volvo Cars kommer igång med sin "att-göra-lista", enligt aktiechefen.

– Det är många produktlanseringar som måste gå hyggligt rätt och det är förändringar i försäljningsmodellen, med ökad andel direktförsäljning ganska rejält. Det verkar vara rätt väg att gå, men det är klart att det finns risker i det.

Tillräcklig "free float"

Den för Geely oväntat skeptiska inställningen till Volvo Cars introduktionserbjudande har resulterat i att andelen börsnoterade Volvo Cars-aktier – så kallad ”free float”på börsspråk – enligt måndagens uppdaterade villkor kommer att hamna på 16,0-17,9 procent. Tidigare var siktet inställt på 19,5-24,0 procent.

TT: Är det en rimlig nivå?

– Det är en tillräckligt stor "free float" i absoluta termer för att aktien ska handlas. Det är ju fortfarande aktier för 20 miljarder eller så som ska ut på Stockholmsbörsen och det är inte så många bolag som har den typen av "free float" totalt, säger Söderfjell.

– Det är ju bra att ha en industriell huvudägare, tycker jag. Det gillar vi ju i andra fall också. Vi tycker ju det är bra att Investor är huvudägare i Atlas Copco och SEB. Men 83-84 procent är kanske lite högt, tillägger han.

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Volvo Cars börsplan

Volvo Cars har justerat villkoren i sitt prospekt inför den planerade noteringen på Stockholmsbörsen. Dagen för första handelsdag på flyttas till fredagen den 29 oktober, från tidigare torsdagen den 28 oktober.

Noteringskursen sätts på 53 kronor, vilket motsvarar en värdering av hela Volvo Cars till 163 miljarder kronor. Det var den lägsta värderingsnivån som Volvo Cars räknade med när bolaget presenterade sitt prospekt förra veckan.

Volvo Cars drar samtidigt ned på ambitionerna när det gäller bruttolikviden från den nyemission som ska göras samtidigt med börsintroduktionen till 20 miljarder, från tidigare 25 miljarder.

Andelen börsnoterade aktier – så kallad ”free float”på börsspråk – kommer enligt det uppdaterade prospektet att hamna på 16,0-17,9 procent. Tidigare låg målsnöret på 19,5-24,0 procent.

Källa: Volvo Cars

Ekonomi

Pressat Volvo ändrar börsplaner

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. Arkivbild.
Foto: Duygu Getiren/TT
Ekonomi
Ekonomi I det absolut lägsta intervallet. En betydligt mindre nyemission och färre aktier på börsen.
Beskedet från Volvo Cars inför börsnoteringen är knappast vad nuvarande ägarna hoppats på, enligt bedömare.

– Det här är inte det besked de hade velat lämna nu. Det besked de hade velat ge var att det har varit ett stort tryck, att priset hamnade i det högre intervallet och att nyemissionen är fylld, säger Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna.

Teckningskursen i Volvo Cars börsnotering har satts absolut lägst i intervallet – 53 kronor.

– Det tyder på att intresset var mindre, att institutionerna har pressat priset, säger Sverre Linton.

Färre nya aktier

Volvo Cars uppdaterade besked inför den stundande börsnoteringen är att priset per aktie kommer att bli 53 kronor, eller totalt ett värde på 163 miljarder kronor. Sedan tidigare hade bolaget angivit ett teckningskursintervall mellan 53 och 68 kronor.

Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, säger att investerare stod inför en komplex värdering.

– Det var olika saker att förhålla sig till, allt från att Polestar ska värderas separat i en spac som blir aktuell nästa år till att Lynk & Co också hade en separat värdering. Det var lite mer komplext och det gjorde att man behövde förhålla sig till tre bolag värderingsmässigt.

Att spannet var så stort kan ha bidragit till att investerare kände osäkerhet inför värderingen, tror Hampus Engellau.

Emissionen av nya aktier sänks till 20 miljarder kronor. Tidigare angavs att nyemissionen skulle dra in 25 miljarder kronor till bolaget. Dessutom ändras erbjudandet gällande hur många aktier som kommer att handlas fritt på börsen, 16–17,9 procent utifrån att det varit en högre siffra tidigare.

Enligt Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, är den så kallade free floaten rekordlåg för att vara ett börsbolag. Det kan få effekten att aktierna inte räcker till och att det skapar en prisbubbla på aktien, skriver han i en kommentar.

Förlängd anmälningsperiod

Företaget uppger att man fått starkt stöd från en grupp stora institutionella ankarinvesterare, bland annat Första AP-fonden, Tredje AP-fonden och Fjärde AP-fonden.

"Det har dessutom varit ett överväldigande intresse från allmänheten i Sverige och Norden med över 90 000 anmälningar fram tills i dag", skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.

Dessutom förlängs anmälningsperioden för allmänheten med ytterligare en dag. Första dag för handel på Stockholmsbörsen väntas nu bli den 29 oktober.

FAKTA

Fakta: Tesla högst värderat

Så värderas de tio största bilföretagen:

1. Tesla: 7 722 miljarder svenska kronor

2. Toyota: 2 396 miljarder kronor

3. Volkswagen: 1 219 miljarder kronor

4. Daimler: 879 miljarder kronor

5. General Motors: 719 miljarder kronor

6. BMW: 559 miljarder kronor

7. Ford: 548 miljarder kronor

8. AB Volvo: 412 miljarder kronor

9. Hyundai: 371 miljarder kronor

10. Geely: 289 miljarder kronor

Jämförelse med Polestar och Volvo Cars:

Polestar: 172 miljarder kronor

Volvo Cars: 163 miljarder kronor

Källa: Refinitiv

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL